Communities of practice: a study in a research group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Engelman, Raquel
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Schreiber, Dusan, Bohnenberger, Maria Cristina, Bessi, Vânia Gisele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Contextus (Fortaleza. Online)
DOI: 10.19094/contextus.v15i2.908
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293
Resumo: Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts.
id UFC-12_53c1735fe757a45d23e8a95cade17366
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/32293
network_acronym_str UFC-12
network_name_str Contextus (Fortaleza. Online)
spelling Communities of practice: a study in a research groupEl aprendizaje en comunidades de práctica: estudio en un grupo de investigaciónAprendizagem em comunidades de prática: estudo em um grupo de pesquisaLearning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts.La teoría de aprendizaje situado considera que el aprendizaje es una construcción social basada en situaciones concretas y el conocimiento no es fundamentalmente abstracto y simbólico sino provisional, mediado y socialmente construido, con significados intersubjetivos atribuidos a las prácticas comunes en la organización. La presente investigación tuvo como objetivo comprender, a la luz del enfoque de aprendizaje situado, el proceso de aprendizaje en un grupo de investigación concebido como comunidad de práctica, en una universidad pública, en el sur de Brasil. Los datos fueron recolectados desde la observación no participante por un período de tres meses en el laboratorio donde trabaja el grupo y desde 12 entrevistas semiestructuradas. Con base en los resultados, se identificaron pruebas presentadas por la teoría seleccionada en diferentes grados, tales como el ambiente / contexto, el liderazgo, la conectividad, el aprendizaje formal / informal y los artefactos no humanos.A Teoria da Aprendizagem Situada considera a aprendizagem como socialmente construída e fundamentada em situações concretas e o conhecimento não como primariamente abstrato e simbólico, mas como provisório, mediado e socialmente construído, com significados intersubjetivos atribuídos às práticas compartilhadas na organização. A presente pesquisa teve como objetivo compreender, à luz da abordagem de Aprendizagem Situada, o processo de aprendizagem em um grupo de pesquisa concebido como comunidade de prática, de uma universidade pública, do sul do país. Os dados foram coletados a partir de observação não participante, pelo período de três meses, no laboratório onde o grupo trabalha, além de 12 entrevistas semiestruturadas. Com base nos dados coletados, foi possível identificar, em diferentes graus, diversos elementos de comunidades de prática apresentados pela teoria selecionada, tais como o ambiente/contexto, a liderança, a conectividade, a aprendizagem formal/informal e artefatos não humanos. FEAAC/UFC2017-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/3229310.19094/contextus.v15i2.908Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol 15 No 2: mai/ago 2017; 34-58Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 15 Núm. 2: mai/ago 2017; 34-58Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 15 n. 2: mai/ago 2017; 34-582178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/pdfhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98262http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98263http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165782http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165783http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165784http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165785Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEngelman, RaquelSchreiber, DusanBohnenberger, Maria CristinaBessi, Vânia Gisele2021-11-22T12:07:42Zoai:periodicos.ufc:article/32293Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2021-11-22T12:07:42Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Communities of practice: a study in a research group
El aprendizaje en comunidades de práctica: estudio en un grupo de investigación
Aprendizagem em comunidades de prática: estudo em um grupo de pesquisa
title Communities of practice: a study in a research group
spellingShingle Communities of practice: a study in a research group
Communities of practice: a study in a research group
Engelman, Raquel
Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.
El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.
Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.
Engelman, Raquel
Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.
El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.
Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.
title_short Communities of practice: a study in a research group
title_full Communities of practice: a study in a research group
title_fullStr Communities of practice: a study in a research group
Communities of practice: a study in a research group
title_full_unstemmed Communities of practice: a study in a research group
Communities of practice: a study in a research group
title_sort Communities of practice: a study in a research group
author Engelman, Raquel
author_facet Engelman, Raquel
Engelman, Raquel
Schreiber, Dusan
Bohnenberger, Maria Cristina
Bessi, Vânia Gisele
Schreiber, Dusan
Bohnenberger, Maria Cristina
Bessi, Vânia Gisele
author_role author
author2 Schreiber, Dusan
Bohnenberger, Maria Cristina
Bessi, Vânia Gisele
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Engelman, Raquel
Schreiber, Dusan
Bohnenberger, Maria Cristina
Bessi, Vânia Gisele
dc.subject.por.fl_str_mv Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.
El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.
Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.
topic Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.
El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.
Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.
description Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293
10.19094/contextus.v15i2.908
url http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293
identifier_str_mv 10.19094/contextus.v15i2.908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/pdf
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98262
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98263
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165782
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165783
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165784
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165785
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
dc.source.none.fl_str_mv Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol 15 No 2: mai/ago 2017; 34-58
Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 15 Núm. 2: mai/ago 2017; 34-58
Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 15 n. 2: mai/ago 2017; 34-58
2178-9258
1678-2089
reponame:Contextus (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Contextus (Fortaleza. Online)
collection Contextus (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revistacontextus@ufc.br
_version_ 1822180433676206080
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.19094/contextus.v15i2.908