Communities of practice: a study in a research group
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contextus (Fortaleza. Online) |
DOI: | 10.19094/contextus.v15i2.908 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293 |
Resumo: | Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts. |
id |
UFC-12_53c1735fe757a45d23e8a95cade17366 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/32293 |
network_acronym_str |
UFC-12 |
network_name_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
spelling |
Communities of practice: a study in a research groupEl aprendizaje en comunidades de práctica: estudio en un grupo de investigaciónAprendizagem em comunidades de prática: estudo em um grupo de pesquisaLearning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups.El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación.Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa.Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts.La teoría de aprendizaje situado considera que el aprendizaje es una construcción social basada en situaciones concretas y el conocimiento no es fundamentalmente abstracto y simbólico sino provisional, mediado y socialmente construido, con significados intersubjetivos atribuidos a las prácticas comunes en la organización. La presente investigación tuvo como objetivo comprender, a la luz del enfoque de aprendizaje situado, el proceso de aprendizaje en un grupo de investigación concebido como comunidad de práctica, en una universidad pública, en el sur de Brasil. Los datos fueron recolectados desde la observación no participante por un período de tres meses en el laboratorio donde trabaja el grupo y desde 12 entrevistas semiestructuradas. Con base en los resultados, se identificaron pruebas presentadas por la teoría seleccionada en diferentes grados, tales como el ambiente / contexto, el liderazgo, la conectividad, el aprendizaje formal / informal y los artefactos no humanos.A Teoria da Aprendizagem Situada considera a aprendizagem como socialmente construída e fundamentada em situações concretas e o conhecimento não como primariamente abstrato e simbólico, mas como provisório, mediado e socialmente construído, com significados intersubjetivos atribuídos às práticas compartilhadas na organização. A presente pesquisa teve como objetivo compreender, à luz da abordagem de Aprendizagem Situada, o processo de aprendizagem em um grupo de pesquisa concebido como comunidade de prática, de uma universidade pública, do sul do país. Os dados foram coletados a partir de observação não participante, pelo período de três meses, no laboratório onde o grupo trabalha, além de 12 entrevistas semiestruturadas. Com base nos dados coletados, foi possível identificar, em diferentes graus, diversos elementos de comunidades de prática apresentados pela teoria selecionada, tais como o ambiente/contexto, a liderança, a conectividade, a aprendizagem formal/informal e artefatos não humanos. FEAAC/UFC2017-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/3229310.19094/contextus.v15i2.908Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol 15 No 2: mai/ago 2017; 34-58Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 15 Núm. 2: mai/ago 2017; 34-58Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 15 n. 2: mai/ago 2017; 34-582178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/pdfhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98262http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98263http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165782http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165783http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165784http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165785Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEngelman, RaquelSchreiber, DusanBohnenberger, Maria CristinaBessi, Vânia Gisele2021-11-22T12:07:42Zoai:periodicos.ufc:article/32293Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2021-11-22T12:07:42Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communities of practice: a study in a research group El aprendizaje en comunidades de práctica: estudio en un grupo de investigación Aprendizagem em comunidades de prática: estudo em um grupo de pesquisa |
title |
Communities of practice: a study in a research group |
spellingShingle |
Communities of practice: a study in a research group Communities of practice: a study in a research group Engelman, Raquel Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups. El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación. Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa. Engelman, Raquel Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups. El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación. Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa. |
title_short |
Communities of practice: a study in a research group |
title_full |
Communities of practice: a study in a research group |
title_fullStr |
Communities of practice: a study in a research group Communities of practice: a study in a research group |
title_full_unstemmed |
Communities of practice: a study in a research group Communities of practice: a study in a research group |
title_sort |
Communities of practice: a study in a research group |
author |
Engelman, Raquel |
author_facet |
Engelman, Raquel Engelman, Raquel Schreiber, Dusan Bohnenberger, Maria Cristina Bessi, Vânia Gisele Schreiber, Dusan Bohnenberger, Maria Cristina Bessi, Vânia Gisele |
author_role |
author |
author2 |
Schreiber, Dusan Bohnenberger, Maria Cristina Bessi, Vânia Gisele |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Engelman, Raquel Schreiber, Dusan Bohnenberger, Maria Cristina Bessi, Vânia Gisele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups. El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación. Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa. |
topic |
Learning. Situated Learning Theory. Communities of Practice. Knowledge. Research Groups. El aprendizaje. Situado en la teoría del aprendizaje. Comunidades de práctica. Conocimiento. Grupos de investigación. Aprendizagem. Teoria Aprendizagem Situada. Comunidades de Prática. Conhecimento. Grupos de Pesquisa. |
description |
Situated Learning Theory considers that learning is socially constructed and based on concrete situations and that knowledge is primarily not abstract and symbolic but rather provisional, mediated and socially constructed, having intersubjective meanings ascribed to practices shared at the organization. The aim of this research was to understand in the light of the situated learning approach the learning process of a research group conceived of as a community of practice at a public university in Brazil’s south. Data were collected both from a three-month period non-participant observation in the laboratory where the group works and from 12 semi-structured interviews. Based on the results, it was possible to identify to different extents communities of practice elements presented by the theory in question such as environment/context, leadership, connectivity, formal/informal learning and non-human artifacts. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293 10.19094/contextus.v15i2.908 |
url |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293 |
identifier_str_mv |
10.19094/contextus.v15i2.908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/pdf http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98262 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/98263 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165782 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165783 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165784 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/32293/165785 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista: apenas para a 1a. publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol 15 No 2: mai/ago 2017; 34-58 Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 15 Núm. 2: mai/ago 2017; 34-58 Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 15 n. 2: mai/ago 2017; 34-58 2178-9258 1678-2089 reponame:Contextus (Fortaleza. Online) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
collection |
Contextus (Fortaleza. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacontextus@ufc.br |
_version_ |
1822180433676206080 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.19094/contextus.v15i2.908 |