ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Gabrielle Coutinho, Taissuke, Andréia Serafim de Negreiros, Braz de Aquino, Cássio Adriano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809
Resumo: The paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.
id UFC-13_253960b1236679497b134082a11d6323
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/809
network_acronym_str UFC-13
network_name_str Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do CearáProjeto ELABORar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do CearáPolítica de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federalhealth promotionworkinterventionclinic of activityPolítica de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federalpromoção à saúdetrabalhointervençãoclínica da atividadeThe paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.O artigo relata uma experiência de intervenção realizada no Centro de Ciências Agrárias da Universidade Federal do Ceará. Fundamentada na Clínica da Atividade, caracteriza-se como uma ação de promoção à saúde, conforme a Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. Participaram servidores técnico-administrativos que atuavam como secretários de cursos de graduação, pós-graduação, departamentos acadêmicos e com os docentes que chefiavam tais setores. A intervenção compreendeu três etapas:construção de análises e propostas de transformação, elaboração de um plano de ação e acompanhamento da implementação deste planejamento. Considerando a metodologia histórico-desenvolvimentista, foram utilizados a instrução ao sósia e a Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho. Os trabalhadores identificaram problemáticas como: falhas na prescrição das atividades, dificuldades na relação com os colegas e com as chefias e debilidades nas condições de trabalho. Foram construídas propostas de transformação dos contextos laborais, assim como foi delineado um planejamento para sua execução. Concluiu-se que é imprescindível a criação de espaços de diálogo entre os servidores e a ampliação da interlocução destes com suas chefias imediatas, bem como um maior cuidado com a atualização das formas de prescrição e com a circulação de informações dentro da instituição.Universidade Federal do Ceará2014-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809Journal of Psychology; v.4, n.2, 2013 (julho-dezembro); 103-113Revista de Psicologia; v.4, n.2, 2013 (julho-dezembro); 103-1132179-17400102-1222reponame:Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809/786Pinheiro, Francisco Pablo Huascar AragãoSilva, Gabrielle CoutinhoTaissuke, Andréia Serafim de NegreirosBraz de Aquino, Cássio Adrianoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-27T18:04:16Zoai:periodicos.ufc:article/809Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufcPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufc/oairevpsico@ufc.br||2179-17402179-1740opendoar:2018-04-27T18:04:16Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
Projeto ELABORar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
spellingShingle ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
health promotion
work
intervention
clinic of activity
Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
promoção à saúde
trabalho
intervenção
clínica da atividade
title_short ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
title_full ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
title_fullStr ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
title_sort ELABORar project: an experience of intervention with workers at the Universidade Federal do Ceará
author Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
author_facet Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Silva, Gabrielle Coutinho
Taissuke, Andréia Serafim de Negreiros
Braz de Aquino, Cássio Adriano
author_role author
author2 Silva, Gabrielle Coutinho
Taissuke, Andréia Serafim de Negreiros
Braz de Aquino, Cássio Adriano
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Silva, Gabrielle Coutinho
Taissuke, Andréia Serafim de Negreiros
Braz de Aquino, Cássio Adriano
dc.subject.por.fl_str_mv Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
health promotion
work
intervention
clinic of activity
Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
promoção à saúde
trabalho
intervenção
clínica da atividade
topic Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
health promotion
work
intervention
clinic of activity
Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
promoção à saúde
trabalho
intervenção
clínica da atividade
description The paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809
url http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/809/786
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Psychology; v.4, n.2, 2013 (julho-dezembro); 103-113
Revista de Psicologia; v.4, n.2, 2013 (julho-dezembro); 103-113
2179-1740
0102-1222
reponame:Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
collection Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@ufc.br||
_version_ 1797067734185410560