Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Gabrielle Coutinho, Taussuke, Andréia Serafim de Negreiros, Aquino, Cassio Adriano Braz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17821
Resumo: The paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.
id UFC-7_0d211d643a8a701021b91ea2b3bdfe1d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/17821
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do CearáPolítica de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público FederalPromoção à saúdeTrabalhoIntervençãoClínica da atividadeThe paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.O artigo relata uma experiência de intervenção realizada no Centro de Ciências Agrárias da Universidade Federal do Ceará. Fundamentada na Clínica da Atividade, caracteriza-se como uma ação de promoção à saúde, conforme a Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. Participaram servidores técnico-administrativos que atuavam como secretários de cursos de graduação, pós-graduação, departamentos acadêmicos e com os docentes que chefiavam tais setores. A intervenção compreendeu três etapas: construção de análises e propostas de transformação, elaboração de um plano de ação e acompanhamento da implementação deste planejamento. Considerando a metodologia histórico-desenvolvimentista, foram utilizados a instrução ao sósia e a Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho. Os trabalhadores identificaram problemáticas como: falhas na prescrição das atividades, dificuldades na relação com os colegas e com as chefias e debilidades nas condições de trabalho. Foram construídas propostas de transformação dos contextos laborais, assim como foi delineado um planejamento para sua execução. Concluiu-se que é imprescindível a criação de espaços de diálogo entre os servidores e a ampliação da interlocução destes com suas chefias imediatas, bem como um maior cuidado com a atualização das formas de prescrição e com a circulação de informações dentro da instituição.Revista de Psicologia2016-06-21T12:15:08Z2016-06-21T12:15:08Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPINHEIRO, Francisco Pablo Huascar Aragão; SILVA, Gabrielle Coutinho; TAISSUKE, Andréia Serafim de Negreiros; AQUINO, Cássio Adriano Braz de. Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 103-113, jul./dez. 2013.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17821Pinheiro, Francisco Pablo Huascar AragãoSilva, Gabrielle CoutinhoTaussuke, Andréia Serafim de NegreirosAquino, Cassio Adriano Braz deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:20:58Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/17821Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:40.746725Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
spellingShingle Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
Promoção à saúde
Trabalho
Intervenção
Clínica da atividade
title_short Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title_full Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title_fullStr Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
title_sort Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará
author Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
author_facet Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Silva, Gabrielle Coutinho
Taussuke, Andréia Serafim de Negreiros
Aquino, Cassio Adriano Braz de
author_role author
author2 Silva, Gabrielle Coutinho
Taussuke, Andréia Serafim de Negreiros
Aquino, Cassio Adriano Braz de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Francisco Pablo Huascar Aragão
Silva, Gabrielle Coutinho
Taussuke, Andréia Serafim de Negreiros
Aquino, Cassio Adriano Braz de
dc.subject.por.fl_str_mv Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
Promoção à saúde
Trabalho
Intervenção
Clínica da atividade
topic Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal
Promoção à saúde
Trabalho
Intervenção
Clínica da atividade
description The paper reports an experience of intervention performed at Centro de Ciências Agrárias of Universidade Federal do Ceará. Grounded on Clinic of Activity, the intervention is characterized as a health promotion action, according to Política de Atenção à Saúde e Segurança do Trabalho do Servidor Público Federal. The intervention aimed at the technical-administrative staff who act as secretaries of undergraduate, postgraduate, academic departments and teachers who head these sectors. The intervention comprises three steps: the construction of analyzes and proposals to transformations, the formulation of an action plan and monitoring the implementation of this planning. Considering the developmental-historical methodology, the instruction to the double and the Escala de Avaliação do Contexto de Trabalho (Work Context Assessment Scale) were used. Workers identified problems related to failures in the activity’s prescription, to difficulties in the relationship with their colleagues and bosses and debilities in the work conditions. Transformation proposals of work context were conceived, so as a planning for its execution. It was concluded that is indispensable the creation of dialogue spaces between the workers and enlarge the interlocution with theirs bosses, and also more attention with the actualization of the prescription forms and the circulation of informations within the institutions.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-06-21T12:15:08Z
2016-06-21T12:15:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINHEIRO, Francisco Pablo Huascar Aragão; SILVA, Gabrielle Coutinho; TAISSUKE, Andréia Serafim de Negreiros; AQUINO, Cássio Adriano Braz de. Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 103-113, jul./dez. 2013.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17821
identifier_str_mv PINHEIRO, Francisco Pablo Huascar Aragão; SILVA, Gabrielle Coutinho; TAISSUKE, Andréia Serafim de Negreiros; AQUINO, Cássio Adriano Braz de. Projeto elaborar: uma experiência de intervenção junto a trabalhadores da Universidade Federal do Ceará. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 103-113, jul./dez. 2013.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17821
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029026123481088