Construções identitárias e reconhecimento da diversidade numa universidade pública // Identity constructions and recognition of diversity in a public university
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91492 |
Resumo: | The increased access of minorities to higher education has contributed to universities reaffirming themselves as favorable spaces for mobilizing around identity agendas. This article examines the impact of established power relations on the identity constructions of university students and analyzes the experiences of three distinct groups: women, people of black race/color, and those with diverse sexual orientations. The research investigates these students' perception of the university as an institution capable of recognizing and valuing differences. Individual interviews and focus groups were conducted with 22 students from a federal university in Minas Gerais, and the collected data was analyzed using the content analysis method. The research findings confirm the influence of discriminatory experiences on students' identities and highlight the need for comprehensive and systematic measures to address issues related to prejudice, physical and mental health care, socioeconomic factors, and other aspects. Furthermore, the article discusses proposals put forth by university students, emphasizing the importance of creating more spaces where those most impacted by public inclusion policies can have their voices heard and their demands legitimized. |
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Construções identitárias e reconhecimento da diversidade numa universidade pública // Identity constructions and recognition of diversity in a public universityIdentityDiversityUniversityIdentidadeDiversidadeUniversidadeThe increased access of minorities to higher education has contributed to universities reaffirming themselves as favorable spaces for mobilizing around identity agendas. This article examines the impact of established power relations on the identity constructions of university students and analyzes the experiences of three distinct groups: women, people of black race/color, and those with diverse sexual orientations. The research investigates these students' perception of the university as an institution capable of recognizing and valuing differences. Individual interviews and focus groups were conducted with 22 students from a federal university in Minas Gerais, and the collected data was analyzed using the content analysis method. The research findings confirm the influence of discriminatory experiences on students' identities and highlight the need for comprehensive and systematic measures to address issues related to prejudice, physical and mental health care, socioeconomic factors, and other aspects. Furthermore, the article discusses proposals put forth by university students, emphasizing the importance of creating more spaces where those most impacted by public inclusion policies can have their voices heard and their demands legitimized.A ampliação do acesso de grupos minorizados ao ensino superior têm contribuído para que as universidades se reafirmem como espaços propícios à mobilização em torno de pautas identitárias. Considerando o impacto que relações de poder estabelecidos-outsiders tem sobre as construções identitárias de universitários, este artigo analisou a inserção de estudantes pertencentes a três grupos distintos – gênero feminino, raça/cor negra e diversidade sexual – e a percepção que eles tinham acerca da universidade, como uma instituição capaz de reconhecer e valorizar as diferenças. Para isso, foram realizadas entrevistas individuais e grupos focais com 22 estudantes de uma universidade federal de Minas Gerais, sendo o material analisado pelo método de análise de conteúdo. Ao ratificar a influência que vivências de discriminação exercem sobre a identidade dos estudantes, os resultados da pesquisa indicam a necessidade de medidas amplas e sistematizadas que visem a atender demandas que perpassam o preconceito, os cuidados de saúde física/mental e a atenção a fatores socioeconômicos, entre outros aspectos. Nesse sentido, são discutidas proposições apresentadas pelos universitários, considerando-se a necessidade de que sejam abertos cada vez mais espaços para que os principais impactados pelas políticas públicas de inclusão sejam ouvidos e tenham suas demandas legitimadas.Universidade Federal do Ceará2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/octet-streamapplication/octet-streamhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/9149210.36517/revpsiufc.14.2023.e023027Journal of Psychology; Vol. 14 (2023): V.14, 2023 (JANEIRO-DEZEMBRO); e023027Revista de Psicologia; v. 14 (2023): V.14, 2023 (JANEIRO-DEZEMBRO); e0230272179-17400102-1222reponame:Revista de Psicologia (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91492/249879http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91492/249884http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91492/249885http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91492/249887Copyright (c) 2023 Marina Carvalho Freitas, Angelo Brigato Ésther, Joelma Cristina Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Marina CarvalhoÉsther, Angelo BrigatoSantos, Joelma Cristina2023-11-06T22:25:35Zoai:periodicos.ufc:article/91492Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufcPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/psicologiaufc/oairevpsico@ufc.br||2179-17402179-1740opendoar:2023-11-06T22:25:35Revista de Psicologia (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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