Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Carlos Henrique da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gouveia, Luis Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação em Pauta
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62800
Resumo: The work discusses conceptual perspectives of knowledge management for libraries, specifically those linked to the Federal Institutes of Brazil. The study has the following problematic condition: to what extent is knowledge management capable of enabling actions to stimulate and facilitate the creation, storage, sharing and use of knowledge in the context of the performance of technical-academic libraries? The objectives are to investigate the concepts of knowledge management and knowledge management in libraries in order to support the ongoing research of the Doctoral Program in Information Science at the Fernando Pessoa University. The research is characterized as exploratory and descriptive in terms of ends. And as for the means, as bibliographic through a dialogue with different authors and texts that deal conceptually with the aforementioned theme. It is concluded that when working from the perspective of knowledge management within the scope of technical-academic libraries, the aim is to provide the development of a work philosophy supported by practices of sharing ideas, contents, procedures and storage, aiming at the medium and long term the construction of a new culture in these environments that can generate new knowledge, seeking during this process the innovation in its professional and organizational practices.
id UFC-15_8fc95f1758a30aa92f121a158120eff4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/62800
network_acronym_str UFC-15
network_name_str Informação em Pauta
repository_id_str
spelling Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic librariesPercepciones conceptuales de la gestión del conocimiento para bibliotecas técnico-académicasPercepções conceituais da gestão do conhecimento para bibliotecas técnico-acadêmicasGestão do ConhecimentoGestão do Conhecimento em BibliotecasBibliotecas técnico-acadêmicasGestão do Conhecimento em BibliotecasThe work discusses conceptual perspectives of knowledge management for libraries, specifically those linked to the Federal Institutes of Brazil. The study has the following problematic condition: to what extent is knowledge management capable of enabling actions to stimulate and facilitate the creation, storage, sharing and use of knowledge in the context of the performance of technical-academic libraries? The objectives are to investigate the concepts of knowledge management and knowledge management in libraries in order to support the ongoing research of the Doctoral Program in Information Science at the Fernando Pessoa University. The research is characterized as exploratory and descriptive in terms of ends. And as for the means, as bibliographic through a dialogue with different authors and texts that deal conceptually with the aforementioned theme. It is concluded that when working from the perspective of knowledge management within the scope of technical-academic libraries, the aim is to provide the development of a work philosophy supported by practices of sharing ideas, contents, procedures and storage, aiming at the medium and long term the construction of a new culture in these environments that can generate new knowledge, seeking during this process the innovation in its professional and organizational practices.O trabalho discute perspectivas conceituais da gestão do conhecimento para bibliotecas, especificamente as ligadas aos Institutos Federais do Brasil. O estudo tem a seguinte condição problematizadora: em que medida a gestão do conhecimento é capaz de possibilitar ações no sentido de estimular e facilitar a criação, o armazenamento, o compartilhamento e o uso do conhecimento no contexto de atuação das bibliotecas técnico-acadêmicas? Os objetivos são investigar os conceitos de gestão do conhecimento e de gestão do conhecimento em bibliotecas a fim de fundamentar a pesquisa em curso do Programa de Doutoramento em Ciência da Informação da Universidade Fernando Pessoa. A pesquisa se caracteriza quanto aos fins como exploratória e descritiva. E quanto aos meios, como bibliográfica mediante um diálogo com autores e textos diversos que abordam conceitualmente a referida temática. Conclui-se que ao trabalhar na perspectiva da gestão do conhecimento no âmbito das bibliotecas técnico-acadêmicas, têm-se em vista proporcionar o desenvolvimento de uma filosofia de trabalho apoiada em práticas de compartilhamento de ideias, conteúdos, procedimentos e armazenamento, visando a médio e longo prazo a construção de uma nova cultura nesses ambientes que possa gerar novos conhecimentos, buscando durante esse processo a inovação em suas práticas profissionais e organizacionais.Universidade Federal do Ceará2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6280010.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.62800.1-16Informação em Pauta; Vol 7 No 00 (2022): Informação em Pauta; 1-16Informação em Pauta; v. 7 n. 00 (2022): Informação em Pauta; 1-162525-346810.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62800/218118Copyright (c) 2022 Carlos Henrique da Silva Sousa, Luis Borges Gouveiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Carlos Henrique da SilvaGouveia, Luis Borges2022-10-31T13:55:22Zoai:periodicos.ufc:article/62800Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2022-10-31T13:55:22Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
Percepciones conceptuales de la gestión del conocimiento para bibliotecas técnico-académicas
Percepções conceituais da gestão do conhecimento para bibliotecas técnico-acadêmicas
title Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
spellingShingle Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
Sousa, Carlos Henrique da Silva
Gestão do Conhecimento
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
Bibliotecas técnico-acadêmicas
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
title_short Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
title_full Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
title_fullStr Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
title_full_unstemmed Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
title_sort Conceptual perceptions of knowledge management for technical-academic libraries
author Sousa, Carlos Henrique da Silva
author_facet Sousa, Carlos Henrique da Silva
Gouveia, Luis Borges
author_role author
author2 Gouveia, Luis Borges
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Carlos Henrique da Silva
Gouveia, Luis Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do Conhecimento
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
Bibliotecas técnico-acadêmicas
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
topic Gestão do Conhecimento
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
Bibliotecas técnico-acadêmicas
Gestão do Conhecimento em Bibliotecas
description The work discusses conceptual perspectives of knowledge management for libraries, specifically those linked to the Federal Institutes of Brazil. The study has the following problematic condition: to what extent is knowledge management capable of enabling actions to stimulate and facilitate the creation, storage, sharing and use of knowledge in the context of the performance of technical-academic libraries? The objectives are to investigate the concepts of knowledge management and knowledge management in libraries in order to support the ongoing research of the Doctoral Program in Information Science at the Fernando Pessoa University. The research is characterized as exploratory and descriptive in terms of ends. And as for the means, as bibliographic through a dialogue with different authors and texts that deal conceptually with the aforementioned theme. It is concluded that when working from the perspective of knowledge management within the scope of technical-academic libraries, the aim is to provide the development of a work philosophy supported by practices of sharing ideas, contents, procedures and storage, aiming at the medium and long term the construction of a new culture in these environments that can generate new knowledge, seeking during this process the innovation in its professional and organizational practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62800
10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.62800.1-16
url http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62800
identifier_str_mv 10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.62800.1-16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62800/218118
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Henrique da Silva Sousa, Luis Borges Gouveia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Henrique da Silva Sousa, Luis Borges Gouveia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Informação em Pauta; Vol 7 No 00 (2022): Informação em Pauta; 1-16
Informação em Pauta; v. 7 n. 00 (2022): Informação em Pauta; 1-16
2525-3468
10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022
reponame:Informação em Pauta
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Informação em Pauta
collection Informação em Pauta
repository.name.fl_str_mv Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv informacaoempauta@gmail.com||
_version_ 1797231543138123776