Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89211 |
Resumo: | Outlines a study on reading mediation and reader participation in literary projects, developed during the COVID-19 pandemic, in virtual environments. The proposed research question is: how do subscribers (readers) interact and dialogue with publications that deal with socio-emotional issues, developed in the relationship between reading, the reader and what is read? The research aims to analyze the interactions and appropriations of reading that take place through the participation of readers of the public that accompanies the posts of the Pausa Literária project, developed in collaboration on Instagram. The methodology used is based on a case study, specifically that of the Pausa Literária (@pausaliteraria.ce) project, which was born with face-to-face popularization actions for students of the Library Science course at the Federal University of Ceará and, with the said pandemic, migrated to the virtual environment in 2020, thus expanding and diversifying the target audience. We describe this text in order to briefly expose the theoretical and pedagogical concepts towards which we are guided and then present the paths taken by the project in social media, as well as the analysis of the results of this initiative. |
id |
UFC-15_983f089cd67f6b7ec62f479d58a807b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/89211 |
network_acronym_str |
UFC-15 |
network_name_str |
Informação em Pauta |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19Mediação de leituraLeitura em ambientes virtuaisLeitura literáriaPausa literáriaMediação de leituraLeitura literáriaOutlines a study on reading mediation and reader participation in literary projects, developed during the COVID-19 pandemic, in virtual environments. The proposed research question is: how do subscribers (readers) interact and dialogue with publications that deal with socio-emotional issues, developed in the relationship between reading, the reader and what is read? The research aims to analyze the interactions and appropriations of reading that take place through the participation of readers of the public that accompanies the posts of the Pausa Literária project, developed in collaboration on Instagram. The methodology used is based on a case study, specifically that of the Pausa Literária (@pausaliteraria.ce) project, which was born with face-to-face popularization actions for students of the Library Science course at the Federal University of Ceará and, with the said pandemic, migrated to the virtual environment in 2020, thus expanding and diversifying the target audience. We describe this text in order to briefly expose the theoretical and pedagogical concepts towards which we are guided and then present the paths taken by the project in social media, as well as the analysis of the results of this initiative.Expõe estudo sobre a mediação da leitura e a participação leitora em projetos de cunho literário, desenvolvidos durante a pandemia de COVID-19, em ambientes virtuais. A pergunta de pesquisa proposta é: como os seguidores (leitores) interagem e dialogam com postagens que abordam questões socioemocionais, desenvolvidas no relacionamento entre leitura, leitor e o que é lido? A pesquisa tem como objetivo analisar as interações e apropriações de leitura, que se dão por meio da participação leitora do público que acompanha as postagens no projeto Pausa Literária. Sendo essas desenvolvidas de forma colaborativa no Instagram. A metodologia tem caráter descritivo-exploratório, mediante estudo de um projeto específico, o do Pausa Literária (@pausaliteraria.ce), que nasceu com ações extensionistas presenciais para alunos do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará e, com referida pandemia, migrou para o ambiente virtual em 2020, ampliando e diversificando, portanto, o público-alvo. Delineamos este texto no sentido de apresentar, de forma breve, as concepções teóricas e pedagógicas às quais nos pautamos e, em seguida, os percursos trilhados pelo projeto nas mídias sociais, bem como a análise dos resultados dessa iniciativa.Universidade Federal do Ceará2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/8921110.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89211.14-29Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 14-29Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 14-292525-346810.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89211/249576Copyright (c) 2023 Damaris de Queiroz Barreto, Lidia Eugenia Cavalcante, Laiana Ferreira de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Queiroz Barreto, DamarisCavalcante, Lidia EugeniaFerreira de Sousa, Laiana 2023-07-31T04:16:41Zoai:periodicos.ufc:article/89211Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2023-07-31T04:16:41Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
title |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
spellingShingle |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 de Queiroz Barreto, Damaris Mediação de leitura Leitura em ambientes virtuais Leitura literária Pausa literária Mediação de leitura Leitura literária |
title_short |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
title_full |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
title_fullStr |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
title_sort |
Mediação da leitura e mídias sociais durante a pandemia de Covid-19 |
author |
de Queiroz Barreto, Damaris |
author_facet |
de Queiroz Barreto, Damaris Cavalcante, Lidia Eugenia Ferreira de Sousa, Laiana |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante, Lidia Eugenia Ferreira de Sousa, Laiana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Queiroz Barreto, Damaris Cavalcante, Lidia Eugenia Ferreira de Sousa, Laiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediação de leitura Leitura em ambientes virtuais Leitura literária Pausa literária Mediação de leitura Leitura literária |
topic |
Mediação de leitura Leitura em ambientes virtuais Leitura literária Pausa literária Mediação de leitura Leitura literária |
description |
Outlines a study on reading mediation and reader participation in literary projects, developed during the COVID-19 pandemic, in virtual environments. The proposed research question is: how do subscribers (readers) interact and dialogue with publications that deal with socio-emotional issues, developed in the relationship between reading, the reader and what is read? The research aims to analyze the interactions and appropriations of reading that take place through the participation of readers of the public that accompanies the posts of the Pausa Literária project, developed in collaboration on Instagram. The methodology used is based on a case study, specifically that of the Pausa Literária (@pausaliteraria.ce) project, which was born with face-to-face popularization actions for students of the Library Science course at the Federal University of Ceará and, with the said pandemic, migrated to the virtual environment in 2020, thus expanding and diversifying the target audience. We describe this text in order to briefly expose the theoretical and pedagogical concepts towards which we are guided and then present the paths taken by the project in social media, as well as the analysis of the results of this initiative. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89211 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89211.14-29 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89211 |
identifier_str_mv |
10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89211.14-29 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89211/249576 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Damaris de Queiroz Barreto, Lidia Eugenia Cavalcante, Laiana Ferreira de Sousa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Damaris de Queiroz Barreto, Lidia Eugenia Cavalcante, Laiana Ferreira de Sousa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 14-29 Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 14-29 2525-3468 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023 reponame:Informação em Pauta instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Informação em Pauta |
collection |
Informação em Pauta |
repository.name.fl_str_mv |
Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
informacaoempauta@gmail.com|| |
_version_ |
1797231542181822464 |