Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653 |
Resumo: | Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries. |
id |
UFC-15_9ec3737ead20cd9654e774d880a754e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/90653 |
network_acronym_str |
UFC-15 |
network_name_str |
Informação em Pauta |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidadeBiblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries.As tecnologias nas últimas décadas impactaram todas as esferas da sociedade, mas com relação às pessoas com deficiência possibilitou da existência de recursos que garantam qualidade de vida com a acessibilidade arquitetônica, atitudinal, informacional. Nesta pesquisa o foco será na acessibilidade informacional. Nas bibliotecas escolares, apesar dos avanços tecnológicos a realidade de usuários com deficiência ainda é embrionária. O objetivo deste trabalho é discutir sobre os tipos de materiais acessíveis e recursos de Tecnologias Assistivas presentes na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA), Este é um estudo de caso, com abordagem quanti-qualitativa com análise de conteúdo. De acordo com os resultados da pesquisa, a biblioteca em questão conta com alguns materiais acessíveis para pessoas surdas e cegas, porém, ainda precisa avançar em materiais para públicos com outras deficiências como a cognitiva. No que se refere a Tecnologias Assistivas, há a presença de softwares leitores de tela, mas apresenta lacunas para outros recursos como Lupas. Uma das contribuições deste estudo é a divulgação do cenário de acessibilidade informacional em uma biblioteca escolar pública que utiliza tecnologias, na sua maioria de acesso aberto ampliando a visibilidade desses recursos e sua utilização em outras bibliotecas escolares. Universidade Federal do Ceará2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/9065310.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-842525-346810.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653/249579Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTAinfo:eu-repo/semantics/openAccessDE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA2023-07-31T04:16:41Zoai:periodicos.ufc:article/90653Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2023-07-31T04:16:41Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
title |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
spellingShingle |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. |
title_short |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
title_full |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
title_fullStr |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
title_full_unstemmed |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
title_sort |
Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade |
author |
DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA |
author_facet |
DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. |
topic |
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos. |
description |
Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653 |
identifier_str_mv |
10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653/249579 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84 Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84 2525-3468 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023 reponame:Informação em Pauta instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Informação em Pauta |
collection |
Informação em Pauta |
repository.name.fl_str_mv |
Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
informacaoempauta@gmail.com|| |
_version_ |
1797231542197551104 |