Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação em Pauta
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653
Resumo: Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s  College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries.
id UFC-15_9ec3737ead20cd9654e774d880a754e7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/90653
network_acronym_str UFC-15
network_name_str Informação em Pauta
repository_id_str
spelling Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidadeBiblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s  College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries.As tecnologias nas últimas décadas impactaram todas as esferas da sociedade, mas com relação às pessoas com deficiência possibilitou da existência de recursos que garantam qualidade de vida com a acessibilidade arquitetônica, atitudinal, informacional. Nesta pesquisa o foco será na acessibilidade informacional. Nas bibliotecas escolares, apesar dos avanços tecnológicos a realidade de usuários com deficiência ainda é embrionária. O objetivo deste trabalho é discutir sobre os tipos de materiais acessíveis e recursos de Tecnologias Assistivas presentes na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA), Este é um estudo de caso, com abordagem quanti-qualitativa com análise de conteúdo. De acordo com os resultados da pesquisa, a biblioteca em questão conta com alguns materiais acessíveis para pessoas surdas e cegas, porém, ainda precisa avançar em materiais para públicos com outras deficiências como a cognitiva. No que se refere a Tecnologias Assistivas, há a presença de softwares leitores de tela, mas apresenta lacunas para outros recursos como Lupas. Uma das contribuições deste estudo é a divulgação do cenário de acessibilidade informacional em uma biblioteca escolar pública que utiliza tecnologias, na sua maioria de acesso aberto ampliando a visibilidade desses recursos e sua utilização em outras bibliotecas escolares.  Universidade Federal do Ceará2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/9065310.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-842525-346810.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653/249579Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTAinfo:eu-repo/semantics/openAccessDE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA2023-07-31T04:16:41Zoai:periodicos.ufc:article/90653Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2023-07-31T04:16:41Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
title Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
spellingShingle Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
title_short Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
title_full Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
title_fullStr Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
title_full_unstemmed Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
title_sort Mediação na biblioteca da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA): um estudo de acessibilidade
author DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA
author_facet DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DE ALMEIDA COSTA, ANA CRISTINA
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
topic Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
Biblioteca escolar; Pessoas com deficiência; Acessibilidade informacional; Surdos; Cegos.
description Technologies in recent decades have impacted all spheres of society. For people with disabilities, it has enabled the existence of resources that improve their quality of life, such as architectural, attitudinal and informational accessibility. In this research the focus will be on informational accessibility in school libraries where, despite technological advances, resources for users with disabilities are still embryonic. The objective of this work is to discuss the types of accessible materials and resources of Assistive Technologies present in the library of the School of Application of the Federal University of Pará (EAUFPA- a lab school aimed to provide training field and research for students of the University´s  College of Education). This is a case study, with a quantitative and qualitative approach with content analysis. According to the research results, the library in question has some accessible materials for deaf and blind people, however, it still needs to advance in materials for audiences with other disabilities such as cognitive impairment. Regarding Assistive Technologies, there is the presence of screen reader software, but it still has gaps for other resources such as magnifiers. One of the contributions of this study is the disclosure of the information accessibility scenario in a public school library that uses technologies, mostly open access, expanding the visibility of these resources and their use in other school libraries.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653
10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84
url http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653
identifier_str_mv 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90653.69-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90653/249579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ANA CRISTINA DE ALMEIDA COSTA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84
Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 69-84
2525-3468
10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023
reponame:Informação em Pauta
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Informação em Pauta
collection Informação em Pauta
repository.name.fl_str_mv Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv informacaoempauta@gmail.com||
_version_ 1797231542197551104