Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90654 |
Resumo: | The construction of a critical conscience is essential for the emancipation of subjects in the face of the economic, political, social and technological challenges of this new digital culture, marked by platformization, datafication of life and algorithmic performativity, and by information dystopias such as disinformation, fake news, post truth and infodemic. Such awareness can be fostered through different initiatives, institutional or not, based on critical informational practices that lead individuals to act (individually and collectively) in order to transform the reality around them. Thus, this article aims to present a survey of YouTube channels that call themselves Marxist and produce critical educational content capable of providing the construction of critical information literacy on the part of the subjects. This is a descriptive research, with a quantitative and qualitative approach, in which data were collected from field research, through virtual ethnography. A total of 28 channels that promote critical education on YouTube were retrieved, from which, among other things, the date of creation, number of videos published and number of subscribers were retrieved. It was noticed that these channels seek to promote critical awareness in the subjects, based on discussions about concepts and social situations that permeate our daily lives. |
id |
UFC-15_c7592d00060a9013703a0b3eaf53e425 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/90654 |
network_acronym_str |
UFC-15 |
network_name_str |
Informação em Pauta |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTubePráticas informacionaisCompetência crítica em informaçãoCultura digitalEducação críticaYouTubePráticas informacionaisCompetência crítica em informaçãoCultura digitalEducação críticaYouTubeThe construction of a critical conscience is essential for the emancipation of subjects in the face of the economic, political, social and technological challenges of this new digital culture, marked by platformization, datafication of life and algorithmic performativity, and by information dystopias such as disinformation, fake news, post truth and infodemic. Such awareness can be fostered through different initiatives, institutional or not, based on critical informational practices that lead individuals to act (individually and collectively) in order to transform the reality around them. Thus, this article aims to present a survey of YouTube channels that call themselves Marxist and produce critical educational content capable of providing the construction of critical information literacy on the part of the subjects. This is a descriptive research, with a quantitative and qualitative approach, in which data were collected from field research, through virtual ethnography. A total of 28 channels that promote critical education on YouTube were retrieved, from which, among other things, the date of creation, number of videos published and number of subscribers were retrieved. It was noticed that these channels seek to promote critical awareness in the subjects, based on discussions about concepts and social situations that permeate our daily lives.A construção de uma consciência crítica é imprescindível para a emancipação dos sujeitos frente aos desafios econômicos, políticos, sociais e tecnológicos desta nova cultural digital, marcada pela plataformização, dataficação da vida e performatividade algorítmica, e por distopias informacionais como desinformação, fake news, pós-verdade e infodemia. Tal consciência pode ser fomentada através de diferentes iniciativas, institucionais ou não, a partir de práticas informacionais críticas que levem os sujeitos a agir (individual e coletivamente) no sentido de transformar a realidade a seu redor. Desse modo, este artigo tem como objetivo apresentar um levantamento dos canais do Youtube que se autodenominam marxistas e produzem conteúdo educativo crítico capaz de proporcionar a construção da competência crítica em informação por parte dos sujeitos. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem quantiqualitativa, em que os dados foram coletados a partir de pesquisa de campo, por meio da etnografia virtual. Recuperou-se um total de 28 canais que fomentam a educação crítica no YouTube, dos quais foram recuperados, dentre outras coisas, data de criação, número de vídeos publicados e número de inscritos. Percebeu-se que estes canais buscam promover a consciência crítica nos sujeitos, a partir de discussões sobre conceitos e conjunturas sociais que permeiam nosso cotidiano.Universidade Federal do Ceará2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/9065410.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90654.137-159Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 137-159Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 137-1592525-346810.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90654/249584Copyright (c) 2023 Daniella Melo, Edvaldo Carvalho Alves, Fellipe Sá Brasileiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, DaniellaCarvalho Alves, EdvaldoSá Brasileiro, Fellipe2023-07-31T04:16:41Zoai:periodicos.ufc:article/90654Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2023-07-31T04:16:41Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
title |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
spellingShingle |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube Melo, Daniella Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube |
title_short |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
title_full |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
title_fullStr |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
title_full_unstemmed |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
title_sort |
Práticas informacionais em ambiente digital: os produtores de conteúdo audiovisual de educação crítica no YouTube |
author |
Melo, Daniella |
author_facet |
Melo, Daniella Carvalho Alves, Edvaldo Sá Brasileiro, Fellipe |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho Alves, Edvaldo Sá Brasileiro, Fellipe |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Daniella Carvalho Alves, Edvaldo Sá Brasileiro, Fellipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube |
topic |
Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube Práticas informacionais Competência crítica em informação Cultura digital Educação crítica YouTube |
description |
The construction of a critical conscience is essential for the emancipation of subjects in the face of the economic, political, social and technological challenges of this new digital culture, marked by platformization, datafication of life and algorithmic performativity, and by information dystopias such as disinformation, fake news, post truth and infodemic. Such awareness can be fostered through different initiatives, institutional or not, based on critical informational practices that lead individuals to act (individually and collectively) in order to transform the reality around them. Thus, this article aims to present a survey of YouTube channels that call themselves Marxist and produce critical educational content capable of providing the construction of critical information literacy on the part of the subjects. This is a descriptive research, with a quantitative and qualitative approach, in which data were collected from field research, through virtual ethnography. A total of 28 channels that promote critical education on YouTube were retrieved, from which, among other things, the date of creation, number of videos published and number of subscribers were retrieved. It was noticed that these channels seek to promote critical awareness in the subjects, based on discussions about concepts and social situations that permeate our daily lives. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90654 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90654.137-159 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90654 |
identifier_str_mv |
10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90654.137-159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90654/249584 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daniella Melo, Edvaldo Carvalho Alves, Fellipe Sá Brasileiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daniella Melo, Edvaldo Carvalho Alves, Fellipe Sá Brasileiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 137-159 Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 137-159 2525-3468 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023 reponame:Informação em Pauta instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Informação em Pauta |
collection |
Informação em Pauta |
repository.name.fl_str_mv |
Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
informacaoempauta@gmail.com|| |
_version_ |
1797231542199648256 |