Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799 |
Resumo: | The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122). |
id |
UFC-17_e2df2f3f85365a89c888498b8f7b02b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/39799 |
network_acronym_str |
UFC-17 |
network_name_str |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark timesFilosofía y educación: por una enseñanza crítica en tiempos temerariosFilosofia e educação: por um ensino crítico em tempos temeráriosPhilosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of lifeFilosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida.Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida.The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122).El referente artículo tiene como característica problematizar el actual escenario educativo y filosófico en el que nos asombra. En ese punto, percibimos que los estudios sobre las políticas y prácticas educativas preconizadas por la gestión pública indican que actualmente vivimos fuertes resquicios de un modelo temerario de educación, tradicionalmente circunscrita a los medios dominantes y capitalistas, en la que demanda educar para la segregación y competitividad. Esto refleja una sociedad con propósitos ideados en la autoafirmación individual. De la misma forma, esteamos insertos en sistemas de escolarización que configuran una educación con recortes acentuadamente mercantilista, con fuerte tendencia de instrumentalización de las relaciones y embrutecimiento de las personas. Para Boaventura de Souza (2013) “es posible que estemos ante una nueva forma de fascismo social, el fascismo desarrollista.” (p. 122). O referente artigo tem como característica, problematizar o atual cenário educacional e filosófico no qual nos assombra. Nesse ponto, percebemos que os estudos sobre as políticas e práticas educacionais preconizados pela gestão pública indicam que atualmente vivemos fortes resquícios de um modelo temerário de educação, tradicionalmente circunscrita aos meios dominantes e capitalistas, na qual demanda educar para a segregação e competitividade. Isso reflete uma sociedade com propósitos idealizados na autoafirmação individual. Da mesma forma, estamos inseridos em sistemas de escolarização que configuram uma educação com recortes acentuadamente mercantilista, com forte tendência de instrumentalização das relações e embrutecimento das pessoas. Para Boaventura de Souza (2013) “é possível que estejamos ante uma nova forma de fascismo social, o fascismo desenvolvimentista.” (p, 122). Universidade Federal do Ceará2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed Articleapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799Argumentos - Revista de Filosofia; No 20Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 20Argumentos - Revista de Filosofia; n. 201984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799/95779Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, José Aparecido de OliveiraMatos, Junot Cornélio2021-07-22T17:38:24Zoai:periodicos.ufc:article/39799Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2021-07-22T17:38:24Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times Filosofía y educación: por una enseñanza crítica en tiempos temerarios Filosofia e educação: por um ensino crítico em tempos temerários |
title |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
spellingShingle |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times Lima, José Aparecido de Oliveira Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida. Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida. |
title_short |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
title_full |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
title_fullStr |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
title_full_unstemmed |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
title_sort |
Philosophy and education: for a critical teaching in dark times |
author |
Lima, José Aparecido de Oliveira |
author_facet |
Lima, José Aparecido de Oliveira Matos, Junot Cornélio |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Junot Cornélio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, José Aparecido de Oliveira Matos, Junot Cornélio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida. Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida. |
topic |
Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida. Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida. |
description |
The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799 |
url |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799/95779 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Argumentos - Revista de Filosofia; No 20 Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 20 Argumentos - Revista de Filosofia; n. 20 1984-4255 1984-4247 reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
collection |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
argumentos@ufc.br|| |
_version_ |
1797068846846181376 |