Philosophy and education: for a critical teaching in dark times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, José Aparecido de Oliveira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Matos, Junot Cornélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799
Resumo: The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122).
id UFC-17_e2df2f3f85365a89c888498b8f7b02b1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/39799
network_acronym_str UFC-17
network_name_str Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
repository_id_str
spelling Philosophy and education: for a critical teaching in dark timesFilosofía y educación: por una enseñanza crítica en tiempos temerariosFilosofia e educação: por um ensino crítico em tempos temeráriosPhilosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of lifeFilosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida.Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida.The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122).El referente artículo tiene como característica problematizar el actual escenario educativo y filosófico en el que nos asombra. En ese punto, percibimos que los estudios sobre las políticas y prácticas educativas preconizadas por la gestión pública indican que actualmente vivimos fuertes resquicios de un modelo temerario de educación, tradicionalmente circunscrita a los medios dominantes y capitalistas, en la que demanda educar para la segregación y competitividad. Esto refleja una sociedad con propósitos ideados en la autoafirmación individual. De la misma forma, esteamos insertos en sistemas de escolarización que configuran una educación con recortes acentuadamente mercantilista, con fuerte tendencia de instrumentalización de las relaciones y embrutecimiento de las personas. Para Boaventura de Souza (2013) “es posible que estemos ante una nueva forma de fascismo social, el fascismo desarrollista.” (p. 122). O referente artigo tem como característica, problematizar o atual cenário educacional e filosófico no qual nos assombra. Nesse ponto, percebemos que os estudos sobre as políticas e práticas educacionais preconizados pela gestão pública indicam que atualmente vivemos fortes resquícios de um modelo temerário de educação, tradicionalmente circunscrita aos meios dominantes e capitalistas, na qual demanda educar para a segregação e competitividade. Isso reflete uma sociedade com propósitos idealizados na autoafirmação individual. Da mesma forma, estamos inseridos em sistemas de escolarização que configuram uma educação com recortes acentuadamente mercantilista, com forte tendência de instrumentalização das relações e embrutecimento das pessoas. Para Boaventura de Souza (2013) “é possível que estejamos ante uma nova forma de fascismo social, o fascismo desenvolvimentista.” (p, 122). Universidade Federal do Ceará2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed Articleapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799Argumentos - Revista de Filosofia; No 20Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 20Argumentos - Revista de Filosofia; n. 201984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799/95779Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, José Aparecido de OliveiraMatos, Junot Cornélio2021-07-22T17:38:24Zoai:periodicos.ufc:article/39799Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2021-07-22T17:38:24Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
Filosofía y educación: por una enseñanza crítica en tiempos temerarios
Filosofia e educação: por um ensino crítico em tempos temerários
title Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
spellingShingle Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
Lima, José Aparecido de Oliveira
Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life
Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida.
Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida.
title_short Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
title_full Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
title_fullStr Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
title_full_unstemmed Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
title_sort Philosophy and education: for a critical teaching in dark times
author Lima, José Aparecido de Oliveira
author_facet Lima, José Aparecido de Oliveira
Matos, Junot Cornélio
author_role author
author2 Matos, Junot Cornélio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, José Aparecido de Oliveira
Matos, Junot Cornélio
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life
Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida.
Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida.
topic Philosophy and education. Critical self-reflection. Narratives of life
Filosofía y educación. Autorreflexión crítica. Narrativas de vida.
Filosofia e educação. Autorreflexão crítica. Narrativas de vida.
description The reference article has as characteristic to problematize the current educational and philosophical scene in which it haunts us. At this point, we see that the studies on educational policies and practices advocated by public management indicate that we are currently living strong remnants of a reckless model of education, traditionally limited to the dominant and capitalist circles, in which it seeks to educate for segregation and competitiveness. This reflects a society with idealized purposes in individual self-assertion. In the same way, we are inserted in systems of schooling that configure an education with markedly mercantilist cuts and with a strong tendency of instrumentalization of the relationships and brutalization of the people. For Boaventura de Souza (2013) “it is possible that we are facing a new form of social fascism, developmental fascism.” (p. 122).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799
url http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/39799/95779
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Argumentos - Revista de Filosofia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Argumentos - Revista de Filosofia; No 20
Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 20
Argumentos - Revista de Filosofia; n. 20
1984-4255
1984-4247
reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
collection Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
repository.name.fl_str_mv Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv argumentos@ufc.br||
_version_ 1797068846846181376