Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815 |
Resumo: | Continuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories. |
id |
UNICAMP-18_f2fa1358d81fae09f9d914ee503098ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666815 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivationFormación del profesorado: efectos de un programa de intervención autorreflexiva en las teorías sociocognitivas de la motivaciónFormação docente: efeitos de um programa autorreflexivo de intervenção em teorias sociocognitivas da motivaçãoMotivationSelf-reflectionInterventionTeachingMotivaciónAutorreflexiónIntervenciónEnseñandoMotivaçãoAutorreflexãoIntervençãoDocênciaContinuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories.La formación continua de los profesores es un tema recurrente en la literatura. Sin embargo, son escasos los estudios que pretenden analizar al docente, su motivación y aprendizaje como alumno. Este artículo reporta los resultados de un programa de intervención autorreflexiva para docentes sobre la motivación para aprender, llevado a cabo de dos maneras: el docente como alumno y como docente. En el estudio participaron veintisiete maestros de primaria, divididos en dos grupos: experimental y control. Los datos se obtuvieron mediante instrumentos cualitativos y autorreflexivos. Se encontró que la intervención aumentó la autoconciencia de los docentes no solo sobre su motivación y aprendizaje, sino también sobre sus prácticas pedagógicas, además de ampliar su conocimiento sobre las teorías motivacionales.A formação continuada de professores é tema recorrente na literatura. Todavia, estudos que visam analisar o professor, sua motivação e aprendizagem como estudante são escassos. Este artigo reporta resultados de um programa autorreflexivo de intervenção para professores sobre motivação para aprender, realizado em dupla vertente: o professor como estudante e como docente. Participaram do estudo 27 professores do ensino fundamental, divididos em dois grupos: experimental e controle. Os dados foram obtidos por instrumentos qualitativos e autorreflexivos. Constatou-se que a intervenção aumentou a autoconsciência dos professores não só sobre sua motivação e aprendizagem, mas também sobre suas práticas pedagógicas, além de ampliar seus conhecimentos acerca das teorias motivacionais.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e202001011980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815/27225Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitchhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Amélia Carolina Terra AlvesBoruchovitch, Evely 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666815Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation Formación del profesorado: efectos de un programa de intervención autorreflexiva en las teorías sociocognitivas de la motivación Formação docente: efeitos de um programa autorreflexivo de intervenção em teorias sociocognitivas da motivação |
title |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
spellingShingle |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation Machado, Amélia Carolina Terra Alves Motivation Self-reflection Intervention Teaching Motivación Autorreflexión Intervención Enseñando Motivação Autorreflexão Intervenção Docência |
title_short |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
title_full |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
title_fullStr |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
title_full_unstemmed |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
title_sort |
Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation |
author |
Machado, Amélia Carolina Terra Alves |
author_facet |
Machado, Amélia Carolina Terra Alves Boruchovitch, Evely |
author_role |
author |
author2 |
Boruchovitch, Evely |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Amélia Carolina Terra Alves Boruchovitch, Evely |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Motivation Self-reflection Intervention Teaching Motivación Autorreflexión Intervención Enseñando Motivação Autorreflexão Intervenção Docência |
topic |
Motivation Self-reflection Intervention Teaching Motivación Autorreflexión Intervención Enseñando Motivação Autorreflexão Intervenção Docência |
description |
Continuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815/27225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitch http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitch http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189970608128 |