Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Amélia Carolina Terra Alves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Boruchovitch, Evely
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815
Resumo: Continuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories.
id UNICAMP-18_f2fa1358d81fae09f9d914ee503098ce
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666815
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivationFormación del profesorado: efectos de un programa de intervención autorreflexiva en las teorías sociocognitivas de la motivaciónFormação docente: efeitos de um programa autorreflexivo de intervenção em teorias sociocognitivas da motivaçãoMotivationSelf-reflectionInterventionTeachingMotivaciónAutorreflexiónIntervenciónEnseñandoMotivaçãoAutorreflexãoIntervençãoDocênciaContinuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories.La formación continua de los profesores es un tema recurrente en la literatura. Sin embargo, son escasos los estudios que pretenden analizar al docente, su motivación y aprendizaje como alumno. Este artículo reporta los resultados de un programa de intervención autorreflexiva para docentes sobre la motivación para aprender, llevado a cabo de dos maneras: el docente como alumno y como docente. En el estudio participaron veintisiete maestros de primaria, divididos en dos grupos: experimental y control. Los datos se obtuvieron mediante instrumentos cualitativos y autorreflexivos. Se encontró que la intervención aumentó la autoconciencia de los docentes no solo sobre su motivación y aprendizaje, sino también sobre sus prácticas pedagógicas, además de ampliar su conocimiento sobre las teorías motivacionales.A formação continuada de professores é tema recorrente na literatura. Todavia, estudos que visam analisar o professor, sua motivação e aprendizagem como estudante são escassos. Este artigo reporta resultados de um programa autorreflexivo de intervenção para professores sobre motivação para aprender, realizado em dupla vertente: o professor como estudante e como docente. Participaram do estudo 27 professores do ensino fundamental, divididos em dois grupos: experimental e controle. Os dados foram obtidos por instrumentos qualitativos e autorreflexivos. Constatou-se que a intervenção aumentou a autoconsciência dos professores não só sobre sua motivação e aprendizagem, mas também sobre suas práticas pedagógicas, além de ampliar seus conhecimentos acerca das teorias motivacionais.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e202001011980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815/27225Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitchhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Amélia Carolina Terra AlvesBoruchovitch, Evely 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666815Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
Formación del profesorado: efectos de un programa de intervención autorreflexiva en las teorías sociocognitivas de la motivación
Formação docente: efeitos de um programa autorreflexivo de intervenção em teorias sociocognitivas da motivação
title Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
spellingShingle Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
Machado, Amélia Carolina Terra Alves
Motivation
Self-reflection
Intervention
Teaching
Motivación
Autorreflexión
Intervención
Enseñando
Motivação
Autorreflexão
Intervenção
Docência
title_short Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
title_full Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
title_fullStr Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
title_full_unstemmed Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
title_sort Teacher education: effects of a self-reflective intervention program on socio-cognitive theories of motivation
author Machado, Amélia Carolina Terra Alves
author_facet Machado, Amélia Carolina Terra Alves
Boruchovitch, Evely
author_role author
author2 Boruchovitch, Evely
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Amélia Carolina Terra Alves
Boruchovitch, Evely
dc.subject.por.fl_str_mv Motivation
Self-reflection
Intervention
Teaching
Motivación
Autorreflexión
Intervención
Enseñando
Motivação
Autorreflexão
Intervenção
Docência
topic Motivation
Self-reflection
Intervention
Teaching
Motivación
Autorreflexión
Intervención
Enseñando
Motivação
Autorreflexão
Intervenção
Docência
description Continuing teacher education is a frequent theme in the literature. However, studies aimed to analyze teachers, their motivation and learning as a student are scarce. This article reports results of a self-reflective intervention program for teachers, on motivation to learn, conducted in a dual focus: the teacher as a student and as a teacher. The sample consisted of twenty-seven elementary school teachers divided into two groups: experimental and control. The data were collected by qualitative and self-reflective instruments. The intervention increased teachers’ self-awareness not only about their motivation and learning, but also about their pedagogical practices, besides expanding their knowledge about motivational theories.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666815/27225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitch
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Amélia Carolina Terra Alves Machado, Evely Boruchovitch
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200101
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189970608128