Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lanza, Fabio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Patrocino, Luis Gustavo, Silva, Ileizi Fiorelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851
Resumo: This article presents data on the religious universe of young high school students from five quantitative researches (2010-2016), two national and three in Londrina-PR. The data relate the majority of Christian religious adherence, the perspective of valuing their denominational link, participation and attendance in weekly religious activities, multiple religious belonging, and finally a quantitative analysis model for religious-educational data. The demographic transition the country faces challenges the Humanities and Social Sciences to understand the new patterns of religious engagement of young people. So the question that guided us was how the young students of public high school adhered or not religions? The results present the knowledge about these religious subjects and the understanding of variables in the processes of change and / or social conservation and ways of relating to school knowledge.
id UFC-6_00e727b3242762dbec80b27762515f33
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/39851
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)Jovens cristãos na educação pública: novas abordagens analíticas quantitativas da religiosidade no Ensino Médio (2010-2016)ReligionReligious adherenceBrazilian youthPublic high schoolReligiãoAdesão religiosaJovens brasileirosEnsino médio públicoThis article presents data on the religious universe of young high school students from five quantitative researches (2010-2016), two national and three in Londrina-PR. The data relate the majority of Christian religious adherence, the perspective of valuing their denominational link, participation and attendance in weekly religious activities, multiple religious belonging, and finally a quantitative analysis model for religious-educational data. The demographic transition the country faces challenges the Humanities and Social Sciences to understand the new patterns of religious engagement of young people. So the question that guided us was how the young students of public high school adhered or not religions? The results present the knowledge about these religious subjects and the understanding of variables in the processes of change and / or social conservation and ways of relating to school knowledge.Este artigo expõe dados a respeito do universo religioso dos jovens estudantes do Ensino Médio público a partir de cinco pesquisas quantitativas (2010-2016), duas nacionais e três em Londrina-PR. São dados que relacionam a majoritária adesão religiosa cristã, a perspectiva de valorização do seu vínculo denominacional, a participação e frequência nas atividades religiosas semanais, o múltiplo pertencimento religioso e, por último, um modelo de análise quantitativa para dados religiosos-educacionais. A transição demográfica a qual o país se encontra desafia às Ciências Humanas e Sociais a compreender os novos padrões de engajamento religioso dos jovens. Assim a pergunta que nos orientou foi como os jovens estudantes do Ensino Médio público aderem ou não as religiões? Os resultados apresentam o conhecimento sobre esses sujeitos religiosos e a compreensão de variáveis nos processos de mudança e/ou conservação social e os modos de se relacionarem com os saberes escolares.      Universidade Federal do Ceará2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-175Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-175Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-1752318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851/98934http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851/98935Lanza, FabioPatrocino, Luis GustavoSilva, Ileizi Fiorelliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-05T18:13:22Zoai:periodicos.ufc:article/39851Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-05T18:13:22Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
Jovens cristãos na educação pública: novas abordagens analíticas quantitativas da religiosidade no Ensino Médio (2010-2016)
title Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
spellingShingle Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
Lanza, Fabio
Religion
Religious adherence
Brazilian youth
Public high school
Religião
Adesão religiosa
Jovens brasileiros
Ensino médio público
title_short Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
title_full Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
title_fullStr Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
title_full_unstemmed Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
title_sort Young Christians in Brazilian Public Education: new analysis model and religious-educational data from Secondary Education (2010-2016)
author Lanza, Fabio
author_facet Lanza, Fabio
Patrocino, Luis Gustavo
Silva, Ileizi Fiorelli
author_role author
author2 Patrocino, Luis Gustavo
Silva, Ileizi Fiorelli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lanza, Fabio
Patrocino, Luis Gustavo
Silva, Ileizi Fiorelli
dc.subject.por.fl_str_mv Religion
Religious adherence
Brazilian youth
Public high school
Religião
Adesão religiosa
Jovens brasileiros
Ensino médio público
topic Religion
Religious adherence
Brazilian youth
Public high school
Religião
Adesão religiosa
Jovens brasileiros
Ensino médio público
description This article presents data on the religious universe of young high school students from five quantitative researches (2010-2016), two national and three in Londrina-PR. The data relate the majority of Christian religious adherence, the perspective of valuing their denominational link, participation and attendance in weekly religious activities, multiple religious belonging, and finally a quantitative analysis model for religious-educational data. The demographic transition the country faces challenges the Humanities and Social Sciences to understand the new patterns of religious engagement of young people. So the question that guided us was how the young students of public high school adhered or not religions? The results present the knowledge about these religious subjects and the understanding of variables in the processes of change and / or social conservation and ways of relating to school knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851/98934
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/39851/98935
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-175
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-175
Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 147-175
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698948179361792