BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rouanet, Barbara Freitag
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406
Resumo: The article gathers reflections on a humanistic education. Drawing from E. Kant, L. Wacquaunt and T.Morus, the author proposes a break with the traditional pedagogy, which is inseparable from the construction of a moral and politica science in an ethical framework. In this perspective, he conceives education as a means to raise the level of civilized living in Brazil, including an alternate proposal for group reading of books, journeys and other ways of amplifying and transmitting culture.
id UFC-6_67278e8d84f0f7a5b343c98021508e77
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/33406
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATIONENTRE A PAIDEIA E A BILDUNG: PISTAS PARA UMA EDUCAÇÃO HUMANÍSTICAThe article gathers reflections on a humanistic education. Drawing from E. Kant, L. Wacquaunt and T.Morus, the author proposes a break with the traditional pedagogy, which is inseparable from the construction of a moral and politica science in an ethical framework. In this perspective, he conceives education as a means to raise the level of civilized living in Brazil, including an alternate proposal for group reading of books, journeys and other ways of amplifying and transmitting culture.O artigo reúne reflexões sobre uma educação humanística. Recorrendo a E. Kant, L. Wacquant e T. Morus, a autora propõe a ruptura com a pedagogia tradicional, voltando-se para uma formação pedagógica inseparável da construção de uma ciência moral e política, calcada em um padrão ético. Nessa perspectiva, concebe a educação como meio para elevar o patamar civilizatório cultural do Brasil, incluindo como proposta alternativa a leitura de círculos de livros, viagens e outros modos de ampliação e transmissão da cultura.Universidade Federal do Ceará2018-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 38 No. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-114Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 38 Núm. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-114Revista de Ciências Sociais; v. 38 n. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-1142318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406/73387Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessRouanet, Barbara Freitag2018-09-18T13:23:13Zoai:periodicos.ufc:article/33406Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-09-18T13:23:13Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
ENTRE A PAIDEIA E A BILDUNG: PISTAS PARA UMA EDUCAÇÃO HUMANÍSTICA
title BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
spellingShingle BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
Rouanet, Barbara Freitag
title_short BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
title_full BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
title_fullStr BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
title_full_unstemmed BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
title_sort BETWEEN PAIDEIA AND BILDUNG: CLUES TO A HUMANISTIC EDUCATION
author Rouanet, Barbara Freitag
author_facet Rouanet, Barbara Freitag
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rouanet, Barbara Freitag
description The article gathers reflections on a humanistic education. Drawing from E. Kant, L. Wacquaunt and T.Morus, the author proposes a break with the traditional pedagogy, which is inseparable from the construction of a moral and politica science in an ethical framework. In this perspective, he conceives education as a means to raise the level of civilized living in Brazil, including an alternate proposal for group reading of books, journeys and other ways of amplifying and transmitting culture.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33406/73387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 38 No. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-114
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 38 Núm. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-114
Revista de Ciências Sociais; v. 38 n. 1 (2007): Dossiê: Produções Artísticas e Domínios Culturais; 106-114
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698947508273152