Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Joyce Leylane Rocha
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300001627r
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58523
Resumo: The present study had as main objective to discuss the contribution of the public policies of the Urban Centers of Culture, Art, Science and Sport (Cucas) for the development of the socioemotional competences of the young users. Specifically, to present the history of socio-emotional learning and influences on education; identify the main competence assessment constructs and present CUCA's public policy aimed at young people. A literature review based on the following authors was used: Daniel Goleman, Angela Duckworth, Gardner, to present scientific evidence of the impacts of the development of socioemotional competences. The ability to develop socioemotional skills through extra-class activities was also presented, based on the following authors: Reed W. Larson, Douglas Kleiber, Duckworth and Mahoney. The research was characterized as a qualitative, bibliographic type, a case study. It was concluded that when discussing the case of public policy existing in the city of Fortaleza, Rede CUCA, it is a favorable space for the development of socio- emotional competences, however it cannot be guaranteed that these have in fact been developed since the study of if it did not include field research, only data from a survey carried out by the Municipality of Fortaleza in 2017.
id UFC-7_001772e13f6e939b296ed89b5fa6f77b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58523
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclassePolíticas públicasCucaCompetência socioemocionalAtividade extraclasseThe present study had as main objective to discuss the contribution of the public policies of the Urban Centers of Culture, Art, Science and Sport (Cucas) for the development of the socioemotional competences of the young users. Specifically, to present the history of socio-emotional learning and influences on education; identify the main competence assessment constructs and present CUCA's public policy aimed at young people. A literature review based on the following authors was used: Daniel Goleman, Angela Duckworth, Gardner, to present scientific evidence of the impacts of the development of socioemotional competences. The ability to develop socioemotional skills through extra-class activities was also presented, based on the following authors: Reed W. Larson, Douglas Kleiber, Duckworth and Mahoney. The research was characterized as a qualitative, bibliographic type, a case study. It was concluded that when discussing the case of public policy existing in the city of Fortaleza, Rede CUCA, it is a favorable space for the development of socio- emotional competences, however it cannot be guaranteed that these have in fact been developed since the study of if it did not include field research, only data from a survey carried out by the Municipality of Fortaleza in 2017.O presente estudo teve como objetivo principal discutir a contribuição das políticas públicas do Centros Urbanos de Cultura, Arte, Ciência e Esporte (Cucas) para o desenvolvimento das competências socioemocionais dos jovens usuários. Especificamente, apresentar a história da aprendizagem socioemocional e influências na educação; identificar os principais construtos de avaliação das competências e apresentar a política pública do CUCA voltada aos jovens. Foi utilizada uma revisão da literatura fundamentada nos seguintes autores: Daniel Goleman, Angela Duckworth, Gardner, para apresentar evidências cientificas dos impactos do desenvolvimento das competências socioemocionais. Ainda foi apresentada a capacidade de desenvolvimento de competências socioemocionais por meio de atividades extraclasse, fundamentado nos seguintes autores: Reed W. Larson, Douglas Kleiber, Duckworth e Mahoney. A pesquisa se caracterizou como qualitativa, do tipo bibliográfica, um estudo de Caso. Concluiu-se que ao discutir o caso da política pública existente no município de Fortaleza, Rede CUCA, ela é um, espaço propício para o desenvolvimento das competências socioemocionais, porém não se pode garantir que estas tenham sido de fato desenvolvidas já que o estudo de caso não contemplou pesquisa de campo, apenas dados de uma pesquisa realizada pela Prefeitura Municipal de Fortaleza em 2017.Lima, Antônia Emanuela Oliveira deLima, Joyce Leylane Rocha2021-05-20T17:26:33Z2021-05-20T17:26:33Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Joyce Leylane Rocha. Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse. 2021. 52 f. Monografia (Graduação em Gestão de Políticas Públicas) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências Agrárias, Curso de Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58523ark:/83112/001300001627rporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-20T17:33:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58523Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:45.177724Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
title Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
spellingShingle Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
Lima, Joyce Leylane Rocha
Políticas públicas
Cuca
Competência socioemocional
Atividade extraclasse
title_short Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
title_full Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
title_fullStr Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
title_full_unstemmed Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
title_sort Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse
author Lima, Joyce Leylane Rocha
author_facet Lima, Joyce Leylane Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Antônia Emanuela Oliveira de
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Joyce Leylane Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Cuca
Competência socioemocional
Atividade extraclasse
topic Políticas públicas
Cuca
Competência socioemocional
Atividade extraclasse
description The present study had as main objective to discuss the contribution of the public policies of the Urban Centers of Culture, Art, Science and Sport (Cucas) for the development of the socioemotional competences of the young users. Specifically, to present the history of socio-emotional learning and influences on education; identify the main competence assessment constructs and present CUCA's public policy aimed at young people. A literature review based on the following authors was used: Daniel Goleman, Angela Duckworth, Gardner, to present scientific evidence of the impacts of the development of socioemotional competences. The ability to develop socioemotional skills through extra-class activities was also presented, based on the following authors: Reed W. Larson, Douglas Kleiber, Duckworth and Mahoney. The research was characterized as a qualitative, bibliographic type, a case study. It was concluded that when discussing the case of public policy existing in the city of Fortaleza, Rede CUCA, it is a favorable space for the development of socio- emotional competences, however it cannot be guaranteed that these have in fact been developed since the study of if it did not include field research, only data from a survey carried out by the Municipality of Fortaleza in 2017.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20T17:26:33Z
2021-05-20T17:26:33Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Joyce Leylane Rocha. Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse. 2021. 52 f. Monografia (Graduação em Gestão de Políticas Públicas) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências Agrárias, Curso de Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58523
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300001627r
identifier_str_mv LIMA, Joyce Leylane Rocha. Rede Cuca de Fortaleza e o desenvolvimento de competências socioemocionais em atividades extraclasse. 2021. 52 f. Monografia (Graduação em Gestão de Políticas Públicas) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências Agrárias, Curso de Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Fortaleza, 2021.
ark:/83112/001300001627r
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373907557646336