Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Eryck Dieb
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43954
Resumo: The school is the space where teachers and students build knowledge. In a time when the different languages provided by the new technologies that are increasingly present, it is necessary to incorporate them in the school environment and to add them to the knowledge built in the classroom. The present study seeks not only to talk about the importance of the cell phone in the context of the classroom, but also the use of this, as a possible pedagogical tool, especially in the exploration of educational games, in this way, it is necessary to allow students to have access to everything, by other means and to students with disabilities is no different. In view of the above, it is appropriate to investigate, as a central problem of the study: how can the use of the mobile phones contribute to children with intellectual disabilities make sense in learning through educational games? In the search for these answers, we work methodologically with the bibliographical research, based on the contributions of Anachi (2011), Bianchi (2015), Moratori (2003), among other authors. Thus, reflections throughout this work can collaborate with teachers who experience the experience of accommodating students with intellectual disabilities in their classrooms and the learning possibilities provided by the use of educational games through the cell phone.
id UFC-7_00e15a0bc6c35638c48d120a0f068953
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/43954
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectualTecnologias móveisDeficiência IntelectualPrática pedagógicaInclusãoThe school is the space where teachers and students build knowledge. In a time when the different languages provided by the new technologies that are increasingly present, it is necessary to incorporate them in the school environment and to add them to the knowledge built in the classroom. The present study seeks not only to talk about the importance of the cell phone in the context of the classroom, but also the use of this, as a possible pedagogical tool, especially in the exploration of educational games, in this way, it is necessary to allow students to have access to everything, by other means and to students with disabilities is no different. In view of the above, it is appropriate to investigate, as a central problem of the study: how can the use of the mobile phones contribute to children with intellectual disabilities make sense in learning through educational games? In the search for these answers, we work methodologically with the bibliographical research, based on the contributions of Anachi (2011), Bianchi (2015), Moratori (2003), among other authors. Thus, reflections throughout this work can collaborate with teachers who experience the experience of accommodating students with intellectual disabilities in their classrooms and the learning possibilities provided by the use of educational games through the cell phone.A escola é o espaço onde professores e alunos constroem conhecimentos. Numa época que as diferentes linguagens proporcionadas pelas novas tecnologias que estão cada vez mais presentes, faz-se necessário incorporá-las no ambiente escolar e agregá-las aos conhecimentos construídos em sala de aula. O presente estudo busca, não só falar da importância do aparelho celular no contexto da sala de aula, mas do uso deste, como possível ferramenta pedagógica, mormente, na exploração dos jogos educativos, desta forma, é preciso permitir aos alunos para que tenham acesso a tudo, por outras vias e para os alunos com deficiência não é diferente. Em face do exposto, convém investigar, como problemática central do estudo: como o uso do aparelho celular pode contribuir para que as crianças com deficiência intelectual atribuam sentido na aprendizagem através dos jogos educativos? Na busca por essas respostas, trabalhamos metodologicamente com a pesquisa bibliográfica, baseadas nas contribuições de Anachi (2011), Bianchi (2015), Moratori (2003), entre outros autores. Assim, as reflexões ao longo desse trabalho podem colaborar com os professores que vivenciam a experiência de acolher alunos com deficiência intelectual em suas salas de aula e as possibilidades de aprendizagem proporcionadas pelo uso de jogos educacionais através do celular.UFSCar2019-07-23T12:39:06Z2019-07-23T12:39:06Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfSOUZA, Erick Deib. Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES DE EDUCAÇÃO À DISTANÇIA, 11-13 jul. 2018, São Carlos (SP). Anais ... São Carlos (SP): UFSCar, 2018.2316 8722http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43954Souza, Eryck Diebporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T20:28:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/43954Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:37.207143Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
title Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
spellingShingle Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
Souza, Eryck Dieb
Tecnologias móveis
Deficiência Intelectual
Prática pedagógica
Inclusão
title_short Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
title_full Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
title_fullStr Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
title_full_unstemmed Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
title_sort Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual
author Souza, Eryck Dieb
author_facet Souza, Eryck Dieb
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Eryck Dieb
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias móveis
Deficiência Intelectual
Prática pedagógica
Inclusão
topic Tecnologias móveis
Deficiência Intelectual
Prática pedagógica
Inclusão
description The school is the space where teachers and students build knowledge. In a time when the different languages provided by the new technologies that are increasingly present, it is necessary to incorporate them in the school environment and to add them to the knowledge built in the classroom. The present study seeks not only to talk about the importance of the cell phone in the context of the classroom, but also the use of this, as a possible pedagogical tool, especially in the exploration of educational games, in this way, it is necessary to allow students to have access to everything, by other means and to students with disabilities is no different. In view of the above, it is appropriate to investigate, as a central problem of the study: how can the use of the mobile phones contribute to children with intellectual disabilities make sense in learning through educational games? In the search for these answers, we work methodologically with the bibliographical research, based on the contributions of Anachi (2011), Bianchi (2015), Moratori (2003), among other authors. Thus, reflections throughout this work can collaborate with teachers who experience the experience of accommodating students with intellectual disabilities in their classrooms and the learning possibilities provided by the use of educational games through the cell phone.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-07-23T12:39:06Z
2019-07-23T12:39:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Erick Deib. Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES DE EDUCAÇÃO À DISTANÇIA, 11-13 jul. 2018, São Carlos (SP). Anais ... São Carlos (SP): UFSCar, 2018.
2316 8722
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43954
identifier_str_mv SOUZA, Erick Deib. Um relato de experiência do uso de jogos educativos com um aluno com deficiência intelectual. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES DE EDUCAÇÃO À DISTANÇIA, 11-13 jul. 2018, São Carlos (SP). Anais ... São Carlos (SP): UFSCar, 2018.
2316 8722
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43954
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028749292077056