Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Victor Alves
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41167
Resumo: Science in Brazil suffers from several pathologies, among them, the general public's lack of interest in the subjects discussed in recent research. In part, this lack of interest comes from the lack of understanding of scientific basis during traditional schooling and, partly, from the lack of contact with scientific dissemination. With astronomical science this picture is even more worrying, since Astronomy does not fit into the school curriculum as a subject. Its contents are scattered in other disciplines, which makes it difficult to understand this unit as a science. The other aggravating factor is that there are few professionals in the area in Brazil and, among them, a tiny portion focus on the teaching and dissemination of Astronomy. This work proposes to study successful stories of scientific dissemination in Astronomy and to analyze marketing techniques of viral content in social networks for Astronomy subjects by verifying their applicability in channels of scientific dissemination on YouTube, in order to investigate which them are most successful in reaching the public. Finally, from the marketing techniques, we verify if there is an applicable model in the context of scientific dissemination.
id UFC-7_04f0ba6238750d9c744041efa8d23454
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/41167
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomiaAstronomiaEducação não formalMarketingScience in Brazil suffers from several pathologies, among them, the general public's lack of interest in the subjects discussed in recent research. In part, this lack of interest comes from the lack of understanding of scientific basis during traditional schooling and, partly, from the lack of contact with scientific dissemination. With astronomical science this picture is even more worrying, since Astronomy does not fit into the school curriculum as a subject. Its contents are scattered in other disciplines, which makes it difficult to understand this unit as a science. The other aggravating factor is that there are few professionals in the area in Brazil and, among them, a tiny portion focus on the teaching and dissemination of Astronomy. This work proposes to study successful stories of scientific dissemination in Astronomy and to analyze marketing techniques of viral content in social networks for Astronomy subjects by verifying their applicability in channels of scientific dissemination on YouTube, in order to investigate which them are most successful in reaching the public. Finally, from the marketing techniques, we verify if there is an applicable model in the context of scientific dissemination.A Ciência no Brasil sofre de várias patologias, dentre elas, a falta de interesse do público em geral pelos assuntos tratados nas pesquisas recentes. Em parte, esse desinteresse vem da falta de compreensão da base científica durante os ensinos básicos e, outra parte, pela falta de contato com a divulgação científica. Com a ciência astronômica esse quadro é ainda mais preocupante, visto que a Astronomia não se enquadra no currículo escolar como disciplina. Seus conteúdos estão espalhados em outras disciplinas, o que dificulta a compreensão dessa unidade como uma ciência. O outro agravante é que temos poucos profissionais da área no Brasil e entre eles, uma ínfima parcela está voltada para o ensino e divulgação da Astronomia. Esse trabalho se propõe a fazer um estudo dos casos de sucesso da divulgação científica na Astronomia e a analisar técnicas de marketing de conteúdo viral nas redes sociais para temas da Astronomia. Verificando suas aplicabilidades em canais de divulgação científica no YouTube, a fim de investigar quais iniciativas estão mais bem sucedidas no alcance do público e quais podem melhorar. Finalmente, a partir das técnicas de marketing, verificamos se há um modelo aplicável no contexto da divulgação científica.Freitas, Daniel Brito deAlencar, Victor Alves2019-04-29T17:37:53Z2019-04-29T17:37:53Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALENCAR, V. A. Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia. 2018. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41167porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-10T11:51:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41167Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:27:45.279657Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
title Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
spellingShingle Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
Alencar, Victor Alves
Astronomia
Educação não formal
Marketing
title_short Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
title_full Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
title_fullStr Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
title_full_unstemmed Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
title_sort Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia
author Alencar, Victor Alves
author_facet Alencar, Victor Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Freitas, Daniel Brito de
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Victor Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomia
Educação não formal
Marketing
topic Astronomia
Educação não formal
Marketing
description Science in Brazil suffers from several pathologies, among them, the general public's lack of interest in the subjects discussed in recent research. In part, this lack of interest comes from the lack of understanding of scientific basis during traditional schooling and, partly, from the lack of contact with scientific dissemination. With astronomical science this picture is even more worrying, since Astronomy does not fit into the school curriculum as a subject. Its contents are scattered in other disciplines, which makes it difficult to understand this unit as a science. The other aggravating factor is that there are few professionals in the area in Brazil and, among them, a tiny portion focus on the teaching and dissemination of Astronomy. This work proposes to study successful stories of scientific dissemination in Astronomy and to analyze marketing techniques of viral content in social networks for Astronomy subjects by verifying their applicability in channels of scientific dissemination on YouTube, in order to investigate which them are most successful in reaching the public. Finally, from the marketing techniques, we verify if there is an applicable model in the context of scientific dissemination.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-29T17:37:53Z
2019-04-29T17:37:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALENCAR, V. A. Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia. 2018. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41167
identifier_str_mv ALENCAR, V. A. Análise de estratégias de marketing de conteúdo viral na divulgação científica de astronomia. 2018. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41167
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028813931544576