O uso de fanzines para o ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Geovani Victor Pereira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74291
Resumo: The students' learning process, due to its dynamic behavior, cannot be faced with the traditional model of structuring classes, as the gaps left by an outdated class model end up compromising the effective learning of its participants. Thus, requiring the need for change in the educational scenario, this work proposes the use of the active inverted classroom methodology, based on the parameters of the BNCC and Gardner's Theory of Multiple Intelligences, as a strategy to provide meaningful learning for students. The pedagogical proposal consisted of building fanzines in teams aiming the teaching of optics. The methodology consisted of four meetings with the students in which topics such as: what are fanzines and how to produce them, place of publication of these materials on the padlet platform, moment of adjustments with the evaluation and monitoring of the teacher and finally the presentation and conference of fanzines for the whole class. The results obtained indicated the class engagement with this methodology, as well as a better understanding of the contents of optics. The students had the opportunity to develop different skills that made them protagonists of the learning process, managing to apply the concept of intelligence, from Gardner's perspective, in many dimensions.
id UFC-7_0529c9651afcca243061bf0fb6f56cef
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/74291
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O uso de fanzines para o ensino de físicaEnsino de ópticafanzinessala de aula invertidafanzinesOptics teachinginverted classroomEnsino de FísicaFanzinesSala de aula invertidaThe students' learning process, due to its dynamic behavior, cannot be faced with the traditional model of structuring classes, as the gaps left by an outdated class model end up compromising the effective learning of its participants. Thus, requiring the need for change in the educational scenario, this work proposes the use of the active inverted classroom methodology, based on the parameters of the BNCC and Gardner's Theory of Multiple Intelligences, as a strategy to provide meaningful learning for students. The pedagogical proposal consisted of building fanzines in teams aiming the teaching of optics. The methodology consisted of four meetings with the students in which topics such as: what are fanzines and how to produce them, place of publication of these materials on the padlet platform, moment of adjustments with the evaluation and monitoring of the teacher and finally the presentation and conference of fanzines for the whole class. The results obtained indicated the class engagement with this methodology, as well as a better understanding of the contents of optics. The students had the opportunity to develop different skills that made them protagonists of the learning process, managing to apply the concept of intelligence, from Gardner's perspective, in many dimensions.O processo de aprendizagem dos educandos, por possuir um comportamento dinâmico, não pode ser encarado com estruturação das aulas em modelo tradicional, pois as lacunas deixadas por um modelo de aula defasado acabam por comprometer uma aprendizagem efetiva de seus participantes. Desse modo, requeridas as necessidades de mudança no cenário educacional, este trabalho propõe a utilização da metodologia ativa sala da aula invertida, alicerçadas aos parâmetros da BNCC e da Teoria das Inteligência Múltiplas de Gardner, como estratégia para propiciar uma aprendizagem significativa dos educandos. A proposta pedagógica consistiu na construção de fanzines por equipes voltadas para o ensino de óptica. A metodologia consistiu em quatro encontros com os estudantes em que se foram apresentados tópicos como: o que são fanzines e como produzi-los, local de publicação desses materiais na plataforma padlet, momento de ajustes com a avaliação e acompanhamento do professor e, por fim, a apresentação e conferência dos fanzines para toda turma. Os resultados obtidos indicaram um bom engajamento da turma com essa metodologia, assim como uma melhor compreensão dos conteúdos de óptica. Os educandos tiveram a oportunidade de desenvolver diversas habilidades que os evidenciaram como protagonistas do processo de aprendizagem, conseguindo aplicar o conceito de inteligência, na perspectiva de Gardner, em muitas dimensões.Sobreira, Fernando Wellysson de AlencarSilva, Geovani Victor Pereira2023-09-12T14:41:48Z2023-09-12T14:41:48Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, G. V. P O uso de fanzines para o ensino de física. 2023. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74291info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-09-12T14:43:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/74291Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-09-12T14:43Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso de fanzines para o ensino de física
title O uso de fanzines para o ensino de física
spellingShingle O uso de fanzines para o ensino de física
Silva, Geovani Victor Pereira
Ensino de óptica
fanzines
sala de aula invertida
fanzines
Optics teaching
inverted classroom
Ensino de Física
Fanzines
Sala de aula invertida
title_short O uso de fanzines para o ensino de física
title_full O uso de fanzines para o ensino de física
title_fullStr O uso de fanzines para o ensino de física
title_full_unstemmed O uso de fanzines para o ensino de física
title_sort O uso de fanzines para o ensino de física
author Silva, Geovani Victor Pereira
author_facet Silva, Geovani Victor Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sobreira, Fernando Wellysson de Alencar
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Geovani Victor Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de óptica
fanzines
sala de aula invertida
fanzines
Optics teaching
inverted classroom
Ensino de Física
Fanzines
Sala de aula invertida
topic Ensino de óptica
fanzines
sala de aula invertida
fanzines
Optics teaching
inverted classroom
Ensino de Física
Fanzines
Sala de aula invertida
description The students' learning process, due to its dynamic behavior, cannot be faced with the traditional model of structuring classes, as the gaps left by an outdated class model end up compromising the effective learning of its participants. Thus, requiring the need for change in the educational scenario, this work proposes the use of the active inverted classroom methodology, based on the parameters of the BNCC and Gardner's Theory of Multiple Intelligences, as a strategy to provide meaningful learning for students. The pedagogical proposal consisted of building fanzines in teams aiming the teaching of optics. The methodology consisted of four meetings with the students in which topics such as: what are fanzines and how to produce them, place of publication of these materials on the padlet platform, moment of adjustments with the evaluation and monitoring of the teacher and finally the presentation and conference of fanzines for the whole class. The results obtained indicated the class engagement with this methodology, as well as a better understanding of the contents of optics. The students had the opportunity to develop different skills that made them protagonists of the learning process, managing to apply the concept of intelligence, from Gardner's perspective, in many dimensions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-12T14:41:48Z
2023-09-12T14:41:48Z
2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, G. V. P O uso de fanzines para o ensino de física. 2023. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74291
identifier_str_mv SILVA, G. V. P O uso de fanzines para o ensino de física. 2023. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
url http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74291
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806527609241600