Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamanaka, Raíssa Yuri
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aganette, Elisângela Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65039
Resumo: The information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phases of a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context.
id UFC-7_08544c20d2f83eb47719751391ce9bbe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65039
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativoApplications of the BPM methodology in Higher Education Institutions: a comparative studyBPMGestão de processos de negócioMetodologia BPMBusiness process managementBPM MethodologyThe information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phases of a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context.A era da informação transformou o modus operandi das organizações na contemporaneidade. Os processos de compartilhamento, busca, acesso e uso da informação se tornaram mais complexos. Nesse cenário de constantes mudanças e clientes cada vez mais exigentes, surge a Gestão de Processos de Negócio (BPM), que pode ser definida como uma disciplina voltada para otimização contínua de processos. Este artigo está voltado para a temática aplicações da metodologia BPM e busca responder: como avaliar a implementação das etapas de uma metodologia BPM no contexto de instituições de ensino superior (IES) públicas brasileiras? Para responder ao problema de pesquisa os objetivos da pesquisa são: mapear aplicações de metodologia BPM, descrevê-las e realizar um estudo comparativo entre as etapas implementadas. Pesquisa de abordagem qualitativa, natureza bibliográfica, objetivos exploratório, descritivo e comparativo e que utilizou a técnica de análise de conteúdo proposta por Bardin (1977). Foram mapeadas 14 aplicações de metodologia BPM e identificados 10 aspectos para a avaliação de uma metodologia BPM. A partir daí realizou-se estudo comparativo das 14 aplicações da metodologia BPM mapeadas. Espera-se que este estudo tenha contribuído para a aplicação da BPM no contexto de IES, por meio do mapeamento e avaliação de 14 aplicações. A motivação da presente pesquisa é incentivar a adoção da BPM por IES públicas brasileiras ao descrever e comparar projetos BPM nesse contexto.Revista Informação em Pauta2022-04-11T20:00:08Z2022-04-11T20:00:08Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHAMANAKA, Raíssa Yuri; AGANETTE, Elisângela Cristina. Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo. Revista Informação em Pauta, Fortaleza, v. 7, p. 1-19, 2022.2525-3468http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65039Hamanaka, Raíssa YuriAganette, Elisângela Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:14:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65039Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:55.906436Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
Applications of the BPM methodology in Higher Education Institutions: a comparative study
title Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
spellingShingle Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
Hamanaka, Raíssa Yuri
BPM
Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Business process management
BPM Methodology
title_short Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
title_full Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
title_fullStr Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
title_full_unstemmed Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
title_sort Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo
author Hamanaka, Raíssa Yuri
author_facet Hamanaka, Raíssa Yuri
Aganette, Elisângela Cristina
author_role author
author2 Aganette, Elisângela Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamanaka, Raíssa Yuri
Aganette, Elisângela Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv BPM
Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Business process management
BPM Methodology
topic BPM
Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Business process management
BPM Methodology
description The information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phases of a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-11T20:00:08Z
2022-04-11T20:00:08Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HAMANAKA, Raíssa Yuri; AGANETTE, Elisângela Cristina. Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo. Revista Informação em Pauta, Fortaleza, v. 7, p. 1-19, 2022.
2525-3468
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65039
identifier_str_mv HAMANAKA, Raíssa Yuri; AGANETTE, Elisângela Cristina. Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior um estudo comparativo. Revista Informação em Pauta, Fortaleza, v. 7, p. 1-19, 2022.
2525-3468
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65039
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Informação em Pauta
publisher.none.fl_str_mv Revista Informação em Pauta
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029046252994560