Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/63243 https://orcid.org/0000-0001-9516-5825 https://orcid.org/0000-0003-4357-8016 |
Resumo: | The information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phasesof a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context. |
id |
UFMG_4adbda84abbf18d5692d9e540d5e3f13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/63243 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativoApplications of the BPM methodology in Higher Education Institutions: a comparative studyBPMGestão de processos de negócioMetodologia BPMControle de processosGestão de negóciosProcesso de negócioThe information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phasesof a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context.A era da informação transformou o modus operandi das organizações na contemporaneidade. Os processos de compartilhamento, busca, acesso e uso da informação se tornaram mais complexos. Nesse cenário de constantes mudanças e clientes cada vez mais exigentes, surge a Gestão de Processos de Negócio (BPM), que pode ser definida como uma disciplina voltada para otimização contínua de processos. Este artigo está voltado para a temática aplicações da metodologia BPM e busca responder: como avaliar a implementação das etapas de uma metodologia BPM no contexto de instituições de ensino superior (IES) públicas brasileiras? Para responder ao problema de pesquisa os objetivos da pesquisa são: mapear aplicações de metodologia BPM, descrevê-las e realizar um estudo comparativo entre as etapas implementadas. Pesquisa de abordagem qualitativa, natureza bibliográfica, objetivos exploratório, descritivo e comparativo e que utilizou a técnica de análise de conteúdo proposta por Bardin (1977). Foram mapeadas 14 aplicações de metodologia BPM e identificados 10 aspectos para a avaliação de uma metodologia BPM. A partir daí realizou-se estudo comparativo das 14 aplicações da metodologia BPM mapeadas. Espera-se que este estudo tenha contribuído para a aplicação da BPM no contexto de IES, por meio do mapeamento e avaliação de 14 aplicações. A motivação da presente pesquisa é incentivar a adoção da BPM por IES públicas brasileiras ao descrever e comparar projetos BPM nesse contexto.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2024-01-23T16:13:07Z2024-01-23T16:13:07Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2525-3468http://hdl.handle.net/1843/63243https://orcid.org/0000-0001-9516-5825https://orcid.org/0000-0003-4357-8016porInformação em PautaRaíssa Yuri HamanakaElisângela Cristina Aganetteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-23T16:13:07Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/63243Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-23T16:13:07Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo Applications of the BPM methodology in Higher Education Institutions: a comparative study |
title |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
spellingShingle |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo Raíssa Yuri Hamanaka BPM Gestão de processos de negócio Metodologia BPM Controle de processos Gestão de negócios Processo de negócio |
title_short |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
title_full |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
title_fullStr |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
title_full_unstemmed |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
title_sort |
Aplicações da metodologia BPM em Instituições de Ensino Superior: um estudo comparativo |
author |
Raíssa Yuri Hamanaka |
author_facet |
Raíssa Yuri Hamanaka Elisângela Cristina Aganette |
author_role |
author |
author2 |
Elisângela Cristina Aganette |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raíssa Yuri Hamanaka Elisângela Cristina Aganette |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BPM Gestão de processos de negócio Metodologia BPM Controle de processos Gestão de negócios Processo de negócio |
topic |
BPM Gestão de processos de negócio Metodologia BPM Controle de processos Gestão de negócios Processo de negócio |
description |
The information age has transformed the modus operandi of organizations. The processes of sharing, searching, accessing and using information have become more complex. In this scenario of constant changes and increasingly demanding customers, Business Process Management (BPM) emerges, which can be defined as a discipline focused on continuous process optimization. This article is focused on the topic of applications of the BPM methodology and seeks to answer: how to evaluate the implementation of the phasesof a BPM methodology in the context of Brazilian public higher education institutions (HEIs)? To answer the research problem, the research objectives are: to map BPM methodology applications, describe them and carry out a comparative study between the implemented phases. This research has a qualitative approach, bibliographical nature, exploratory, descriptive and comparative objectives and used the content analysis proposed by Bardin (1977). 14 applications of BPM methodology were mapped and 10 aspects were identified for the evaluation of a BPM methodology. From there, a comparative study of the 14 mapped BPM methodology applications was carried out. It is expected that this study has contributed to the application of BPM in the context of HEI, through the mapping and evaluation of 14 applications. The motivation of this research is to encourage the adoption of BPM by Brazilian public HEIs by describing and comparing BPM projects in this context. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2024-01-23T16:13:07Z 2024-01-23T16:13:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2525-3468 http://hdl.handle.net/1843/63243 https://orcid.org/0000-0001-9516-5825 https://orcid.org/0000-0003-4357-8016 |
identifier_str_mv |
2525-3468 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/63243 https://orcid.org/0000-0001-9516-5825 https://orcid.org/0000-0003-4357-8016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829577766371328 |