Interação docente em fórum de um AVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197 |
Resumo: | This work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool. |
id |
UFC-7_0b35c34bd10b1b30e8197fdadd9533c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/41197 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interação docente em fórum de um AVAAmbiente virtual de aprendizagem (AVA)FórumAtos de FalaThis work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool.Este trabalho analisa os tipos de atos de fala produzidos por tutores em um Ambiente Virtual de Aprendizagem, a partir de fóruns de uma disciplina ofertada a um curso de Graduação. Para a análise, recorremos ao Interacionismo Sociodiscursivo e à Análise da Conversação. Ao descrever a interação docente (tutor) em um AVA, caracterizamos o fórum como um discurso de tipo misto interativo-teórico, cuja sequência é a dialogal. A análise de cada fórum deu-se a partir da quantidade de turnos e da quantidade de atos de fala de cada turno, e em seguida, pela determinação do assunto tratado em cada ato. Após a análise, contabilizamos 186 atos de fala, divididos em três temas: social, contabilizando 48% do total; conteúdo, com 42%; e técnico, com 10%, o que não era esperado, uma vez que esse tipo de fóruns serve como a uma ferramenta de ensino-aprendizagem.Revista do GELNE2019-04-30T14:59:59Z2019-04-30T14:59:59Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009.2236-0883 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197Prata, Nadja Paulino Pessoainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:24:46Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41197Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:30:01.661185Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interação docente em fórum de um AVA |
title |
Interação docente em fórum de um AVA |
spellingShingle |
Interação docente em fórum de um AVA Prata, Nadja Paulino Pessoa Ambiente virtual de aprendizagem (AVA) Fórum Atos de Fala |
title_short |
Interação docente em fórum de um AVA |
title_full |
Interação docente em fórum de um AVA |
title_fullStr |
Interação docente em fórum de um AVA |
title_full_unstemmed |
Interação docente em fórum de um AVA |
title_sort |
Interação docente em fórum de um AVA |
author |
Prata, Nadja Paulino Pessoa |
author_facet |
Prata, Nadja Paulino Pessoa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prata, Nadja Paulino Pessoa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente virtual de aprendizagem (AVA) Fórum Atos de Fala |
topic |
Ambiente virtual de aprendizagem (AVA) Fórum Atos de Fala |
description |
This work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009 2019-04-30T14:59:59Z 2019-04-30T14:59:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009. 2236-0883 (online) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197 |
identifier_str_mv |
PRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009. 2236-0883 (online) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista do GELNE |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista do GELNE |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028829674864640 |