Interação docente em fórum de um AVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prata, Nadja Paulino Pessoa
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197
Resumo: This work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool.
id UFC-7_0b35c34bd10b1b30e8197fdadd9533c6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/41197
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Interação docente em fórum de um AVAAmbiente virtual de aprendizagem (AVA)FórumAtos de FalaThis work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool.Este trabalho analisa os tipos de atos de fala produzidos por tutores em um Ambiente Virtual de Aprendizagem, a partir de fóruns de uma disciplina ofertada a um curso de Graduação. Para a análise, recorremos ao Interacionismo Sociodiscursivo e à Análise da Conversação. Ao descrever a interação docente (tutor) em um AVA, caracterizamos o fórum como um discurso de tipo misto interativo-teórico, cuja sequência é a dialogal. A análise de cada fórum deu-se a partir da quantidade de turnos e da quantidade de atos de fala de cada turno, e em seguida, pela determinação do assunto tratado em cada ato. Após a análise, contabilizamos 186 atos de fala, divididos em três temas: social, contabilizando 48% do total; conteúdo, com 42%; e técnico, com 10%, o que não era esperado, uma vez que esse tipo de fóruns serve como a uma ferramenta de ensino-aprendizagem.Revista do GELNE2019-04-30T14:59:59Z2019-04-30T14:59:59Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009.2236-0883 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197Prata, Nadja Paulino Pessoainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:24:46Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41197Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:30:01.661185Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Interação docente em fórum de um AVA
title Interação docente em fórum de um AVA
spellingShingle Interação docente em fórum de um AVA
Prata, Nadja Paulino Pessoa
Ambiente virtual de aprendizagem (AVA)
Fórum
Atos de Fala
title_short Interação docente em fórum de um AVA
title_full Interação docente em fórum de um AVA
title_fullStr Interação docente em fórum de um AVA
title_full_unstemmed Interação docente em fórum de um AVA
title_sort Interação docente em fórum de um AVA
author Prata, Nadja Paulino Pessoa
author_facet Prata, Nadja Paulino Pessoa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prata, Nadja Paulino Pessoa
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente virtual de aprendizagem (AVA)
Fórum
Atos de Fala
topic Ambiente virtual de aprendizagem (AVA)
Fórum
Atos de Fala
description This work analyzes the kinds of speech acts produced by tutors in a Virtual Learning Environment from forums of a course offered to an Undergraduate course. For the analysis, we recurred to the Sociodicoursive Interactionism and to the Conversation Analysis. When describing the teaching interaction (tutor) in an AVA, we characterize the forum as a discourse of interactive-theoretical mixed type, whose sequence is dialogic. The analysis of each forum was accomplished from the quantity of turns and also from the quantity of speech acts on each turn and, next, from the determination of the subject on each act. After the analysis, we counted 186 speech acts, divided into three themes: social, counting 48% of the total; content, with 42%; and technical, with 10%, which was not expected, since this kind of forum serves as a teaching-learning tool.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2019-04-30T14:59:59Z
2019-04-30T14:59:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009.
2236-0883 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197
identifier_str_mv PRATA, Nadja Paulino Pessoa. Interação docente em fórum de um AVA. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 11, n. 1, 2009.
2236-0883 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista do GELNE
publisher.none.fl_str_mv Revista do GELNE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028829674864640