Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091 |
Resumo: | The Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school. |
id |
UFC-7_0bb06953d91608af4f0ce557e3d93b6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/37091 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médioEducação Física EscolarEnsino MédioENEMThe Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school.A Educação Física ainda é um componente curricular em busca de uma identidade e convive com frequentes mudanças, a inserção no ENEM está fazendo com que as escolas e professores passem por mais uma readequação, com o objetivo de preparar seus alunos para este exame que já se consolidou no cenário nacional. O presente estudo teve como intuito interpretar a temática abordada no ENEM em relação à Educação Física, nesta pesquisa usaremos como material as questões das provas do ENEM de 2009 a 2017 e realizaremos uma análise do conteúdo buscando assim conhecer as temáticas das questões de Educação Física presentes no ENEM. A pesquisa mostrou que o exame exige do aluno conhecimentos em diversos temas da área, mas com abordagens e contextualizações que nem sempre são vistos no ensino médio.Sanches Neto, LuizSantos, André Cunha2018-11-09T11:16:36Z2018-11-09T11:16:36Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-04-19T17:53:57Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37091Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:44.783641Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
title |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
spellingShingle |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio Santos, André Cunha Educação Física Escolar Ensino Médio ENEM |
title_short |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
title_full |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
title_fullStr |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
title_sort |
Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
author |
Santos, André Cunha |
author_facet |
Santos, André Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sanches Neto, Luiz |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, André Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Escolar Ensino Médio ENEM |
topic |
Educação Física Escolar Ensino Médio ENEM |
description |
The Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-09T11:16:36Z 2018-11-09T11:16:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091 |
identifier_str_mv |
SANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028994112552960 |