Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, André Cunha
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091
Resumo: The Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school.
id UFC-7_0bb06953d91608af4f0ce557e3d93b6c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/37091
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médioEducação Física EscolarEnsino MédioENEMThe Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school.A Educação Física ainda é um componente curricular em busca de uma identidade e convive com frequentes mudanças, a inserção no ENEM está fazendo com que as escolas e professores passem por mais uma readequação, com o objetivo de preparar seus alunos para este exame que já se consolidou no cenário nacional. O presente estudo teve como intuito interpretar a temática abordada no ENEM em relação à Educação Física, nesta pesquisa usaremos como material as questões das provas do ENEM de 2009 a 2017 e realizaremos uma análise do conteúdo buscando assim conhecer as temáticas das questões de Educação Física presentes no ENEM. A pesquisa mostrou que o exame exige do aluno conhecimentos em diversos temas da área, mas com abordagens e contextualizações que nem sempre são vistos no ensino médio.Sanches Neto, LuizSantos, André Cunha2018-11-09T11:16:36Z2018-11-09T11:16:36Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-04-19T17:53:57Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37091Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:44.783641Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
title Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
spellingShingle Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
Santos, André Cunha
Educação Física Escolar
Ensino Médio
ENEM
title_short Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
title_full Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
title_fullStr Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
title_full_unstemmed Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
title_sort Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio
author Santos, André Cunha
author_facet Santos, André Cunha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sanches Neto, Luiz
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, André Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física Escolar
Ensino Médio
ENEM
topic Educação Física Escolar
Ensino Médio
ENEM
description The Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-09T11:16:36Z
2018-11-09T11:16:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091
identifier_str_mv SANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028994112552960