Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36057 |
Resumo: | Objective: to identify the scientific evidence about the abilities of premature neonates in Neonatal Intensive Care Unit, to oral feeding initiation. Methods: integrative review, held in the databases Scopus, Cinahl, Medline, Lilacs, Science Direct and Web of Science, not controlled and with no timeframe, using the key words: Recém- Nascido Prematuro/Premature, Infant; Comportamento Alimentar/Feeding Behavior and Aleitamento Materno/ Breast Feeding, crossing them with the AND operator. Inclusion criteria: full available in Portuguese, English and Spanish, without year limitation; and exclusion: articles that did not answer the research question, repeated and from other scientific sources. Results: the scientific productions revealed that the sensory-motor-oral stimulation, non-nutritious sucking and evaluation of hemodynamic parameters favor the transition from probe-oral to breastfeeding. Conclusion: we identified evidence that prove that the use of the stimulation and skills development facilitate, in less time, the beginning of oral feeding. |
id |
UFC-7_0da660fb094aefa6e0f5f1d74b0537b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/36057 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oralSkills of premature newborns to oral feeding initiationRecém-NascidoPrematuroComportamento AlimentarAleitamento MaternoEnfermagem NeonatalObjective: to identify the scientific evidence about the abilities of premature neonates in Neonatal Intensive Care Unit, to oral feeding initiation. Methods: integrative review, held in the databases Scopus, Cinahl, Medline, Lilacs, Science Direct and Web of Science, not controlled and with no timeframe, using the key words: Recém- Nascido Prematuro/Premature, Infant; Comportamento Alimentar/Feeding Behavior and Aleitamento Materno/ Breast Feeding, crossing them with the AND operator. Inclusion criteria: full available in Portuguese, English and Spanish, without year limitation; and exclusion: articles that did not answer the research question, repeated and from other scientific sources. Results: the scientific productions revealed that the sensory-motor-oral stimulation, non-nutritious sucking and evaluation of hemodynamic parameters favor the transition from probe-oral to breastfeeding. Conclusion: we identified evidence that prove that the use of the stimulation and skills development facilitate, in less time, the beginning of oral feeding.Objetivo: identificar as evidências científicas acerca das habilidades de recém-nascidos prematuros, em Unidade de Terapia Intensiva Neonatal, para início da alimentação oral. Métodos: revisão integrativa, realizada nas bases de dados Scopus, Cinahl, Medline, Lilacs, Science Direct e Web of Science, de forma não controlada e sem recorte temporal, utilizando os descritores: Recém-Nascido Prematuro/Premature, Infant; Comportamento Alimentar/ Feeding Behavior e Aleitamento Materno/Breast Feeding, cruzando-os com o operador AND. Critérios de inclusão: disponíveis na íntegra, em português, inglês e espanhol, sem limitação de ano; e os de exclusão: artigos que não responderam à questão de pesquisa, repetidos e provenientes de outras fontes científicas. Resultados: as produções científicas revelaram que a estimulação sensório-motora-oral, sucção não nutritiva e avaliação de parâmetros hemodinâmicos favorecem a transição sonda-oral para o aleitamento materno. Conclusão: foram identificadas evidências que comprovam que o uso da estimulação e o desenvolvimento das habilidades facilitam, em menor tempo, o início da alimentação oral.Rev Rene2018-09-28T17:18:12Z2018-09-28T17:18:12Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAVALCANTE, S. E. A. et al. Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e32956, 2018.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36057Cavalcante, Sara Emanuelle AlvesOliveira, Samara Isabela Maia deSilva, Rhuama Karenina Costa eSousa, Carolina Pereira da CunhaLima, Jéssica Valeska HerculanoSouza, Nilba Lima deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-01T18:10:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/36057Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:59.647942Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral Skills of premature newborns to oral feeding initiation |
title |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
spellingShingle |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral Cavalcante, Sara Emanuelle Alves Recém-Nascido Prematuro Comportamento Alimentar Aleitamento Materno Enfermagem Neonatal |
title_short |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
title_full |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
title_fullStr |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
title_full_unstemmed |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
title_sort |
Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral |
author |
Cavalcante, Sara Emanuelle Alves |
author_facet |
Cavalcante, Sara Emanuelle Alves Oliveira, Samara Isabela Maia de Silva, Rhuama Karenina Costa e Sousa, Carolina Pereira da Cunha Lima, Jéssica Valeska Herculano Souza, Nilba Lima de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Samara Isabela Maia de Silva, Rhuama Karenina Costa e Sousa, Carolina Pereira da Cunha Lima, Jéssica Valeska Herculano Souza, Nilba Lima de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Sara Emanuelle Alves Oliveira, Samara Isabela Maia de Silva, Rhuama Karenina Costa e Sousa, Carolina Pereira da Cunha Lima, Jéssica Valeska Herculano Souza, Nilba Lima de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recém-Nascido Prematuro Comportamento Alimentar Aleitamento Materno Enfermagem Neonatal |
topic |
Recém-Nascido Prematuro Comportamento Alimentar Aleitamento Materno Enfermagem Neonatal |
description |
Objective: to identify the scientific evidence about the abilities of premature neonates in Neonatal Intensive Care Unit, to oral feeding initiation. Methods: integrative review, held in the databases Scopus, Cinahl, Medline, Lilacs, Science Direct and Web of Science, not controlled and with no timeframe, using the key words: Recém- Nascido Prematuro/Premature, Infant; Comportamento Alimentar/Feeding Behavior and Aleitamento Materno/ Breast Feeding, crossing them with the AND operator. Inclusion criteria: full available in Portuguese, English and Spanish, without year limitation; and exclusion: articles that did not answer the research question, repeated and from other scientific sources. Results: the scientific productions revealed that the sensory-motor-oral stimulation, non-nutritious sucking and evaluation of hemodynamic parameters favor the transition from probe-oral to breastfeeding. Conclusion: we identified evidence that prove that the use of the stimulation and skills development facilitate, in less time, the beginning of oral feeding. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-28T17:18:12Z 2018-09-28T17:18:12Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CAVALCANTE, S. E. A. et al. Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e32956, 2018. 2175-6783 (On line) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36057 |
identifier_str_mv |
CAVALCANTE, S. E. A. et al. Habilidades de recém-nascidos prematuros para início da alimentação oral. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e32956, 2018. 2175-6783 (On line) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36057 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028911502589952 |