Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baretta, Luciane
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Tavares, Maria da Glória Guará
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473
Resumo: The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences.
id UFC-7_0ee403bf02b7f9d0aa24da30502be1bf
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51473
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehensionReading comprehensionWorking memory capacityQuestion formationL2The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences.A avaliação da compreensão leitora é um tema que tem motivado um número considerável de pesquisas. Muitos estudos mostram que as variáveis relativas às características dos leitores, tipos textuais, tarefa subsequente à compreensão e a língua do texto influenciam a maneira que os leitores abordam o material sendo lido. Neste artigo, é investigada a relação entre a habilidade do leitor de formular perguntas sobre um texto e a sua capacidade de memória de trabalho. Onze estudantes de pósgraduação em inglês como língua estrangeira/segunda língua/língua adicional realizaram um Teste de Alcance em Leitura e leram dois textos expositivos para formular uma pergunta ao final de cada parágrafo de cada um dos textos. Os resultados indicaram que, apesar de não haver uma correlação estatisticamente significativa entre as perguntas do tipo textual implícito e implícito no script, esses tipos de perguntas foram mais frequentemente formulados pelos participantes com maior capacidade de memória de trabalho, sugerindo que eles geraram maior número de inferências ao ler os textos.Revista Signo2020-04-28T01:22:02Z2020-04-28T01:22:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018.1982-2014http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473Baretta, LucianeTavares, Maria da Glória Guaráengreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-28T01:22:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51473Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-04-28T01:22:03Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension
title Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
spellingShingle Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
Baretta, Luciane
Reading comprehension
Working memory capacity
Question formation
L2
title_short Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
title_full Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
title_fullStr Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
title_full_unstemmed Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
title_sort Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
author Baretta, Luciane
author_facet Baretta, Luciane
Tavares, Maria da Glória Guará
author_role author
author2 Tavares, Maria da Glória Guará
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baretta, Luciane
Tavares, Maria da Glória Guará
dc.subject.por.fl_str_mv Reading comprehension
Working memory capacity
Question formation
L2
topic Reading comprehension
Working memory capacity
Question formation
L2
description The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-04-28T01:22:02Z
2020-04-28T01:22:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018.
1982-2014
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473
identifier_str_mv BARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018.
1982-2014
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Signo
publisher.none.fl_str_mv Revista Signo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806649324797952