Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473 |
Resumo: | The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences. |
id |
UFC-7_0ee403bf02b7f9d0aa24da30502be1bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/51473 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehensionReading comprehensionWorking memory capacityQuestion formationL2The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences.A avaliação da compreensão leitora é um tema que tem motivado um número considerável de pesquisas. Muitos estudos mostram que as variáveis relativas às características dos leitores, tipos textuais, tarefa subsequente à compreensão e a língua do texto influenciam a maneira que os leitores abordam o material sendo lido. Neste artigo, é investigada a relação entre a habilidade do leitor de formular perguntas sobre um texto e a sua capacidade de memória de trabalho. Onze estudantes de pósgraduação em inglês como língua estrangeira/segunda língua/língua adicional realizaram um Teste de Alcance em Leitura e leram dois textos expositivos para formular uma pergunta ao final de cada parágrafo de cada um dos textos. Os resultados indicaram que, apesar de não haver uma correlação estatisticamente significativa entre as perguntas do tipo textual implícito e implícito no script, esses tipos de perguntas foram mais frequentemente formulados pelos participantes com maior capacidade de memória de trabalho, sugerindo que eles geraram maior número de inferências ao ler os textos.Revista Signo2020-04-28T01:22:02Z2020-04-28T01:22:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018.1982-2014http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473Baretta, LucianeTavares, Maria da Glória Guaráengreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-28T01:22:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51473Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-04-28T01:22:03Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension |
title |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
spellingShingle |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 Baretta, Luciane Reading comprehension Working memory capacity Question formation L2 |
title_short |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
title_full |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
title_fullStr |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
title_full_unstemmed |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
title_sort |
Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2 |
author |
Baretta, Luciane |
author_facet |
Baretta, Luciane Tavares, Maria da Glória Guará |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Maria da Glória Guará |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baretta, Luciane Tavares, Maria da Glória Guará |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading comprehension Working memory capacity Question formation L2 |
topic |
Reading comprehension Working memory capacity Question formation L2 |
description |
The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2020-04-28T01:22:02Z 2020-04-28T01:22:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018. 1982-2014 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473 |
identifier_str_mv |
BARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018. 1982-2014 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Signo |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Signo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806649324797952 |