A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wosniak, Cristiane do Rocio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bittencourt, Alessandra Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/0013000008pst
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185
Resumo: Considering the bonds between History of Education and Cultural History, this article assumes that the pioneering dance training course at Thalia Society, in the city of Curitiba, Paraná, Southern Brazil, created by Tadeusz Morozowicz, can be considered a peculiar model of educational institutional training for subjects interested in artistic learning within a sociocultural context strongly influenced by Polish immigrants. This article aims to reflect on the singular educational practices applied by Morozowicz, between the years 1927 and 1956. The qualitative research made use of the methodology of narrative literature review and a close analysis of primary documentary sources. It is concluded that the dance training course at the Thalia Society would be able to satisfy the needs of something that was not being put into the society of Curitiba in the 1920s and that, given that there is no demand for it, the course itself and the institution that welcomes it emerges as a structural and organizational extension, as a kind of singular response to sociocultural expectations of a given time and place.
id UFC-7_0f38726862e100591224094c39e48b41
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/50185
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto socialThe first dance school institution in Paraná: educational practices within a social contextHistória da educaçãoInstituições de ensinoContexto culturalImigraçãoConsidering the bonds between History of Education and Cultural History, this article assumes that the pioneering dance training course at Thalia Society, in the city of Curitiba, Paraná, Southern Brazil, created by Tadeusz Morozowicz, can be considered a peculiar model of educational institutional training for subjects interested in artistic learning within a sociocultural context strongly influenced by Polish immigrants. This article aims to reflect on the singular educational practices applied by Morozowicz, between the years 1927 and 1956. The qualitative research made use of the methodology of narrative literature review and a close analysis of primary documentary sources. It is concluded that the dance training course at the Thalia Society would be able to satisfy the needs of something that was not being put into the society of Curitiba in the 1920s and that, given that there is no demand for it, the course itself and the institution that welcomes it emerges as a structural and organizational extension, as a kind of singular response to sociocultural expectations of a given time and place.Considerando-se os liames entre a História da Educação e a História Cultural, este artigo parte do princípio de que o pioneiro curso de formação em dança na Sociedade Thalia, em Curitiba, Paraná, criado por Tadeusz Morozowicz, é considerado um modelo institucional escolar de formação peculiar para os sujeitos da aprendizagem artística inseridos em um contexto sociocultural fortemente marcado pela imigração polonesa. O objetivo da investigação é refletir sobre as práticas educativas singulares aplicadas por Morozowicz, no período entre 1927 e 1956. A pesquisa qualitativa utilizou os recursos da metodologia de revisão de literatura narrativa aliados à análise criteriosa de fontes documentais primárias. Conclui-se que o curso de formação em dança da Sociedade Thalia estaria apto a satisfazer as necessidades de algo que não estava sendo posto na sociedade curitibana dos anos 1920 e que, não sendo dado e existindo demanda para tal, o curso em si e a instituição que lhe acolhe surgem como uma extensão estrutural e organizacional, como uma espécie de resposta singular às expectativas socioculturais de determinada época e lugar.Revista de Educação em debate2020-02-19T11:36:47Z2020-02-19T11:36:47Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfWOSNIAK, Cristiane do Rocio; BITTENCOURT, Alessandra Torres. A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 44-61, set./dez. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185ark:/83112/0013000008pstWosniak, Cristiane do RocioBittencourt, Alessandra Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:25:40Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50185Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:34:31.066448Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
The first dance school institution in Paraná: educational practices within a social context
title A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
spellingShingle A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
Wosniak, Cristiane do Rocio
História da educação
Instituições de ensino
Contexto cultural
Imigração
title_short A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
title_full A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
title_fullStr A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
title_full_unstemmed A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
title_sort A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social
author Wosniak, Cristiane do Rocio
author_facet Wosniak, Cristiane do Rocio
Bittencourt, Alessandra Torres
author_role author
author2 Bittencourt, Alessandra Torres
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wosniak, Cristiane do Rocio
Bittencourt, Alessandra Torres
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação
Instituições de ensino
Contexto cultural
Imigração
topic História da educação
Instituições de ensino
Contexto cultural
Imigração
description Considering the bonds between History of Education and Cultural History, this article assumes that the pioneering dance training course at Thalia Society, in the city of Curitiba, Paraná, Southern Brazil, created by Tadeusz Morozowicz, can be considered a peculiar model of educational institutional training for subjects interested in artistic learning within a sociocultural context strongly influenced by Polish immigrants. This article aims to reflect on the singular educational practices applied by Morozowicz, between the years 1927 and 1956. The qualitative research made use of the methodology of narrative literature review and a close analysis of primary documentary sources. It is concluded that the dance training course at the Thalia Society would be able to satisfy the needs of something that was not being put into the society of Curitiba in the 1920s and that, given that there is no demand for it, the course itself and the institution that welcomes it emerges as a structural and organizational extension, as a kind of singular response to sociocultural expectations of a given time and place.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-02-19T11:36:47Z
2020-02-19T11:36:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv WOSNIAK, Cristiane do Rocio; BITTENCOURT, Alessandra Torres. A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 44-61, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/0013000008pst
identifier_str_mv WOSNIAK, Cristiane do Rocio; BITTENCOURT, Alessandra Torres. A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 44-61, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
ark:/83112/0013000008pst
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação em debate
publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação em debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373734724009984