A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Letícia Sampaio de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63925
Resumo: The supervised internship is an activity which appears in all of the teaching courses. Viewed by many as only a burocractic bit of the course, is of extreme importance for the professional development of the future teacher. That being said, a figure of great importance in this process is the Supervisor Teacher, who will be with the student during all of the route in the internship. The main objective is to understand how the contribution of a supervisor teacher, during the supervised internship, can bias the development and the formation of the future biology teacher. The specific objectives are: to evaluate how the bond between supervisor and intern cooperate to the development of the student and their professional learning and to distinguish which are the necessary skills to the exercise/activity of the supervisor teacher. The research is described as descriptive and exploratory, with a qualitative approach. It resorted to questionnaires as an instrument to collect data in students of Biology Sciences, that had to have done three supervised teaching internship minimums, through the questionnaire the answers were analyzed and studied via content analysis. The results displayed that the supervisor and intern are active subjects of the education process, responsible for teaching and as of learning one another, actors of knowing-doing required by the teaching, fundamental activity for the formation of any occupation.
id UFC-7_10acdef700bc8b5b847f2c352009493b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63925
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docenteEstágio supervisionadoDocência – supervisão em estágioDocência – característicasThe supervised internship is an activity which appears in all of the teaching courses. Viewed by many as only a burocractic bit of the course, is of extreme importance for the professional development of the future teacher. That being said, a figure of great importance in this process is the Supervisor Teacher, who will be with the student during all of the route in the internship. The main objective is to understand how the contribution of a supervisor teacher, during the supervised internship, can bias the development and the formation of the future biology teacher. The specific objectives are: to evaluate how the bond between supervisor and intern cooperate to the development of the student and their professional learning and to distinguish which are the necessary skills to the exercise/activity of the supervisor teacher. The research is described as descriptive and exploratory, with a qualitative approach. It resorted to questionnaires as an instrument to collect data in students of Biology Sciences, that had to have done three supervised teaching internship minimums, through the questionnaire the answers were analyzed and studied via content analysis. The results displayed that the supervisor and intern are active subjects of the education process, responsible for teaching and as of learning one another, actors of knowing-doing required by the teaching, fundamental activity for the formation of any occupation.O estágio supervisionado é uma atividade que consta em todos os cursos de licenciatura. Visto por muitos como apenas uma parte burocrática do curso, é de extrema importância para o desenvolvimento profissional do futuro docente. Diante disso, uma figura de grande importância nesse processo é o Professor Supervisor, que estará com o aluno por todo seu percurso no estágio. O objetivo geral é entender como a contribuição do Professor Supervisor, durante o Estágio Supervisionado, pode influenciar no desenvolvimento e formação como futuro professor biólogo. Os objetivos específicos são: avaliar como o vínculo entre professor supervisor e estagiário contribuem para o desenvolvimento da aprendizagem profissional do estudante e identificar as características necessárias ao exercício/atividade de um professor supervisor. A pesquisa configura-se como descritiva e exploratória, com abordagem qualitativa. Utilizou-se como instrumento de coleta de dados um questionário para estudantes de Ciências Biológicas, que realizaram no mínimo três estágios supervisionados de licenciatura, por meio desse questionário as respostas foram analisadas e estudadas a partir de uma análise de conteúdo. Os resultados mostraram que o supervisor e o estagiário são sujeitos ativos do processo educativo, responsáveis tanto por ensinar como por aprender um ao outro, atores do saber-fazer exigidos pela docência, atividade fundamental para a formação de qualquer profissão.Verola, Christiano FrancoSouza, Letícia Sampaio de2022-02-15T12:39:17Z2022-02-15T12:39:17Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Letícia Sampaio de. A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente. 2022. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63925porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-15T12:41:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63925Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:20.879885Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
title A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
spellingShingle A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
Souza, Letícia Sampaio de
Estágio supervisionado
Docência – supervisão em estágio
Docência – características
title_short A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
title_full A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
title_fullStr A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
title_full_unstemmed A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
title_sort A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente
author Souza, Letícia Sampaio de
author_facet Souza, Letícia Sampaio de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Verola, Christiano Franco
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Letícia Sampaio de
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio supervisionado
Docência – supervisão em estágio
Docência – características
topic Estágio supervisionado
Docência – supervisão em estágio
Docência – características
description The supervised internship is an activity which appears in all of the teaching courses. Viewed by many as only a burocractic bit of the course, is of extreme importance for the professional development of the future teacher. That being said, a figure of great importance in this process is the Supervisor Teacher, who will be with the student during all of the route in the internship. The main objective is to understand how the contribution of a supervisor teacher, during the supervised internship, can bias the development and the formation of the future biology teacher. The specific objectives are: to evaluate how the bond between supervisor and intern cooperate to the development of the student and their professional learning and to distinguish which are the necessary skills to the exercise/activity of the supervisor teacher. The research is described as descriptive and exploratory, with a qualitative approach. It resorted to questionnaires as an instrument to collect data in students of Biology Sciences, that had to have done three supervised teaching internship minimums, through the questionnaire the answers were analyzed and studied via content analysis. The results displayed that the supervisor and intern are active subjects of the education process, responsible for teaching and as of learning one another, actors of knowing-doing required by the teaching, fundamental activity for the formation of any occupation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15T12:39:17Z
2022-02-15T12:39:17Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Letícia Sampaio de. A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente. 2022. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63925
identifier_str_mv SOUZA, Letícia Sampaio de. A supervisão de estágio e a sua importância para a formação do futuro docente. 2022. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028959310315520