O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Charlene Cidrini
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39925
Resumo: The discussions presented in this article are based on my doctoral thesis, which had as objective to identify the senses built on the work of basic school teacher in the supervised internship of the Courses of Portuguese-Spanish languages. The theoretical contribution lies in the articulation between the language studies, on a discursive perspective, based on an enunciative viewpoint (MAINGUENEAU, 1997, 2002, 2007) and the work studies (SCHWARTZ, 1997, 2013), based on an expanded conception of working situation (ROCHA, DAHER, SANT´ANNA, 2002). The methodological referral considered in this article is the organization of the discussion forum with basic school teachers in the supervised internship and discursive analysis of their speeches about their own work. The results reveal a work constituted of several absences, among which we detach: the absence of regulation, of dialogue with the university, and of valorization of their place in teacher training.
id UFC-7_186a8188724133a53b0d9e759792637d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39925
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visívelThe role of the basic school teacher in the supervised internship in spanish: a (in) visible workPráticas de linguagemTrabalho do professor da escola básicaEstágio docenteThe discussions presented in this article are based on my doctoral thesis, which had as objective to identify the senses built on the work of basic school teacher in the supervised internship of the Courses of Portuguese-Spanish languages. The theoretical contribution lies in the articulation between the language studies, on a discursive perspective, based on an enunciative viewpoint (MAINGUENEAU, 1997, 2002, 2007) and the work studies (SCHWARTZ, 1997, 2013), based on an expanded conception of working situation (ROCHA, DAHER, SANT´ANNA, 2002). The methodological referral considered in this article is the organization of the discussion forum with basic school teachers in the supervised internship and discursive analysis of their speeches about their own work. The results reveal a work constituted of several absences, among which we detach: the absence of regulation, of dialogue with the university, and of valorization of their place in teacher training.As discussões apresentadas neste artigo consideram questões abordadas na minha tese de doutorado, que teve como objetivo identificar sentidos construídos sobre o trabalho do professor em atuação na escola básica que recebe estagiários dos cursos de licenciatura em Letras, Habilitação Português-Espanhol. O aporte teórico se situa na articulação entre os estudos da linguagem, sob uma perspectiva discursiva de base enunciativa (MAINGUENEAU, 1997, 2002, 2007) e os estudos do trabalho (SCHWARTZ, 1997, 2013), pautada numa concepção ampliada de situação de trabalho (ROCHA, DAHER, SANT´ANNA, 2002). O encaminhamento metodológico priorizado, neste artigo, foi a organização de fórum de discussão com professores da escola básica que recebem estagiários e análise discursiva de suas falas sobre seu próprio trabalho. Os resultados apontam um trabalho marcado por diversas ausências, entre as quais destacamos: ausência de normatização, de diálogo com a universidade e de valorização do seu papel de formador.Revista Entrepalavras2019-02-25T12:26:15Z2019-02-25T12:26:15Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, Charlene Cidrini. O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 427-446, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39925Ferreira, Charlene Cidriniinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:51:38Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39925Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:13.099084Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
The role of the basic school teacher in the supervised internship in spanish: a (in) visible work
title O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
spellingShingle O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
Ferreira, Charlene Cidrini
Práticas de linguagem
Trabalho do professor da escola básica
Estágio docente
title_short O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
title_full O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
title_fullStr O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
title_full_unstemmed O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
title_sort O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível
author Ferreira, Charlene Cidrini
author_facet Ferreira, Charlene Cidrini
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Charlene Cidrini
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas de linguagem
Trabalho do professor da escola básica
Estágio docente
topic Práticas de linguagem
Trabalho do professor da escola básica
Estágio docente
description The discussions presented in this article are based on my doctoral thesis, which had as objective to identify the senses built on the work of basic school teacher in the supervised internship of the Courses of Portuguese-Spanish languages. The theoretical contribution lies in the articulation between the language studies, on a discursive perspective, based on an enunciative viewpoint (MAINGUENEAU, 1997, 2002, 2007) and the work studies (SCHWARTZ, 1997, 2013), based on an expanded conception of working situation (ROCHA, DAHER, SANT´ANNA, 2002). The methodological referral considered in this article is the organization of the discussion forum with basic school teachers in the supervised internship and discursive analysis of their speeches about their own work. The results reveal a work constituted of several absences, among which we detach: the absence of regulation, of dialogue with the university, and of valorization of their place in teacher training.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-25T12:26:15Z
2019-02-25T12:26:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Charlene Cidrini. O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 427-446, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39925
identifier_str_mv FERREIRA, Charlene Cidrini. O lugar do professor da escola básica no estágio docente de espanhol: um trabalho (in)visível. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 427-446, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028824211783680