A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VIANNA, Fernanda Brentegani
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17547
Resumo: The aim of this study is to identify the conception of the art by art teachers, and to analyze what is being done in the professional practice in this sector. This is a transversal descriptive qualitative research through an interview with eight questions applied to three art teachers. First, a contact with the institutions was done in order the research could be authorized and explained in its aims. After it the interviews were applied. In the interviews, the definition of art by the teachers is divided in subcategories, i.e. Expression and accessibility. Professional practice was divided in four categories: formation, motivation, positive and negative aspects. It was seen that the lack of specialized professors, lack of resources, relation cost and benefit and turn over are considered the main negatives aspects to the quality of the teaching of art.
id UFC-7_1a51881b16cce62fad2a8bc1e1cc166a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/17547
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede públicaEducaçãoArteEscolaProfessorConcepçãoThe aim of this study is to identify the conception of the art by art teachers, and to analyze what is being done in the professional practice in this sector. This is a transversal descriptive qualitative research through an interview with eight questions applied to three art teachers. First, a contact with the institutions was done in order the research could be authorized and explained in its aims. After it the interviews were applied. In the interviews, the definition of art by the teachers is divided in subcategories, i.e. Expression and accessibility. Professional practice was divided in four categories: formation, motivation, positive and negative aspects. It was seen that the lack of specialized professors, lack of resources, relation cost and benefit and turn over are considered the main negatives aspects to the quality of the teaching of art.Este trabalho tem por objetivo identificar a concepção de arte pelo professor que a leciona e analisar o que tem sido realizado em sua prática profissional. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva, transversal , onde foi utilizada uma entrevista semi-estruturada contendo 8 questões a 5 professores de arte. Primeiramente, houve um contato com as instituições a fim de obter autorização e explicar os objetivos deste trabalho. Após, foram aplicadas as entrevistas aos professores. Com base nas entrevistas, a definição de arte pelos professores perpassa por duas subcategorias: forma de expressão e acessibilidade , e a prática profissional foi dividida em quatro subcategorias: formação, motivação, aspectos positivos e negativos. No entanto, a falta de professores especializados no ensino, indisponibilidade de recursos, custo benefício e rotatividade são considerados como empecilho para o ensino artístico de qualidade.Revista de Psicologia2016-06-09T10:58:51Z2016-06-09T10:58:51Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVIANNA, Fernanda Brentegani. A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 71-77, jan./jun. 2011.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17547VIANNA, Fernanda Brenteganiinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:43:20Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/17547Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:17.987768Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
title A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
spellingShingle A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
VIANNA, Fernanda Brentegani
Educação
Arte
Escola
Professor
Concepção
title_short A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
title_full A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
title_fullStr A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
title_full_unstemmed A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
title_sort A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública
author VIANNA, Fernanda Brentegani
author_facet VIANNA, Fernanda Brentegani
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv VIANNA, Fernanda Brentegani
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Arte
Escola
Professor
Concepção
topic Educação
Arte
Escola
Professor
Concepção
description The aim of this study is to identify the conception of the art by art teachers, and to analyze what is being done in the professional practice in this sector. This is a transversal descriptive qualitative research through an interview with eight questions applied to three art teachers. First, a contact with the institutions was done in order the research could be authorized and explained in its aims. After it the interviews were applied. In the interviews, the definition of art by the teachers is divided in subcategories, i.e. Expression and accessibility. Professional practice was divided in four categories: formation, motivation, positive and negative aspects. It was seen that the lack of specialized professors, lack of resources, relation cost and benefit and turn over are considered the main negatives aspects to the quality of the teaching of art.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-06-09T10:58:51Z
2016-06-09T10:58:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIANNA, Fernanda Brentegani. A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 71-77, jan./jun. 2011.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17547
identifier_str_mv VIANNA, Fernanda Brentegani. A arte na escola: uma análise qualitativa do ensino de arte na rede pública. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 71-77, jan./jun. 2011.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029029834391552