A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Filipe Xerxeneski da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Luft, Gabriela Fernanda Cé, Estabel, Lizandra Brasil, Moro, Eliane Lourdes da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64008
Resumo: Introduction: This article examines the insertion of disciplines that address the topic of health information, through an analysis of the pedagogical projects of undergraduate courses in Library Science in Brazil. Method: It is a qualitative research, whose production of data took place through content analysis, based on Bardin. The disciplines and their commentaries were thoroughly examined in order to verify the approach to themes inherent to health in the training of information professionals in the national territory. The theoretical framework presents bibliographies that address aspects of the training of the Librarian in Brazil, health information, health educational practices and the skills of the health information professional. Results: The results of the investigation demonstrate significant differences in the insertion of disciplines that deal with the themes of health information in different regions of the country. Conclusion: The data point to the need to rethink library education in contemporary times, due to the changes resulting from the prevention and health promotion processes of the population.
id UFC-7_1fa3c4e2f683c5e688a8e04be275d90f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/64008
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduaçãoHealth information in librarian training in Brazil: an analysis of pedagogical projects in undergraduate coursesInformação em SaúdeBiblioteconomiaFormação ProfissionalIntroduction: This article examines the insertion of disciplines that address the topic of health information, through an analysis of the pedagogical projects of undergraduate courses in Library Science in Brazil. Method: It is a qualitative research, whose production of data took place through content analysis, based on Bardin. The disciplines and their commentaries were thoroughly examined in order to verify the approach to themes inherent to health in the training of information professionals in the national territory. The theoretical framework presents bibliographies that address aspects of the training of the Librarian in Brazil, health information, health educational practices and the skills of the health information professional. Results: The results of the investigation demonstrate significant differences in the insertion of disciplines that deal with the themes of health information in different regions of the country. Conclusion: The data point to the need to rethink library education in contemporary times, due to the changes resulting from the prevention and health promotion processes of the population.Introdução: Este artigo busca examinar a inserção de disciplinas que abordam a temática informação em saúde, por meio de uma análise dos projetos pedagógicos de cursos de graduação em Biblioteconomia no Brasil. Método: Trata - se de uma pesquisa qualitativa, cuja produ ção dos dados se deu por meio da análise de conteúdo, fundamentada em Bardin. Foram examinadas, minuciosamente, as disciplinas e seus ementários, no intuito de verificar a abordagem de temáticas inerentes à informação em saúde na formação do profissional d a informação em território nacional. O referencial teórico apresenta bibliografias que abordam aspectos da formação do bibliotecário no Brasil, informação em saúde, práticas educativas em saúde e competências do profissional da informação em saúde. Resulta dos: Os resultados da investigação demonstram diferenças significativas na inserção de disciplinas que versam sobre as temáticas da informação em saúde nas diferentes regiões do país. Conclusão: Os dados apontam para a necessidade de se repensar a educação bibliotecária na contemporaneidade, em virtude das transformações decorrentes dos processos de prevenção e promoção da saúde da população.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2022-02-17T16:45:57Z2022-02-17T16:45:57Z2022-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVEIRA, Filipe Xerxeneski da et al. A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, v. 7, n. esp. 3, p. 05-23, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/78132/218207. Acesso em: 17 fev. 2022.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64008Silveira, Filipe Xerxeneski daLuft, Gabriela Fernanda CéEstabel, Lizandra BrasilMoro, Eliane Lourdes da Silvaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-17T16:45:57Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64008Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:56.747257Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
Health information in librarian training in Brazil: an analysis of pedagogical projects in undergraduate courses
title A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
spellingShingle A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
Silveira, Filipe Xerxeneski da
Informação em Saúde
Biblioteconomia
Formação Profissional
title_short A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
title_full A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
title_fullStr A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
title_full_unstemmed A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
title_sort A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação
author Silveira, Filipe Xerxeneski da
author_facet Silveira, Filipe Xerxeneski da
Luft, Gabriela Fernanda Cé
Estabel, Lizandra Brasil
Moro, Eliane Lourdes da Silva
author_role author
author2 Luft, Gabriela Fernanda Cé
Estabel, Lizandra Brasil
Moro, Eliane Lourdes da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Filipe Xerxeneski da
Luft, Gabriela Fernanda Cé
Estabel, Lizandra Brasil
Moro, Eliane Lourdes da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Informação em Saúde
Biblioteconomia
Formação Profissional
topic Informação em Saúde
Biblioteconomia
Formação Profissional
description Introduction: This article examines the insertion of disciplines that address the topic of health information, through an analysis of the pedagogical projects of undergraduate courses in Library Science in Brazil. Method: It is a qualitative research, whose production of data took place through content analysis, based on Bardin. The disciplines and their commentaries were thoroughly examined in order to verify the approach to themes inherent to health in the training of information professionals in the national territory. The theoretical framework presents bibliographies that address aspects of the training of the Librarian in Brazil, health information, health educational practices and the skills of the health information professional. Results: The results of the investigation demonstrate significant differences in the insertion of disciplines that deal with the themes of health information in different regions of the country. Conclusion: The data point to the need to rethink library education in contemporary times, due to the changes resulting from the prevention and health promotion processes of the population.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-17T16:45:57Z
2022-02-17T16:45:57Z
2022-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVEIRA, Filipe Xerxeneski da et al. A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, v. 7, n. esp. 3, p. 05-23, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/78132/218207. Acesso em: 17 fev. 2022.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64008
identifier_str_mv SILVEIRA, Filipe Xerxeneski da et al. A informação em saúde na formação do bibliotecário no Brasil: uma análise dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, v. 7, n. esp. 3, p. 05-23, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/78132/218207. Acesso em: 17 fev. 2022.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028930994569216