Prontuário eletrônico do paciente: percepção dos profissionais da Atenção Primária em Saúde
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38730 |
Resumo: | Objective: to evaluate the professionals’ perception in Primary Health Care about the implementation and use of the Electronic Patient Record (EPR). Method: quantitative and qualitative cross-sectional study. A questionnaire with standardized questions (Likert-type), tested by Cronbach's Alpha reliability test to evaluate the EPR. Factor analysis identified a smaller number of common variables and the Bartlett's sphericity test verified the correlations between them. The Sample Adequacy Measure (MAS) was used to quantify the degree of intercorrelations between the variables and the adequacy of the analysis. Results: the professionals’ positive perception about the use of EPR was associated with previous training. Receptionist staff (p=0,001) and those who worked in the municipality for less than two years (p = 0.024) demonstrated a greater need for access to training and information about the EPR. Nurses showed adequacy in their professional work with the EPR (p = 0.025). Conclusions: Although the EPR has qualified care, health professionals who use it still feel the need for more training, skills and information on this tool aiming a better quality of care provided to SUS users. |
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Prontuário eletrônico do paciente: percepção dos profissionais da Atenção Primária em SaúdeElectronic Patient Record: perception of Primary Health Care professionalsSistemas Computadorizados de Registros MédicosAtenção Primária à SaúdeTecnologias de Informação e ComunicaçãoObjective: to evaluate the professionals’ perception in Primary Health Care about the implementation and use of the Electronic Patient Record (EPR). Method: quantitative and qualitative cross-sectional study. A questionnaire with standardized questions (Likert-type), tested by Cronbach's Alpha reliability test to evaluate the EPR. Factor analysis identified a smaller number of common variables and the Bartlett's sphericity test verified the correlations between them. The Sample Adequacy Measure (MAS) was used to quantify the degree of intercorrelations between the variables and the adequacy of the analysis. Results: the professionals’ positive perception about the use of EPR was associated with previous training. Receptionist staff (p=0,001) and those who worked in the municipality for less than two years (p = 0.024) demonstrated a greater need for access to training and information about the EPR. Nurses showed adequacy in their professional work with the EPR (p = 0.025). Conclusions: Although the EPR has qualified care, health professionals who use it still feel the need for more training, skills and information on this tool aiming a better quality of care provided to SUS users.Objetivo: avaliar a percepção dos profissionais da Atenção Primária em Saúde (APS) sobre o processo de implementação e uso do Prontuário Eletrônico do Paciente (PEP). Método: estudo transversal quantitativo e qualitativo. Um instrumento com perguntas e respostas padronizadas (tipo Likert), testado pelo teste de confiabilidade Alpha de Cronbach, avaliou o PEP. A Análise Fatorial identificou uma menor quantidade de variáveis comuns e o teste de esfericidade de Bartlett verificou a presença de correlações entre elas. A Medida de Adequação da Amostra (MAS) quantificou o grau de intercorrelações entre as variáveis e a adequação da análise. Resultados: a percepção positiva sobre a utilização do PEP pelos profissionais mostrou associação com as capacitações prévias. Recepcionistas (p=0,001) e profissionais que atuam há menos de dois anos (p=0,024) demonstraram maior necessidade de capacitações e informações sobre o Prontuário. Já os enfermeiros mostraram adequação de sua atividade profissional com o PEP (p= 0,025). Conclusões: embora o PEP tenha contribuído na prática dos profissionais, treinamentos, capacitações e maiores informações sobre esta ferramenta são necessários para qualificar a assistência na APS do município.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2019-01-09T10:39:16Z2019-01-09T10:39:16Z2018-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTEICHMANN, P. Do V. et al. Prontuário eletrônico do paciente: percepção dos profissionais da Atenção Primária em Saúde. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 51-68, 2018.2525-9563 (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38730Teichmann, Pedro Do ValleMachado, Tiago SperbSerafim, Débora Fabiane FigueiróSouza, Raquel dos Santos deHirakata, Vânia NaomiSilva, Clécio Homrich daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-09T10:39:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/38730Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:32.890660Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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