As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Raphael Alves
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Bodião, Idevaldo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227
Resumo: the aim of this paper is to critically analyze theories about the “reflective teacher” as well as discuss the possibilities that they bring to teacher training in the area of natural sciences. Therefore, it was chosen as the methodology literature review of some works related to the theme (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂ-NEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). The analysis indicated that the concept emerged in the ‘80s has undergone several theoretical reformulations over the last decades, through individualistic aspects, proposals for collec-tive action and found some assumptions of critical theories. With regard to the teaching of natural sciences, there is the category of the teacher as an intellectual, which brings interesting possibilities for initial training, with emphasis on supervised practice, and continuing education, with training proposal in space the school itself. Finally, it is argued odd one possibility for the formation and continued on to school, the time is reserved for school planning, as legitimized by the Brazilian Federal Law Nº 11,738
id UFC-7_2163a29a51808b509b3c95971a060bc0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/64227
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da NaturezaTheories on “reflective teacher” and possibilities for teacher education in the area of natural sciencesProfessor reflexivoFormação de professoresTeoria críticaEnsino de ciênciasReflective teacherTeacher educationCritical theoryScience educationthe aim of this paper is to critically analyze theories about the “reflective teacher” as well as discuss the possibilities that they bring to teacher training in the area of natural sciences. Therefore, it was chosen as the methodology literature review of some works related to the theme (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂ-NEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). The analysis indicated that the concept emerged in the ‘80s has undergone several theoretical reformulations over the last decades, through individualistic aspects, proposals for collec-tive action and found some assumptions of critical theories. With regard to the teaching of natural sciences, there is the category of the teacher as an intellectual, which brings interesting possibilities for initial training, with emphasis on supervised practice, and continuing education, with training proposal in space the school itself. Finally, it is argued odd one possibility for the formation and continued on to school, the time is reserved for school planning, as legitimized by the Brazilian Federal Law Nº 11,738O objetivo deste trabalho é analisar criticamente as teorias sobre o “professor reflexivo”, bem como discutir as possibilidades que as mesmas trazem para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Para tan-to, foi escolhida como metodologia a análise bibliográfica de algumas obras relacionadas à temática (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂNEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). A análise indicou que o conceito que surgiu na década de 80 sofreu diversas reformulações teóricas ao longo das últimas décadas, passando por aspectos individualistas, por proposições de ação coletiva e encontrou alguns pres-supostos das teorias críticas. No que diz respeito ao ensino de Ciências da Natureza, destaca-se a categoria do professor como um intelectual, a qual traz possibilidades interessantes para a formação inicial, com ênfase no estágio supervisionado, e para a formação continuada, com proposta de formação no espaço da própria escola. Por fim, defende-se uma possibilidade ímpar para a formação contínua na e para a escola, é o momento reservado ao planeja-mento escolar, como legitimado pela Lei Federal n. 11.738Revista Entreideias2022-03-03T12:25:25Z2022-03-03T12:25:25Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFEITOSA, Raphael Alves; BODIÃO, Idevaldo da Silva. As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 1, p. 185-199, jan./jun. 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227Feitosa, Raphael AlvesBodião, Idevaldo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-10T19:31:38Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64227Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-10-10T19:31:38Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
Theories on “reflective teacher” and possibilities for teacher education in the area of natural sciences
title As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
spellingShingle As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
Feitosa, Raphael Alves
Professor reflexivo
Formação de professores
Teoria crítica
Ensino de ciências
Reflective teacher
Teacher education
Critical theory
Science education
title_short As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
title_full As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
title_fullStr As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
title_full_unstemmed As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
title_sort As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza
author Feitosa, Raphael Alves
author_facet Feitosa, Raphael Alves
Bodião, Idevaldo da Silva
author_role author
author2 Bodião, Idevaldo da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Raphael Alves
Bodião, Idevaldo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Professor reflexivo
Formação de professores
Teoria crítica
Ensino de ciências
Reflective teacher
Teacher education
Critical theory
Science education
topic Professor reflexivo
Formação de professores
Teoria crítica
Ensino de ciências
Reflective teacher
Teacher education
Critical theory
Science education
description the aim of this paper is to critically analyze theories about the “reflective teacher” as well as discuss the possibilities that they bring to teacher training in the area of natural sciences. Therefore, it was chosen as the methodology literature review of some works related to the theme (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂ-NEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). The analysis indicated that the concept emerged in the ‘80s has undergone several theoretical reformulations over the last decades, through individualistic aspects, proposals for collec-tive action and found some assumptions of critical theories. With regard to the teaching of natural sciences, there is the category of the teacher as an intellectual, which brings interesting possibilities for initial training, with emphasis on supervised practice, and continuing education, with training proposal in space the school itself. Finally, it is argued odd one possibility for the formation and continued on to school, the time is reserved for school planning, as legitimized by the Brazilian Federal Law Nº 11,738
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2022-03-03T12:25:25Z
2022-03-03T12:25:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FEITOSA, Raphael Alves; BODIÃO, Idevaldo da Silva. As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 1, p. 185-199, jan./jun. 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227
identifier_str_mv FEITOSA, Raphael Alves; BODIÃO, Idevaldo da Silva. As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 1, p. 185-199, jan./jun. 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entreideias
publisher.none.fl_str_mv Revista Entreideias
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935806339481600