A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conrado, Déborah Monnise
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58117
Resumo: It deals with culture and heritage, focusing on the Cultural Heritage of Fortaleza, presenting the role of Heritage Education for its cultural preservation. Thus, the main objective is to analyze to what extent the perception of the cultural heritage of Fortaleza by the subjects who are inserted in it, can contribute to the cultural preservation of the city, when allied to the heritage educational practices. Therefore, this study aimed as specific objectives: to understand culture and heritage under its historical and social aspects, in addition, to identify the interviewees’ responses about the cultural scene in Fortaleza and, finally, to present Heritage Education in the conservation of identity and collective memory of the city. The study was developed on an exploratory basis, using a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as the technical procedure for data collection. The instrument was applied on social networks to a diverse audience, being relevant to the sample who had some relationship with the city of Fortaleza. The discussions and interpretation of the data occurred based on the Content Analysis method. As a result, it is inferred that the perception of cultural heritage may contribute to awakening the sense of belonging to the city. And from that, recognize the need for the importance of cultural preservation and actions that fulfill this purpose.
id UFC-7_236e054061fc1544ede867431de0a939
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58117
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação culturalPatrimônio CulturalEducação PatrimonialPreservação CulturalIt deals with culture and heritage, focusing on the Cultural Heritage of Fortaleza, presenting the role of Heritage Education for its cultural preservation. Thus, the main objective is to analyze to what extent the perception of the cultural heritage of Fortaleza by the subjects who are inserted in it, can contribute to the cultural preservation of the city, when allied to the heritage educational practices. Therefore, this study aimed as specific objectives: to understand culture and heritage under its historical and social aspects, in addition, to identify the interviewees’ responses about the cultural scene in Fortaleza and, finally, to present Heritage Education in the conservation of identity and collective memory of the city. The study was developed on an exploratory basis, using a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as the technical procedure for data collection. The instrument was applied on social networks to a diverse audience, being relevant to the sample who had some relationship with the city of Fortaleza. The discussions and interpretation of the data occurred based on the Content Analysis method. As a result, it is inferred that the perception of cultural heritage may contribute to awakening the sense of belonging to the city. And from that, recognize the need for the importance of cultural preservation and actions that fulfill this purpose.Trata sobre cultura e patrimônio, tendo como foco o Patrimônio Cultural de Fortaleza, apresentando o papel da Educação Patrimonial para a sua preservação cultural. Assim, o principal objetivo é analisar em que medida a percepção do patrimônio cultural de Fortaleza pelos sujeitos que nele estão inseridos, pode contribuir para a preservação cultural da cidade, quando aliado às práticas educativas patrimoniais. Logo, esse estudo buscou como objetivos específicos: compreender a cultura e o patrimônio sob seus aspectos históricos e sociais, além de identificar a visão dos respondentes sobre o cenário cultural fortalezense e, por fim, apresentar a Educação Patrimonial na conservação da identidade e memória coletiva da cidade. O estudo foi desenvolvido em caráter exploratório, sob abordagem quanti-qualitativa, utilizando como procedimento técnico de coleta de dados o questionário. O instrumento foi aplicado nas redes sociais a um público diversificado, sendo relevante para a amostra pessoas que mantivessem alguma relação com a cidade de Fortaleza. As análises e interpretação dos dados ocorreram com base no método da Análise de Conteúdo. Como resultado, infere-se que a percepção do patrimônio cultural pode contribuir para que os indivíduos despertem para a noção de pertencimento à cidade. E, a partir disso, reconheçam a necessidade da importância da preservação cultural e de ações que cumpram com esse propósito.Nunes, Jefferson VerasConrado, Déborah Monnise2021-05-01T00:40:51Z2021-05-01T00:40:51Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCONRADO, Déborah Monnise. A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural. Orientadoir: Jefferson Veras Nunes. 2021. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Departamento de Ciências da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58117porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-01T02:28:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58117Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:44.708488Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
title A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
spellingShingle A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
Conrado, Déborah Monnise
Patrimônio Cultural
Educação Patrimonial
Preservação Cultural
title_short A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
title_full A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
title_fullStr A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
title_full_unstemmed A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
title_sort A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural
author Conrado, Déborah Monnise
author_facet Conrado, Déborah Monnise
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nunes, Jefferson Veras
dc.contributor.author.fl_str_mv Conrado, Déborah Monnise
dc.subject.por.fl_str_mv Patrimônio Cultural
Educação Patrimonial
Preservação Cultural
topic Patrimônio Cultural
Educação Patrimonial
Preservação Cultural
description It deals with culture and heritage, focusing on the Cultural Heritage of Fortaleza, presenting the role of Heritage Education for its cultural preservation. Thus, the main objective is to analyze to what extent the perception of the cultural heritage of Fortaleza by the subjects who are inserted in it, can contribute to the cultural preservation of the city, when allied to the heritage educational practices. Therefore, this study aimed as specific objectives: to understand culture and heritage under its historical and social aspects, in addition, to identify the interviewees’ responses about the cultural scene in Fortaleza and, finally, to present Heritage Education in the conservation of identity and collective memory of the city. The study was developed on an exploratory basis, using a quantitative and qualitative approach, using the questionnaire as the technical procedure for data collection. The instrument was applied on social networks to a diverse audience, being relevant to the sample who had some relationship with the city of Fortaleza. The discussions and interpretation of the data occurred based on the Content Analysis method. As a result, it is inferred that the perception of cultural heritage may contribute to awakening the sense of belonging to the city. And from that, recognize the need for the importance of cultural preservation and actions that fulfill this purpose.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-01T00:40:51Z
2021-05-01T00:40:51Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CONRADO, Déborah Monnise. A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural. Orientadoir: Jefferson Veras Nunes. 2021. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Departamento de Ciências da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58117
identifier_str_mv CONRADO, Déborah Monnise. A percepção do fortalezense sobre o patrimônio cultural: a educação patrimonial na preservação cultural. Orientadoir: Jefferson Veras Nunes. 2021. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Departamento de Ciências da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029026314321920