Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla Corte, Anelise Copetti
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lemke, Cibele Krause
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924
Resumo: The process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice.
id UFC-7_25ef0e09c8b697534188c0e9e4e31b42
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39924
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanholaProfessionalization and teaching knowledge in the perspective of spanish language teachers trainingFormação de ProfessoresSaberes docentesLíngua estrangeiraThe process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice.O processo de formação e profissionalização docente é composto por várias etapas e não pode nunca ser dado como acabado, já que envolve a construção, a aquisição e o compartilhamento de saberes ao longo de toda a trajetória profissional do professor. Em relação aos professores de línguas estrangeiras, sua formação também deve ser encarada como algo permanente, uma vez que este profissional precisa aperfeiçoar e ampliar suas habilidades e os conhecimentos necessários para ensinar, compreendendo que não há modelos infalíveis, definitivos e capazes de dar conta de todas as especificidades de sua prática pedagógica. Nesse sentido, este artigo tem como objetivo apresentar e discutir, por meio da análise de relatórios de estágio supervisionado em Língua Espanhola, questões referentes à formação de professores de línguas estrangeiras e à profissionalização da carreira docente, especialmente no que tange aos saberes voltados à formação docente (TARDIF, 2005). Além disso, apresentam-se algumas considerações sobre os saberes docentes e sua pertinência para a compreensão do processo de formação de professores. Como aporte teórico para este trabalho, destacamos Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) e Leffa (2001). Os principais resultados da pesquisa indicam que o estágio supervisionado ainda se constitui como elemento fundamental na construção da relação entre teoria e prática.Revista Entrepalavras2019-02-25T12:25:33Z2019-02-25T12:25:33Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924Dalla Corte, Anelise CopettiLemke, Cibele Krauseinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:52:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39924Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:52:34Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
Professionalization and teaching knowledge in the perspective of spanish language teachers training
title Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
spellingShingle Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
Dalla Corte, Anelise Copetti
Formação de Professores
Saberes docentes
Língua estrangeira
title_short Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
title_full Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
title_fullStr Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
title_full_unstemmed Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
title_sort Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
author Dalla Corte, Anelise Copetti
author_facet Dalla Corte, Anelise Copetti
Lemke, Cibele Krause
author_role author
author2 Lemke, Cibele Krause
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla Corte, Anelise Copetti
Lemke, Cibele Krause
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Saberes docentes
Língua estrangeira
topic Formação de Professores
Saberes docentes
Língua estrangeira
description The process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-25T12:25:33Z
2019-02-25T12:25:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924
identifier_str_mv DALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806578525995008