Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924 |
Resumo: | The process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice. |
id |
UFC-7_25ef0e09c8b697534188c0e9e4e31b42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39924 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanholaProfessionalization and teaching knowledge in the perspective of spanish language teachers trainingFormação de ProfessoresSaberes docentesLíngua estrangeiraThe process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice.O processo de formação e profissionalização docente é composto por várias etapas e não pode nunca ser dado como acabado, já que envolve a construção, a aquisição e o compartilhamento de saberes ao longo de toda a trajetória profissional do professor. Em relação aos professores de línguas estrangeiras, sua formação também deve ser encarada como algo permanente, uma vez que este profissional precisa aperfeiçoar e ampliar suas habilidades e os conhecimentos necessários para ensinar, compreendendo que não há modelos infalíveis, definitivos e capazes de dar conta de todas as especificidades de sua prática pedagógica. Nesse sentido, este artigo tem como objetivo apresentar e discutir, por meio da análise de relatórios de estágio supervisionado em Língua Espanhola, questões referentes à formação de professores de línguas estrangeiras e à profissionalização da carreira docente, especialmente no que tange aos saberes voltados à formação docente (TARDIF, 2005). Além disso, apresentam-se algumas considerações sobre os saberes docentes e sua pertinência para a compreensão do processo de formação de professores. Como aporte teórico para este trabalho, destacamos Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) e Leffa (2001). Os principais resultados da pesquisa indicam que o estágio supervisionado ainda se constitui como elemento fundamental na construção da relação entre teoria e prática.Revista Entrepalavras2019-02-25T12:25:33Z2019-02-25T12:25:33Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924Dalla Corte, Anelise CopettiLemke, Cibele Krauseinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:52:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39924Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:52:34Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola Professionalization and teaching knowledge in the perspective of spanish language teachers training |
title |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
spellingShingle |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola Dalla Corte, Anelise Copetti Formação de Professores Saberes docentes Língua estrangeira |
title_short |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
title_full |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
title_fullStr |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
title_full_unstemmed |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
title_sort |
Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola |
author |
Dalla Corte, Anelise Copetti |
author_facet |
Dalla Corte, Anelise Copetti Lemke, Cibele Krause |
author_role |
author |
author2 |
Lemke, Cibele Krause |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalla Corte, Anelise Copetti Lemke, Cibele Krause |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Saberes docentes Língua estrangeira |
topic |
Formação de Professores Saberes docentes Língua estrangeira |
description |
The process of training and professionalization of teachers consists of several stages and can never be given as finished, since it involves the construction, acquisition and sharing of knowledge throughout the teacher’s professional career. In the case of foreign language teachers, their training should also be considered permanent, since these professionals need to improve and broaden their skills and necessary knowledge for teaching, with the understanding that there are no infallible, definitive and capable models to deal with all the specificities of their pedagogical practice. In this sense, this article is intended to present and discuss, through the analysis of the Spanish Language teaching supervised practice reports, issues related to the training of foreign language teachers and the professionalization of the teaching career, especially with regard to the knowledge related to teacher training (TARDIF, 2005). In addition, some considerations about teaching knowledge and their relevance to the understanding of the teacher training process are presented. As a theoretical contribution to this work, we highlight Tardif (2005), Pimenta; Lima (2012), Silva (2014) and Leffa (2001). The main results of the research indicate that the supervised stage is still a fundamental element in the construction of the relationship between theory and practice. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-25T12:25:33Z 2019-02-25T12:25:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924 |
identifier_str_mv |
DALLA CORTE, Anelise Copetti; LEMKE, Cibele Krause. Profissionalização e saberes docentes na perspectiva da formação de professores de língua espanhola. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 402-426, out./dez. 2018. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39924 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806578525995008 |