Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freiras, Karina Faine da Silva
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oliveira, Marília de Fátima Vieira de, Lopes, Márcia Maria Bragança, Garcia, Telma Eliane, Santos, Milena Silva dos, Dias, Geyse Aline Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11520
Resumo: This study aimed at reflecting on the possibilities of applying new methodological strategies in the teaching and learning in nursing. The study is a report of an experiment conducted from a monitoring project of a syllabus activity of nursing in mental and psychiatry health. The methodology was developed by introducing the student/monitor in the contents of theoretical practical learning that were performed by means of Active Methodologies in three academic semesters in 2010 and 2011, in the Nursing School of the Universade Federal do Pará, Brazil. The monitor performed activities to support professors as the ‘Ciclo de Estudos Aprender Fazendo’ (Cycle of Studies Learning Experiencing). It was revealed as a strengthening factor the new pedagogical proposal of the course and shown that the monitoring experience is presented as a new possibility of teaching in mental health from the introduction of different ways to approach the topic in class.
id UFC-7_2635cd45085d163b16965952c1f7f40c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11520
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoriaNew possibilities for the teaching of nursing in mental health: an experience in monitoring Nuevas posibilidades para la enseñanza de enfermería en salud mental: una experiencia de monitoreoEnfermagemEnsinoSaúde MentalThis study aimed at reflecting on the possibilities of applying new methodological strategies in the teaching and learning in nursing. The study is a report of an experiment conducted from a monitoring project of a syllabus activity of nursing in mental and psychiatry health. The methodology was developed by introducing the student/monitor in the contents of theoretical practical learning that were performed by means of Active Methodologies in three academic semesters in 2010 and 2011, in the Nursing School of the Universade Federal do Pará, Brazil. The monitor performed activities to support professors as the ‘Ciclo de Estudos Aprender Fazendo’ (Cycle of Studies Learning Experiencing). It was revealed as a strengthening factor the new pedagogical proposal of the course and shown that the monitoring experience is presented as a new possibility of teaching in mental health from the introduction of different ways to approach the topic in class.Objetivou-se refletir sobre as possibilidades de aplicação de novas estratégias metodológicas no processo de ensino e aprendizagem em enfermagem. Relato de experiência realizado a partir de um projeto de monitoria da atividade curricular de enfermagem em saúde mental e psiquiatria. A proposta metodológica foi desenvolvida por meio da introdução do aluno/monitor nos conteúdos de aprendizagem teórico-práticos desempenhados por meio de Metodologias Ativas em três semestres acadêmicos entre 2010 e 2011, na Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal do Pará, Brasil. O monitor realizou atividades de apoio docente, como o “Ciclo de Estudos Aprender Fazendo”. Revelou-se como fator de fortalecimento para a nova proposta pedagógica do curso e mostrou que a experiência de monitoria se apresenta como nova possibilidade de ensino em saúde mental, a partir da introdução de diferentes maneiras de abordar a temática em aulas.El objetivo fue reflexionar acerca de las posibilidades de aplicación de nuevas estrategias metodológicas en el proceso de enseñanza y aprendizaje en enfermería. Relato de experiencia llevado a cabo a partir de proyecto de monitoreo de actividad curricular de enfermería en salud mental y psiquiatría. La metodología fue desarrollada por la introducción del alumno/monitor en los contenidos de aprendizajes teóricos y prácticos desarrollados por medio de Metodologías Activas en tres semestres académicos entre 2010 y 2011, en la Facultad de Enfermería de la Universidad Federal del Pará, Brasil. El monitor realizó actividades de apoyo docente, como el “Ciclo de Estudios Aprender Haciendo”. Esto se reveló como factor de fortalecimiento a la nueva propuesta pedagógica del curso y señaló que la de monitoreo se presenta como nueva posibilidad de enseñanza en salud mental, desde la introducción de diferentes maneras de abordar el tema en clases.Rev Rene2015-04-22T13:36:35Z2015-04-22T13:36:35Z2014-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFREITAS, K. F. S. et al. Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n.5, p. 898-903, set./out. 2014.2175-6783 Onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11520Freiras, Karina Faine da SilvaOliveira, Marília de Fátima Vieira deLopes, Márcia Maria BragançaGarcia, Telma ElianeSantos, Milena Silva dosDias, Geyse Aline Rodriguesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-08T14:07:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11520Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:45.508905Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
New possibilities for the teaching of nursing in mental health: an experience in monitoring Nuevas posibilidades para la enseñanza de enfermería en salud mental: una experiencia de monitoreo
title Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
spellingShingle Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
Freiras, Karina Faine da Silva
Enfermagem
Ensino
Saúde Mental
title_short Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
title_full Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
title_fullStr Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
title_full_unstemmed Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
title_sort Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria
author Freiras, Karina Faine da Silva
author_facet Freiras, Karina Faine da Silva
Oliveira, Marília de Fátima Vieira de
Lopes, Márcia Maria Bragança
Garcia, Telma Eliane
Santos, Milena Silva dos
Dias, Geyse Aline Rodrigues
author_role author
author2 Oliveira, Marília de Fátima Vieira de
Lopes, Márcia Maria Bragança
Garcia, Telma Eliane
Santos, Milena Silva dos
Dias, Geyse Aline Rodrigues
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freiras, Karina Faine da Silva
Oliveira, Marília de Fátima Vieira de
Lopes, Márcia Maria Bragança
Garcia, Telma Eliane
Santos, Milena Silva dos
Dias, Geyse Aline Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Ensino
Saúde Mental
topic Enfermagem
Ensino
Saúde Mental
description This study aimed at reflecting on the possibilities of applying new methodological strategies in the teaching and learning in nursing. The study is a report of an experiment conducted from a monitoring project of a syllabus activity of nursing in mental and psychiatry health. The methodology was developed by introducing the student/monitor in the contents of theoretical practical learning that were performed by means of Active Methodologies in three academic semesters in 2010 and 2011, in the Nursing School of the Universade Federal do Pará, Brazil. The monitor performed activities to support professors as the ‘Ciclo de Estudos Aprender Fazendo’ (Cycle of Studies Learning Experiencing). It was revealed as a strengthening factor the new pedagogical proposal of the course and shown that the monitoring experience is presented as a new possibility of teaching in mental health from the introduction of different ways to approach the topic in class.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09
2015-04-22T13:36:35Z
2015-04-22T13:36:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FREITAS, K. F. S. et al. Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n.5, p. 898-903, set./out. 2014.
2175-6783 Online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11520
identifier_str_mv FREITAS, K. F. S. et al. Novas possibilidades para o ensino de enfermagem em saúde mental: uma experiência de monitoria. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n.5, p. 898-903, set./out. 2014.
2175-6783 Online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028771769352192