O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marta Regina Furlan de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Chaves, Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300000p296
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65655
Resumo: This essay primary objective is to discuss the training of childhood teachers during COVID-19 pandemic times, as well as to think in new ways to garantee the comitment, in higher education, to the quality of the initial teachers formation. The discussion involves the studies and researches developed over the years in the Group of Studies and Research in Education, Childhood and Critical Theory (GEPEITC), at the State University of Londrina, and in the Group of Research and Studies in Inclusive Early Childhood Education (GEEII), from the State University of Maringá. The methodology is a bibliographic and despriptive study on the surrounding theme, mainly with regard to the teacher formation in the higher education level using emergency remote education. As a result, the concern with the meaning of teaching in Higher Education is disclosed, as well as the referrals directed to the students in the Pedagogy Course who are in initial training for teaching in Early Childhood Education with children up to 5 (five) years old. In times of uncertainty, which were caused by the current context, there is the essay propagation of induced changes in the educational field, through a new modality of teaching and training, which, in a way, has generated new demands that need to be considered in in favor of an emancipatory teacher training.
id UFC-7_2a640a7e10b578fa96db33dbd7770bd8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65655
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmicoEl final de la primavera: notas sobre la formación de profesores de infancia en suelo pandémicoThe end of spring: notes regarding the formation of childhood teachers during pandemic timesEducaçãoEducação InfantilFormação de professoresInfânciaPandemiaEducationEarly childhood educationTeacher’s trainingChildhoodPandemicFormación de profesoresEducación InfantilThis essay primary objective is to discuss the training of childhood teachers during COVID-19 pandemic times, as well as to think in new ways to garantee the comitment, in higher education, to the quality of the initial teachers formation. The discussion involves the studies and researches developed over the years in the Group of Studies and Research in Education, Childhood and Critical Theory (GEPEITC), at the State University of Londrina, and in the Group of Research and Studies in Inclusive Early Childhood Education (GEEII), from the State University of Maringá. The methodology is a bibliographic and despriptive study on the surrounding theme, mainly with regard to the teacher formation in the higher education level using emergency remote education. As a result, the concern with the meaning of teaching in Higher Education is disclosed, as well as the referrals directed to the students in the Pedagogy Course who are in initial training for teaching in Early Childhood Education with children up to 5 (five) years old. In times of uncertainty, which were caused by the current context, there is the essay propagation of induced changes in the educational field, through a new modality of teaching and training, which, in a way, has generated new demands that need to be considered in in favor of an emancipatory teacher training.Este ensaio tem o objetivo principal de discutir sobre a formação de professores da infância em tempos de pandemia da COVID-19, bem como pensar em novos contornos que garantam o comprometimento, na Educação Superior, com a formação inicial docente de qualidade. A discussão envolve os estudos e as pesquisas desenvolvidos ao longo dos anos no Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica (GEPEITC), da Universidade Estadual de Londrina, e no Grupo de Pesquisas e Estudos em Educação Infantil Inclusiva (GEEII), da Universidade Estadual de Maringá (UEM). A metodologia é um estudo bibliográfico e documental sobre a temática envolvente, principalmente no que se refere à formação docente em nível superior no ensino remoto emergencial. Como resultado, divulga-se a preocupação com o sentido de educar no Ensino Superior, bem como os encaminhamentos dirigidos aos estudantes no Curso de Pedagogia que se encontram em formação inicial para a docência na Educação Infantil com as crianças de até 5 (cinco) anos. Em tempos de incertezas, as quais foram ocasionadas pelo contexto vigente, há a propagação ensaística de mudanças induzidas no campo educacional, por meio de uma nova modalidade de ensino e formação, que, de certa forma, tem gerado novas demandas que precisam ser ponderadas em favor da formação emancipatória docente.El objetivo principal de este ensayo es discutir la formación del profesor de infancia en tiempos de la pandemia del COVID-19, así como pensar en nuevos contornos que garanticen el compromiso, en la Educación Superior, con la formación inicial docente de calidad. La discusión involucra los estudios e investigaciones desarrolladas a lo largo de los años en el Grupo de Estudios e Investigaciones en Educación, Infancia y Teoría Crítica (GEPEITC), de la Universidad Estatal de Londrina, y en el Grupo de Investigaciones y Estudios en Educación Infantil Inclusiva (GEEII), de la Universidad Estatal de Maringá. La metodología es un estudio bibliográfico y documental sobre la temática envolvente, principalmente, en lo que respecta a la formación docente de nivel superior en la educación remota de emergencia. Como resultado, se da a conocer la preocupación con el sentido de formar en la Educación Superior, así como los seguimientos dirigidos a los estudiantes en el Curso de Pedagogía que se encuentran en formación inicial para la docencia en Educación Infantil con niños hasta los 5 (cinco) años. En tiempos de incertidumbre, que fueron causados por el contexto vigente, existe la propagación ensayística de cambios inducidos en el campo educativo, a través de una nueva modalidad de enseñanza y formación, que, de cierta manera, ha generado nuevas demandas que necesitan ser consideradas a favor de la formación docente emancipadora.Revista Educação em Debate2022-05-09T13:25:22Z2022-05-09T13:25:22Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; CHAVES, Marta. O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 249-260, set./dez. 2021.2526-0847http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65655ark:/83112/001300000p296Oliveira, Marta Regina Furlan deChaves, Martainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:45:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65655Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:51.403327Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
El final de la primavera: notas sobre la formación de profesores de infancia en suelo pandémico
The end of spring: notes regarding the formation of childhood teachers during pandemic times
title O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
spellingShingle O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
Oliveira, Marta Regina Furlan de
Educação
Educação Infantil
Formação de professores
Infância
Pandemia
Education
Early childhood education
Teacher’s training
Childhood
Pandemic
Formación de profesores
Educación Infantil
title_short O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
title_full O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
title_fullStr O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
title_full_unstemmed O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
title_sort O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico
author Oliveira, Marta Regina Furlan de
author_facet Oliveira, Marta Regina Furlan de
Chaves, Marta
author_role author
author2 Chaves, Marta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marta Regina Furlan de
Chaves, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação Infantil
Formação de professores
Infância
Pandemia
Education
Early childhood education
Teacher’s training
Childhood
Pandemic
Formación de profesores
Educación Infantil
topic Educação
Educação Infantil
Formação de professores
Infância
Pandemia
Education
Early childhood education
Teacher’s training
Childhood
Pandemic
Formación de profesores
Educación Infantil
description This essay primary objective is to discuss the training of childhood teachers during COVID-19 pandemic times, as well as to think in new ways to garantee the comitment, in higher education, to the quality of the initial teachers formation. The discussion involves the studies and researches developed over the years in the Group of Studies and Research in Education, Childhood and Critical Theory (GEPEITC), at the State University of Londrina, and in the Group of Research and Studies in Inclusive Early Childhood Education (GEEII), from the State University of Maringá. The methodology is a bibliographic and despriptive study on the surrounding theme, mainly with regard to the teacher formation in the higher education level using emergency remote education. As a result, the concern with the meaning of teaching in Higher Education is disclosed, as well as the referrals directed to the students in the Pedagogy Course who are in initial training for teaching in Early Childhood Education with children up to 5 (five) years old. In times of uncertainty, which were caused by the current context, there is the essay propagation of induced changes in the educational field, through a new modality of teaching and training, which, in a way, has generated new demands that need to be considered in in favor of an emancipatory teacher training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-09T13:25:22Z
2022-05-09T13:25:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; CHAVES, Marta. O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 249-260, set./dez. 2021.
2526-0847
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65655
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300000p296
identifier_str_mv OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; CHAVES, Marta. O fim da primavera: notas sobre a formação de professores da infância no solo pandêmico. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 249-260, set./dez. 2021.
2526-0847
ark:/83112/001300000p296
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373806904836096