Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58311 |
Resumo: | Objective: to evaluate the quality of the validation process performed in studies that developed simulated clinical sce-narios for teaching and learning in nursing. Methods: the researchers conducted two steps: an integrative review in the Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Web of Science, SCOPUS, and Educational Resources Infor-mation Center databases; and the validation assessment, using the validated tool (Quality Assessment for Validity Studies). Results: 561 studies were identified, six of which comprised the sample, primary, methodological, available electronically and in full. Most showed good validation qua-lity by meeting almost all the criteria required by the tool. Conclusion: the validation of studies on clinical scenarios was able to support reliable evidence for adoption in tea-ching through simulation in nursing. |
id |
UFC-7_2c913334839d14d641d2c3e1f6cea626 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58311 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagemMethodological quality of validation of studies on simulated scenarios in nursingEnfermagemSimulaçãoEducação em EnfermagemAprendizagemEstudo de ValidaçãoObjective: to evaluate the quality of the validation process performed in studies that developed simulated clinical sce-narios for teaching and learning in nursing. Methods: the researchers conducted two steps: an integrative review in the Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Web of Science, SCOPUS, and Educational Resources Infor-mation Center databases; and the validation assessment, using the validated tool (Quality Assessment for Validity Studies). Results: 561 studies were identified, six of which comprised the sample, primary, methodological, available electronically and in full. Most showed good validation qua-lity by meeting almost all the criteria required by the tool. Conclusion: the validation of studies on clinical scenarios was able to support reliable evidence for adoption in tea-ching through simulation in nursing.Objetivo: avaliar a qualidade do processo de validação reali-zado em estudos que desenvolveram cenários clínicos simu-lados para o ensino e aprendizagem em enfermagem. Mé-todos: os pesquisadores procederam à realização de duas etapas: uma revisão integrativa nas bases de dados Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Cumulati-ve Index to Nursing and Allied Health Literature, Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Web of Science, SCOPUS e Educational Resources Information Cen-ter;e a avaliação da validação, adotando-se a ferramenta va-lidada (Avaliação da Qualidade para Estudos de Validade). Resultados: identificaram-se 561 estudos, dos quais seis compuseram a amostra, primários, metodológicos, disponí-veis eletronicamente e na íntegra. A maioria apresentou boa qualidade de validação ao cumprir quase todos os critérios exigidos pela ferramenta. Conclusão: a validação dos estu-dos sobre cenários clínicos foi capaz de sustentar evidências confiáveis para a adoção no ensino por meio da simulação em enfermagem.Rev Rene2021-05-11T18:19:58Z2021-05-11T18:19:58Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNASCIMENTO, J. S. G. et al. Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e62459, 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/62459/196797. Acesso em: 11/05/20212175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58311Nascimento, Juliana da Silva GarciaPires, Fabiana CristinaNascimento, Kleiton Gonçalves doRegino, Daniela da Silva GarciaSiqueira, Tainá VilharDalri, Maria Celia Barcellosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-11T18:19:58Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58311Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:40.710684Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem Methodological quality of validation of studies on simulated scenarios in nursing |
title |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
spellingShingle |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem Nascimento, Juliana da Silva Garcia Enfermagem Simulação Educação em Enfermagem Aprendizagem Estudo de Validação |
title_short |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
title_full |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
title_fullStr |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
title_full_unstemmed |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
title_sort |
Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem |
author |
Nascimento, Juliana da Silva Garcia |
author_facet |
Nascimento, Juliana da Silva Garcia Pires, Fabiana Cristina Nascimento, Kleiton Gonçalves do Regino, Daniela da Silva Garcia Siqueira, Tainá Vilhar Dalri, Maria Celia Barcellos |
author_role |
author |
author2 |
Pires, Fabiana Cristina Nascimento, Kleiton Gonçalves do Regino, Daniela da Silva Garcia Siqueira, Tainá Vilhar Dalri, Maria Celia Barcellos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Juliana da Silva Garcia Pires, Fabiana Cristina Nascimento, Kleiton Gonçalves do Regino, Daniela da Silva Garcia Siqueira, Tainá Vilhar Dalri, Maria Celia Barcellos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Simulação Educação em Enfermagem Aprendizagem Estudo de Validação |
topic |
Enfermagem Simulação Educação em Enfermagem Aprendizagem Estudo de Validação |
description |
Objective: to evaluate the quality of the validation process performed in studies that developed simulated clinical sce-narios for teaching and learning in nursing. Methods: the researchers conducted two steps: an integrative review in the Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Web of Science, SCOPUS, and Educational Resources Infor-mation Center databases; and the validation assessment, using the validated tool (Quality Assessment for Validity Studies). Results: 561 studies were identified, six of which comprised the sample, primary, methodological, available electronically and in full. Most showed good validation qua-lity by meeting almost all the criteria required by the tool. Conclusion: the validation of studies on clinical scenarios was able to support reliable evidence for adoption in tea-ching through simulation in nursing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11T18:19:58Z 2021-05-11T18:19:58Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NASCIMENTO, J. S. G. et al. Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e62459, 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/62459/196797. Acesso em: 11/05/2021 2175-6783 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58311 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, J. S. G. et al. Qualidade metodológica da validação de estudos sobre cenários simulados em enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e62459, 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/62459/196797. Acesso em: 11/05/2021 2175-6783 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028896087474176 |