O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44266 |
Resumo: | From the perspective that society, technologies and education cannot be separated, it is inferable that investigating a new paradigm which represents the existing situation in education and its correlations is also to reflect on the initial questionings of this paper: how can M-Learning and U-Learning promote teaching and learning processes using Gamification? Facing the contexts in which the practices of teaching and learning are inserted, it is required an examination of the empirical pedagogical area so that thoughts can be articulated on how pedagogical practices and learning processes are increasingly becoming more connected with technologies (analogical and digital). Therefore, this investigation intends to put forward a debate on possible changes around the physical and thought structures (related to management and initial and continuous formation of teachers) in universities. |
id |
UFC-7_2ea992e10f8a6ccdd3448669a3dfc56e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/44266 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a GramificaçãoThe emergent educational paradigm: first approaches with the GramificationSociedadeTecnologiasEducaçãoParadigmaGramificaçãoFrom the perspective that society, technologies and education cannot be separated, it is inferable that investigating a new paradigm which represents the existing situation in education and its correlations is also to reflect on the initial questionings of this paper: how can M-Learning and U-Learning promote teaching and learning processes using Gamification? Facing the contexts in which the practices of teaching and learning are inserted, it is required an examination of the empirical pedagogical area so that thoughts can be articulated on how pedagogical practices and learning processes are increasingly becoming more connected with technologies (analogical and digital). Therefore, this investigation intends to put forward a debate on possible changes around the physical and thought structures (related to management and initial and continuous formation of teachers) in universities.A partir da percepção de que sociedade, tecnologias e educação não se separam, entende-se que investigar o novo paradigma que representa a atual situação da educação e suas correlações remete à reflexão sobre os questionamentos iniciais desta pesquisa: como o m-learning e o u-learning podem promover processos de ensino e de aprendizagem a partir da gamificação? Diante dos contextos em que estão inseridas as práticas de ensino e de aprendizagem, faz-se necessária uma observação do campo empírico pedagógico para que se possa articular pensamentos sobre como as práticas pedagógicas e os processos de aprendizagem configuram-se cada vez mais interligados às tecnologias (analógicas e digitais). Assim, compreende-se que tal investigação contribua para propor discussões sobre as possíveis mudanças nas esferas em torno das estruturas físicas e/ou do pensamento (sobre gestão e formação inicial e continuada dos professores) nas universidades.Revista Educação em Debate2019-07-31T11:50:10Z2019-07-31T11:50:10Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Lidiane Rocha dos. O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 134-147, jan./abr. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44266Santos, Lidiane Rocha dosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:13:58Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44266Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:30.462934Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação The emergent educational paradigm: first approaches with the Gramification |
title |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
spellingShingle |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação Santos, Lidiane Rocha dos Sociedade Tecnologias Educação Paradigma Gramificação |
title_short |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
title_full |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
title_fullStr |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
title_full_unstemmed |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
title_sort |
O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação |
author |
Santos, Lidiane Rocha dos |
author_facet |
Santos, Lidiane Rocha dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Lidiane Rocha dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociedade Tecnologias Educação Paradigma Gramificação |
topic |
Sociedade Tecnologias Educação Paradigma Gramificação |
description |
From the perspective that society, technologies and education cannot be separated, it is inferable that investigating a new paradigm which represents the existing situation in education and its correlations is also to reflect on the initial questionings of this paper: how can M-Learning and U-Learning promote teaching and learning processes using Gamification? Facing the contexts in which the practices of teaching and learning are inserted, it is required an examination of the empirical pedagogical area so that thoughts can be articulated on how pedagogical practices and learning processes are increasingly becoming more connected with technologies (analogical and digital). Therefore, this investigation intends to put forward a debate on possible changes around the physical and thought structures (related to management and initial and continuous formation of teachers) in universities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-31T11:50:10Z 2019-07-31T11:50:10Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Lidiane Rocha dos. O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 134-147, jan./abr. 2019. 0102-1117 (impresso) 2526-0847 (online) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44266 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Lidiane Rocha dos. O paradigma educacional emergente: primeiras aproximações com a Gramificação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 134-147, jan./abr. 2019. 0102-1117 (impresso) 2526-0847 (online) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028979968311296 |