A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita Filho, José Victor de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9139
Resumo: In this work, it was intended to analyze the effectiveness of using GeoGebra Educational Software as a pedagogical tool for the study of the circumference in the context of analytic geometry. The research methodology was quantitative and qualitative approach and the study was performed in a public school State network of Fortaleza with a class of six students in the 3rd year of high school. To this end, applied to this group a pre-test to diagnose the previous knowledge then, there was a pedagogical intervention with an activities module, mediated by GeoGebra, allowing to analyze if this mediation favored the student’s understanding about in circumference. Later, the Group was tested with a post-test. After these steps, a final survey results led us considerations, confirming the objectives of research. In the body of the work was done a survey on the PCN and the teaching of mathematics, a description of the potential applications of GeoGebra to teach the circumference and the facilitation of teacher relationship x student. The theoretical foundation was based on authors such as Even (2004); Borba & Penteado (2007); Araújo e Nóbriga (2010); D’Ambrósio e Barros (1990) and official publications.
id UFC-7_2ff7376e2f7bd2e7d41e1a94ef55431f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/9139
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebraThe learning circumference from the perspective of analytical geometry mediated educational software GeoGebraCircunferênciaGeometria analíticaSoftware GeoGebraIn this work, it was intended to analyze the effectiveness of using GeoGebra Educational Software as a pedagogical tool for the study of the circumference in the context of analytic geometry. The research methodology was quantitative and qualitative approach and the study was performed in a public school State network of Fortaleza with a class of six students in the 3rd year of high school. To this end, applied to this group a pre-test to diagnose the previous knowledge then, there was a pedagogical intervention with an activities module, mediated by GeoGebra, allowing to analyze if this mediation favored the student’s understanding about in circumference. Later, the Group was tested with a post-test. After these steps, a final survey results led us considerations, confirming the objectives of research. In the body of the work was done a survey on the PCN and the teaching of mathematics, a description of the potential applications of GeoGebra to teach the circumference and the facilitation of teacher relationship x student. The theoretical foundation was based on authors such as Even (2004); Borba & Penteado (2007); Araújo e Nóbriga (2010); D’Ambrósio e Barros (1990) and official publications.Neste trabalho, pretendeu-se analisar a eficácia do uso do Software Educacional GeoGebra como ferramenta pedagógica para o estudo da circunferência na perspectiva da Geometria Analítica. A metodologia de pesquisa teve enfoque quantitativo e qualitativo e o estudo foi realizado em uma escola pública da rede estadual de Fortaleza, com uma turma de seis alunos do 3° ano do Ensino Médio. Para tanto, aplicou-se a este grupo um pré-teste, para diagnosticar os conhecimentos prévios, em seguida houve uma intervenção pedagógica com um módulo de atividades, mediado pelo GeoGebra, o que permitiu analisar se essa mediação favoreceu o entendimento do aluno a respeito de circunferência. Posteriormente, o grupo foi testado com um pós-teste. Após esses passos, via um levantamento final de resultados chegou-se às considerações, confirmando os objetivos da pesquisa. No corpo do trabalho foi feito um levantamento sobre os PCN e o ensino da Matemática, uma descrição das potencialidades de aplicação do GeoGebra para o ensino da matemática, uma descrição das potencialidades de aplicação do GeoGebra para o ensino da circunferência e para a facilitação do relacionamento professor x aluno. A fundamentação teórica baseou-se em autores como Even (2004); Borba & Penteado (2007); Araújo e Nóbriga (2010); D’Ambrósio e Barros (1990) e publicações oficiais.Melo, Marcelo Ferreira deBarreto, Antonio Luiz de OliveiraMesquita Filho, José Victor de2014-09-23T12:56:36Z2014-09-23T12:56:36Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMESQUITA FILHO, José Victor de. A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9139porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:34:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/9139Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:30:56.226515Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
The learning circumference from the perspective of analytical geometry mediated educational software GeoGebra
title A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
spellingShingle A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
Mesquita Filho, José Victor de
Circunferência
Geometria analítica
Software GeoGebra
title_short A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
title_full A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
title_fullStr A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
title_full_unstemmed A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
title_sort A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra
author Mesquita Filho, José Victor de
author_facet Mesquita Filho, José Victor de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Marcelo Ferreira de
Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita Filho, José Victor de
dc.subject.por.fl_str_mv Circunferência
Geometria analítica
Software GeoGebra
topic Circunferência
Geometria analítica
Software GeoGebra
description In this work, it was intended to analyze the effectiveness of using GeoGebra Educational Software as a pedagogical tool for the study of the circumference in the context of analytic geometry. The research methodology was quantitative and qualitative approach and the study was performed in a public school State network of Fortaleza with a class of six students in the 3rd year of high school. To this end, applied to this group a pre-test to diagnose the previous knowledge then, there was a pedagogical intervention with an activities module, mediated by GeoGebra, allowing to analyze if this mediation favored the student’s understanding about in circumference. Later, the Group was tested with a post-test. After these steps, a final survey results led us considerations, confirming the objectives of research. In the body of the work was done a survey on the PCN and the teaching of mathematics, a description of the potential applications of GeoGebra to teach the circumference and the facilitation of teacher relationship x student. The theoretical foundation was based on authors such as Even (2004); Borba & Penteado (2007); Araújo e Nóbriga (2010); D’Ambrósio e Barros (1990) and official publications.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-23T12:56:36Z
2014-09-23T12:56:36Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MESQUITA FILHO, José Victor de. A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9139
identifier_str_mv MESQUITA FILHO, José Victor de. A aprendizagem da circunferência na perspectiva da geometria analítica mediada pelo software educacional GeoGebra. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028836287184896