Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39931 |
Resumo: | The new Brazilian curricular standards for basic education is known as the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Homologated on December 20, 2017, the BNCC was constructed through the participation and mobilization of teachers, researchers, specialists and technicians. However, to verify if the BNCC construction process offered true participatory opportunities to educators, it is necessary to study the actors involved and the level of their participation. This article aims to answer its guiding question, through the analysis of publications and personal reports of the trajectory of this construction, to the understanding of issues that involve the BNCC. On methodological aspects, the case study was used because the theme is recent, and it was possible to observe, although there has been an attempt to enable teachers’ participation, that was incipient, requiring new researches to verify if broader and more democratic forms could have been used, as well as on the implication of this construction process for the effective implantation by the adhesion of affected agents. |
id |
UFC-7_3c41fb94e37f21aeb52a6ff3c1c0d97f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39931 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construçãoNational Curriculum Common Core for Basic Education: reflections on the construction processBase Nacional Comum CurricularCurrículoConstrução participativaPolíticas públicas educacionaisThe new Brazilian curricular standards for basic education is known as the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Homologated on December 20, 2017, the BNCC was constructed through the participation and mobilization of teachers, researchers, specialists and technicians. However, to verify if the BNCC construction process offered true participatory opportunities to educators, it is necessary to study the actors involved and the level of their participation. This article aims to answer its guiding question, through the analysis of publications and personal reports of the trajectory of this construction, to the understanding of issues that involve the BNCC. On methodological aspects, the case study was used because the theme is recent, and it was possible to observe, although there has been an attempt to enable teachers’ participation, that was incipient, requiring new researches to verify if broader and more democratic forms could have been used, as well as on the implication of this construction process for the effective implantation by the adhesion of affected agents.A Base Nacional Comum Curricular para a Educação Básica (BNCC), homologada em 20 de dezembro de 2017, foi construída de maneira participativa e contou com a mobilização de professores, pesquisadores, especialistas e técnicos. Para verificar se o processo de construção realmente oportunizou a participação aos educadores, faz-se necessário o estudo dos atores envolvidos e em que nível ocorreu o engajamento. Este artigo tem como finalidade responder à questão norteadora da pesquisa por meio da análise de publicações e relatos pessoais, da trajetória dessa construção, para o entendimento de questões que envolvem a BNCC. Em termos metodológicos, utilizou-se o estudo de caso, pois a temática é recente, sendo possível observar que, embora tenha havido uma tentativa de incentivar a participação dos educadores, esta se mostrou incipiente, requerendo novas pesquisas para averiguar se poderiam ter sido utilizadas modalidades mais amplas e mais democráticas, bem como para avaliar as implicações desse processo de construção no que respeita à implantação efetiva pela adesão dos agentes afetos.Revista Educação em Debate2019-02-25T12:45:40Z2019-02-25T12:45:40Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPINTO, Joane Vilela; BOSCALIORI, Clodis. Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 49-66, set./dez. 2018.0102-11172526-0847http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39931Pinto, Joane VilelaBoscarioli, Clodisinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:18:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39931Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:50.317925Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção National Curriculum Common Core for Basic Education: reflections on the construction process |
title |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
spellingShingle |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção Pinto, Joane Vilela Base Nacional Comum Curricular Currículo Construção participativa Políticas públicas educacionais |
title_short |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
title_full |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
title_fullStr |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
title_full_unstemmed |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
title_sort |
Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção |
author |
Pinto, Joane Vilela |
author_facet |
Pinto, Joane Vilela Boscarioli, Clodis |
author_role |
author |
author2 |
Boscarioli, Clodis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Joane Vilela Boscarioli, Clodis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular Currículo Construção participativa Políticas públicas educacionais |
topic |
Base Nacional Comum Curricular Currículo Construção participativa Políticas públicas educacionais |
description |
The new Brazilian curricular standards for basic education is known as the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Homologated on December 20, 2017, the BNCC was constructed through the participation and mobilization of teachers, researchers, specialists and technicians. However, to verify if the BNCC construction process offered true participatory opportunities to educators, it is necessary to study the actors involved and the level of their participation. This article aims to answer its guiding question, through the analysis of publications and personal reports of the trajectory of this construction, to the understanding of issues that involve the BNCC. On methodological aspects, the case study was used because the theme is recent, and it was possible to observe, although there has been an attempt to enable teachers’ participation, that was incipient, requiring new researches to verify if broader and more democratic forms could have been used, as well as on the implication of this construction process for the effective implantation by the adhesion of affected agents. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-25T12:45:40Z 2019-02-25T12:45:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PINTO, Joane Vilela; BOSCALIORI, Clodis. Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 49-66, set./dez. 2018. 0102-1117 2526-0847 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39931 |
identifier_str_mv |
PINTO, Joane Vilela; BOSCALIORI, Clodis. Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica: reflexões sobre o processo de construção. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 49-66, set./dez. 2018. 0102-1117 2526-0847 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028751198388224 |