Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Narcélio José Marques dos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28210
Resumo: The emergent issues related to sustainable development had their origins in the movements of preservation of the environment. With the evolution of the theme to create a sustainable base, the economic and social issues were added to the environment, the three items together form the tripod of sustainability. Education is the main source of awareness of society and propagation of sustainable development ideologies, and universities collaborate in this process by disseminating sustainable thinking and action, and they must themselves be models of sustainability, through their lines of action (teaching, research, extension and management). This study aimed to develop a method to analyze actions, aspects and strategies existing within the Federal High Education Institute, which contribute to the practice of Sustainable Development. It is, of qualitative nature, an exploratory and descriptive research, a case study that is complemented with the documentary research. The present work allowed to dimension the sustainable development within the FHEI, in its several fronts of action. After applying the proposed method, and despite the embryonic phase, the Institution's interest in evolving in sustainable issues was verified. There is an extensive way to be covered, since the concern with future generations permeates the physical limits of the university.
id UFC-7_3cad272e330677dfea824f74bc442cb1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/28210
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino SuperiorDesenvolvimento sustentávelSustentabilidadeEnsino SuperiorInstituição Federal de Ensino SuperiorThe emergent issues related to sustainable development had their origins in the movements of preservation of the environment. With the evolution of the theme to create a sustainable base, the economic and social issues were added to the environment, the three items together form the tripod of sustainability. Education is the main source of awareness of society and propagation of sustainable development ideologies, and universities collaborate in this process by disseminating sustainable thinking and action, and they must themselves be models of sustainability, through their lines of action (teaching, research, extension and management). This study aimed to develop a method to analyze actions, aspects and strategies existing within the Federal High Education Institute, which contribute to the practice of Sustainable Development. It is, of qualitative nature, an exploratory and descriptive research, a case study that is complemented with the documentary research. The present work allowed to dimension the sustainable development within the FHEI, in its several fronts of action. After applying the proposed method, and despite the embryonic phase, the Institution's interest in evolving in sustainable issues was verified. There is an extensive way to be covered, since the concern with future generations permeates the physical limits of the university.As emergentes questões ligadas ao desenvolvimento sustentável tiveram suas origens nos movimentos de preservação do meio ambiente. Com a evolução da temática para formação de uma base sustentável, acrescentou-se, ao meio ambiente, as questões econômicas e sociais, os três itens formam juntos o tripé da sustentabilidade. A educação é tida como a principal fonte de conscientização da sociedade e propagação das ideologias do desenvolvimento sustentável, e as universidades colaboram nesse processo disseminando o pensar e o agir sustentável, devendo elas próprias serem modelos de sustentabilidade, por meio de seus eixos de atuação (ensino, pesquisa, extensão e gestão). Este estudo objetivou desenvolver um método para analisar ações, aspectos e estratégias existentes dentro de uma Instituição Federal de Ensino Superior, que contribuem para a prática do Desenvolvimento Sustentável. De natureza qualitativa, trata-se de uma pesquisa de caráter exploratório e descritivo, um estudo de caso que se complementa com a pesquisa documental. O presente trabalho permitiu dimensionar o desenvolvimento sustentável dentro da IFES, em suas diversas frentes de atuação. Após a aplicação do método proposto, e apesar da fase embrionária, verificou-se o interesse da Instituição em evoluir nas questões sustentáveis. Há um extenso caminho a ser percorrido, tendo em vista que a preocupação com as futuras gerações perpassa os limites físicos da universidade.Rodrigues, Maxweel VerasSantos, Narcélio José Marques dos2017-11-30T10:33:57Z2017-11-30T10:33:57Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Narcélio José Marques. Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior. 2017. 100f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós - Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza (CE), 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28210porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-21T18:51:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/28210Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2022-09-21T18:51:02Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
title Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
spellingShingle Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
Santos, Narcélio José Marques dos
Desenvolvimento sustentável
Sustentabilidade
Ensino Superior
Instituição Federal de Ensino Superior
title_short Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
title_full Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
title_fullStr Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
title_full_unstemmed Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
title_sort Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior
author Santos, Narcélio José Marques dos
author_facet Santos, Narcélio José Marques dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Maxweel Veras
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Narcélio José Marques dos
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento sustentável
Sustentabilidade
Ensino Superior
Instituição Federal de Ensino Superior
topic Desenvolvimento sustentável
Sustentabilidade
Ensino Superior
Instituição Federal de Ensino Superior
description The emergent issues related to sustainable development had their origins in the movements of preservation of the environment. With the evolution of the theme to create a sustainable base, the economic and social issues were added to the environment, the three items together form the tripod of sustainability. Education is the main source of awareness of society and propagation of sustainable development ideologies, and universities collaborate in this process by disseminating sustainable thinking and action, and they must themselves be models of sustainability, through their lines of action (teaching, research, extension and management). This study aimed to develop a method to analyze actions, aspects and strategies existing within the Federal High Education Institute, which contribute to the practice of Sustainable Development. It is, of qualitative nature, an exploratory and descriptive research, a case study that is complemented with the documentary research. The present work allowed to dimension the sustainable development within the FHEI, in its several fronts of action. After applying the proposed method, and despite the embryonic phase, the Institution's interest in evolving in sustainable issues was verified. There is an extensive way to be covered, since the concern with future generations permeates the physical limits of the university.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-30T10:33:57Z
2017-11-30T10:33:57Z
2017
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Narcélio José Marques. Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior. 2017. 100f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós - Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza (CE), 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28210
identifier_str_mv SANTOS, Narcélio José Marques. Gestão de fatores que contribuem para o desenvolvimento sustentável em uma Instituição Federal de Ensino Superior. 2017. 100f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós - Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza (CE), 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935793085480960