Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Érika de Sousa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gominho Filho, Amilson de Carvalho, Santos, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59128
Resumo: The present study tried to understand the vectors - subjects, contexts, politics - that permeate university experiences, as well as the psychosocial reverberations of the current political-economic scenario, in the graduation of 14 young students in a public and up - country higher education institution. To reach the objective, individual interviews were accomplished and submitted to the Content Analysis. In this way, it was found a strong presence of neoliberal ideals, typical of capitalism, in the lifestyle of these people, as also negative psychosocial impacts of successive cuts in investment in education. Besides, the challenges to youth autonomy are highlighted, also friendship relations as promoters of quality of life and academic connection was evidenced.
id UFC-7_3e4555009a8b992959720d6404231e0f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/59128
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitáriosLa educación en el escenario capitalista: reverberaciones subjetivas en estudiantes universitariosEducation in capitalist scenario: subjectives reverberations in young graduate studentsCapitalismoEstudante universitárioJuventudeInstituição pública de educação superiorThe present study tried to understand the vectors - subjects, contexts, politics - that permeate university experiences, as well as the psychosocial reverberations of the current political-economic scenario, in the graduation of 14 young students in a public and up - country higher education institution. To reach the objective, individual interviews were accomplished and submitted to the Content Analysis. In this way, it was found a strong presence of neoliberal ideals, typical of capitalism, in the lifestyle of these people, as also negative psychosocial impacts of successive cuts in investment in education. Besides, the challenges to youth autonomy are highlighted, also friendship relations as promoters of quality of life and academic connection was evidenced.O presente estudo buscou compreender vetores - sujeitos, contextos, políticas - que atravessam vivências universitárias juvenis, bem como investigou reverberações psicossociais do atual cenário político-econômico junto a 14 jovens estudantes de uma Instituição de Ensino Superior pública e interiorizada. Para tanto, foram realizadas entrevistas individuais, posteriormente submetidas à Análise de Conteúdo. Como resultados, encontrou-se a presença de ideais neoliberais, próprio s do capitalismo, nos modos de vida desses jovens. Também impactos psicossociais negativos dos sucessivos cortes de investimentos em educação foram destacados. Ainda, ressaltam-se desafios à autonomia juvenil, bem como as relações de amizade como promotoras de qualidade de vida e vinculação acadêmica.El presente estudio buscó comprender vectores - sujetos, contextos, políticas - que atraviesan experiencias universitarias juveniles, así como investigar las reverberaciones psicosociales del escenario político-económico actual en 14 jóvenes estudiantes de una Institución de Educación Superior pública del interior. Con este fin, se eligieron personas y posteriormente se sometieron a Análisis de contenido. Como resultado, se encontró la presencia de ideales neoliberales, propios del capitalismo, en las formas de vida de los jóvenes, así como impactos psicosociales negativos de los sucesivos recortes en las inversiones en educación. Aún así, se destacan los desafíos a la autonomía de los jóvenes, así como las relaciones de amistad como impulsoras de la calidad de vida y los lazos académicos.Revista Labor2021-06-21T23:58:28Z2021-06-21T23:58:28Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMENDONÇA, Érika de Sousa; GOMINHO FILHO, Amilson de Carvalho; SANTOS, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos. Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 220-241, jan./jun. 2021.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59128Mendonça, Érika de SousaGominho Filho, Amilson de CarvalhoSantos, Marcelle Beatriz Maria Cabral dosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:49:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59128Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:24.274208Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
La educación en el escenario capitalista: reverberaciones subjetivas en estudiantes universitarios
Education in capitalist scenario: subjectives reverberations in young graduate students
title Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
spellingShingle Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
Mendonça, Érika de Sousa
Capitalismo
Estudante universitário
Juventude
Instituição pública de educação superior
title_short Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
title_full Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
title_fullStr Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
title_full_unstemmed Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
title_sort Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários
author Mendonça, Érika de Sousa
author_facet Mendonça, Érika de Sousa
Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Santos, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos
author_role author
author2 Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Santos, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Érika de Sousa
Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Santos, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos
dc.subject.por.fl_str_mv Capitalismo
Estudante universitário
Juventude
Instituição pública de educação superior
topic Capitalismo
Estudante universitário
Juventude
Instituição pública de educação superior
description The present study tried to understand the vectors - subjects, contexts, politics - that permeate university experiences, as well as the psychosocial reverberations of the current political-economic scenario, in the graduation of 14 young students in a public and up - country higher education institution. To reach the objective, individual interviews were accomplished and submitted to the Content Analysis. In this way, it was found a strong presence of neoliberal ideals, typical of capitalism, in the lifestyle of these people, as also negative psychosocial impacts of successive cuts in investment in education. Besides, the challenges to youth autonomy are highlighted, also friendship relations as promoters of quality of life and academic connection was evidenced.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-21T23:58:28Z
2021-06-21T23:58:28Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MENDONÇA, Érika de Sousa; GOMINHO FILHO, Amilson de Carvalho; SANTOS, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos. Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 220-241, jan./jun. 2021.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59128
identifier_str_mv MENDONÇA, Érika de Sousa; GOMINHO FILHO, Amilson de Carvalho; SANTOS, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos. Educação no cenário capitalista: reverberações subjetivas em jovens universitários. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 220-241, jan./jun. 2021.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028914372542464