Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Gabriela Maria Cavalcanti
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Cavalcanti, Vagner Martins, Barbosa, Mayara Lima, Celino, Suely Deysny de Matos, França, Inacia Sátiro Xavier de, Sousa, Francisco Stélio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862
Resumo: In order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network.
id UFC-7_4281bd18970adec41320e967079bc295
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/7862
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamentalHealth promotion in schools from the perspective of primary education teachersPromoção da SaúdeSaúde EscolarIn order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network.Para caracterizar atividades de Promoção da Saúde desenvolvidas pelos professores do ensino fundamental de três escolas públicas na Paraíba, realizou-se estudo descritivo, de natureza qualitativa, desenvolvido em 2010. Foram entrevistados 32 professores. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo e agrupados em categorias temáticas. Emergiram as seguintes categorias: conhecimentos teóricos acerca da promoção da saúde e a prática da promoção da saúde nas escolas, esta segunda ainda encampou as subcategorias: o planejamento das ações de promoção da saúde nas escolas, ações escolares de promoção da saúde, avaliação escolar das ações de promoção da saúde e expectativas dos professores para a execução de ações de promoção da saúde. Dessa forma, a promoção da saúde precisa ser abordada de forma transversal, integrada e intersetorial, com diálogo entre educação e saúde, compondo redes de compromisso e co-responsabilidade para a mobilização de ações. O enfermeiro precisa participar da rede social de apoio.Para caracterizar actividades de Promoción de Salud desarrolladas por profesores de enseñanza primaria de tres escuelas públicas de Paraíba, se realizó estudio descriptivo y cualitativo, durante 2010. Fueron entrevistados 32 profesores. Datos sometidos a análisis de contenido, agrupados en categorías temáticas. Emergieron las siguientes: conocimientos teóricos sobre promoción de salud y práctica de la promoción de salud en las escuelas; esta última incluyó las subcategorías: planificación de acciones de promoción de salud en escuelas, acciones escolares de promoción de salud, evaluación escolar de promociones de salud y expectativas de los profesores para la ejecución de acciones de promoción de salud. De esta forma, la promoción de salud necesita un abordaje transversal, integrado e intersectorial, con diálogo entre educación y salud, entretejiendo redes de compromiso y co-responsabilidad para la ejecución de acciones. El enfermero debe participar de la red social de apoyo. Descriptores: Enfermería; Promoción de la Salud; Salud Escolar.Revista Eletrônica de Enfermagem UFG2014-04-02T16:03:31Z2014-04-02T16:03:31Z2013-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013.1518-1944http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862Costa, Gabriela Maria CavalcantiCavalcanti, Vagner MartinsBarbosa, Mayara LimaCelino, Suely Deysny de MatosFrança, Inacia Sátiro Xavier deSousa, Francisco Stélio deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-14T13:21:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/7862Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:57.220671Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
Health promotion in schools from the perspective of primary education teachers
title Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
spellingShingle Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
Costa, Gabriela Maria Cavalcanti
Promoção da Saúde
Saúde Escolar
title_short Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
title_full Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
title_fullStr Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
title_full_unstemmed Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
title_sort Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
author Costa, Gabriela Maria Cavalcanti
author_facet Costa, Gabriela Maria Cavalcanti
Cavalcanti, Vagner Martins
Barbosa, Mayara Lima
Celino, Suely Deysny de Matos
França, Inacia Sátiro Xavier de
Sousa, Francisco Stélio de
author_role author
author2 Cavalcanti, Vagner Martins
Barbosa, Mayara Lima
Celino, Suely Deysny de Matos
França, Inacia Sátiro Xavier de
Sousa, Francisco Stélio de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Gabriela Maria Cavalcanti
Cavalcanti, Vagner Martins
Barbosa, Mayara Lima
Celino, Suely Deysny de Matos
França, Inacia Sátiro Xavier de
Sousa, Francisco Stélio de
dc.subject.por.fl_str_mv Promoção da Saúde
Saúde Escolar
topic Promoção da Saúde
Saúde Escolar
description In order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04
2014-04-02T16:03:31Z
2014-04-02T16:03:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013.
1518-1944
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862
identifier_str_mv COSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013.
1518-1944
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem UFG
publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem UFG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028975898787840