Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862 |
Resumo: | In order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network. |
id |
UFC-7_4281bd18970adec41320e967079bc295 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/7862 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamentalHealth promotion in schools from the perspective of primary education teachersPromoção da SaúdeSaúde EscolarIn order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network.Para caracterizar atividades de Promoção da Saúde desenvolvidas pelos professores do ensino fundamental de três escolas públicas na Paraíba, realizou-se estudo descritivo, de natureza qualitativa, desenvolvido em 2010. Foram entrevistados 32 professores. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo e agrupados em categorias temáticas. Emergiram as seguintes categorias: conhecimentos teóricos acerca da promoção da saúde e a prática da promoção da saúde nas escolas, esta segunda ainda encampou as subcategorias: o planejamento das ações de promoção da saúde nas escolas, ações escolares de promoção da saúde, avaliação escolar das ações de promoção da saúde e expectativas dos professores para a execução de ações de promoção da saúde. Dessa forma, a promoção da saúde precisa ser abordada de forma transversal, integrada e intersetorial, com diálogo entre educação e saúde, compondo redes de compromisso e co-responsabilidade para a mobilização de ações. O enfermeiro precisa participar da rede social de apoio.Para caracterizar actividades de Promoción de Salud desarrolladas por profesores de enseñanza primaria de tres escuelas públicas de Paraíba, se realizó estudio descriptivo y cualitativo, durante 2010. Fueron entrevistados 32 profesores. Datos sometidos a análisis de contenido, agrupados en categorías temáticas. Emergieron las siguientes: conocimientos teóricos sobre promoción de salud y práctica de la promoción de salud en las escuelas; esta última incluyó las subcategorías: planificación de acciones de promoción de salud en escuelas, acciones escolares de promoción de salud, evaluación escolar de promociones de salud y expectativas de los profesores para la ejecución de acciones de promoción de salud. De esta forma, la promoción de salud necesita un abordaje transversal, integrado e intersectorial, con diálogo entre educación y salud, entretejiendo redes de compromiso y co-responsabilidad para la ejecución de acciones. El enfermero debe participar de la red social de apoyo. Descriptores: Enfermería; Promoción de la Salud; Salud Escolar.Revista Eletrônica de Enfermagem UFG2014-04-02T16:03:31Z2014-04-02T16:03:31Z2013-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013.1518-1944http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862Costa, Gabriela Maria CavalcantiCavalcanti, Vagner MartinsBarbosa, Mayara LimaCelino, Suely Deysny de MatosFrança, Inacia Sátiro Xavier deSousa, Francisco Stélio deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-14T13:21:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/7862Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:57.220671Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental Health promotion in schools from the perspective of primary education teachers |
title |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
spellingShingle |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental Costa, Gabriela Maria Cavalcanti Promoção da Saúde Saúde Escolar |
title_short |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
title_full |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
title_fullStr |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
title_sort |
Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental |
author |
Costa, Gabriela Maria Cavalcanti |
author_facet |
Costa, Gabriela Maria Cavalcanti Cavalcanti, Vagner Martins Barbosa, Mayara Lima Celino, Suely Deysny de Matos França, Inacia Sátiro Xavier de Sousa, Francisco Stélio de |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcanti, Vagner Martins Barbosa, Mayara Lima Celino, Suely Deysny de Matos França, Inacia Sátiro Xavier de Sousa, Francisco Stélio de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Gabriela Maria Cavalcanti Cavalcanti, Vagner Martins Barbosa, Mayara Lima Celino, Suely Deysny de Matos França, Inacia Sátiro Xavier de Sousa, Francisco Stélio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Promoção da Saúde Saúde Escolar |
topic |
Promoção da Saúde Saúde Escolar |
description |
In order to characterize the Health Promotion activities developed by primary education teachers of three public schools in Paraíba, this descriptive, qualitative study was performed in 2010. Thirty-two teachers were interviewed. The data were submitted to content analysis and grouped into thematic categories. The following categories emerged: theoretical knowledge regarding health promotion and the practice of health promotion in schools, the latter also encompassed the subcategories: planning in-school health promotion activities, in-school health promotion activities, evaluation of in-school health promotion activities and teachers’ expectations towards performing health promotion activities. Therefore, a cross-sectional, comprehensive and intersectoral approach must be made to health promotion, establishing a dialogue between education and health, comprising networks of commitment and co-responsibility to implement the activities. Nurses must participate in the social support network. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04 2014-04-02T16:03:31Z 2014-04-02T16:03:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013. 1518-1944 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862 |
identifier_str_mv |
COSTA, G. M. C. et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v. 15, n. 2, p. 506-15, abr./jun. 2013. 1518-1944 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028975898787840 |