A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Yara Neuma de Souza
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51580
Resumo: With changes in ambit of education as new policies for reorganizing the curriculum in primary education, above all the proposal made by the Ayrton Senna Institute implemented by Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC), as a result of UNESCO recommended trends, have the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) as a curricular component implemented in full-time high schools in state of Ceará. The nucleus promotes practices to contemplate social-emotional and cognitive competences through research and work as an educational principle. The present work aims to understand the relationship of the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) with scientific initiation in high school at EMTI José Valdo Ribeiro Ramos School, Fortaleza – CE. The methodological procedure was based on a qualitative approach as a participant observation through systematic monitoring such as weekly visits to the school, conversation circle, and training nucleus, evaluation of the works produced, interviews and other interventions. The results obtained in the scope of socio-emotional and cognitive were satisfactory, because it awake in the student a citizen character and critical of the environment in which they lives, brings the student researcher and familiarizes him in the production of scientific know.
id UFC-7_437d499b1d7be8fc95fc422520c24fee
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51580
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CEEducaçãoCurrículoNTPPSCultura CientíficaWith changes in ambit of education as new policies for reorganizing the curriculum in primary education, above all the proposal made by the Ayrton Senna Institute implemented by Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC), as a result of UNESCO recommended trends, have the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) as a curricular component implemented in full-time high schools in state of Ceará. The nucleus promotes practices to contemplate social-emotional and cognitive competences through research and work as an educational principle. The present work aims to understand the relationship of the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) with scientific initiation in high school at EMTI José Valdo Ribeiro Ramos School, Fortaleza – CE. The methodological procedure was based on a qualitative approach as a participant observation through systematic monitoring such as weekly visits to the school, conversation circle, and training nucleus, evaluation of the works produced, interviews and other interventions. The results obtained in the scope of socio-emotional and cognitive were satisfactory, because it awake in the student a citizen character and critical of the environment in which they lives, brings the student researcher and familiarizes him in the production of scientific know.Com as mudanças no âmbito da educação como novas políticas de reorganização do currículo no ensino básico, sobretudo a proposta feita pelo Instituto Ayrton Senna implementada pela Secretaria de Educação do Estado do Ceará em decorrência das tendências recomendadas pela UNESCO, tem-se o Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) como um componente curricular implementado nas escolas de tempo integral do ensino médio no estado do Ceará. O núcleo promove práticas a fim de contemplar competências socioemocionais e cognitivas por meio da pesquisa e do trabalho como princípio educativo. O presente trabalho tem como objetivo compreender a relação do NTPPS com a iniciação científica no ensino médio da escola EMTI José Valdo Ribeiro Ramos, Fortaleza - CE. O procedimento metodológico se deu em uma abordagem qualitativa, bem como uma observação participante por meio de um acompanhamento sistemático como visitas semanais à escola, roda de conversa, formações do núcleo, avaliação dos trabalhos de pesquisa produzidos, entrevistas dentre outras intervenções. Os resultados obtidos no âmbito das competências socioemocionais e cognitivas foram satisfatórios, pois desperta no aluno um caráter cidadão e crítico do meio em que ele vive, traz o aluno pesquisador e o familiariza no âmbito da produção do conhecimento científico.Oliveira, Alexandra Maria deAlves, Yara Neuma de Souza2020-05-06T15:12:50Z2020-05-06T15:12:50Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Yara Neuma de Souza. A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE. Artigo apresentado ao Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Ceará, em 2019, como requisito para obtenção do título de licenciado em Geografia.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51580porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-06T15:12:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51580Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:25.970608Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
title A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
spellingShingle A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
Alves, Yara Neuma de Souza
Educação
Currículo
NTPPS
Cultura Científica
title_short A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
title_full A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
title_fullStr A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
title_full_unstemmed A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
title_sort A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE
author Alves, Yara Neuma de Souza
author_facet Alves, Yara Neuma de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Alexandra Maria de
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Yara Neuma de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Currículo
NTPPS
Cultura Científica
topic Educação
Currículo
NTPPS
Cultura Científica
description With changes in ambit of education as new policies for reorganizing the curriculum in primary education, above all the proposal made by the Ayrton Senna Institute implemented by Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC), as a result of UNESCO recommended trends, have the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) as a curricular component implemented in full-time high schools in state of Ceará. The nucleus promotes practices to contemplate social-emotional and cognitive competences through research and work as an educational principle. The present work aims to understand the relationship of the Work nucleus, Research and Social Practice (NTPPS) with scientific initiation in high school at EMTI José Valdo Ribeiro Ramos School, Fortaleza – CE. The methodological procedure was based on a qualitative approach as a participant observation through systematic monitoring such as weekly visits to the school, conversation circle, and training nucleus, evaluation of the works produced, interviews and other interventions. The results obtained in the scope of socio-emotional and cognitive were satisfactory, because it awake in the student a citizen character and critical of the environment in which they lives, brings the student researcher and familiarizes him in the production of scientific know.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-05-06T15:12:50Z
2020-05-06T15:12:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Yara Neuma de Souza. A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE. Artigo apresentado ao Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Ceará, em 2019, como requisito para obtenção do título de licenciado em Geografia.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51580
identifier_str_mv ALVES, Yara Neuma de Souza. A pesquisa como princípio educativo: as potencialidades do Núcleo de Trabalho, Pesquisa e Prática Social (NTPPS) e a Cultura Científica na EMTI José Valdo Ribeiro Ramos em Fortaleza - CE. Artigo apresentado ao Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Ceará, em 2019, como requisito para obtenção do título de licenciado em Geografia.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028754920833024