O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300001km5z |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15192 |
Resumo: | The article presents some introductory reflections about the notion of "competency" as a substitute for the term "qualification" in the current phase of capitalism development as well as how these categories are analyzed in debates on the relation labor-education. It analyzes how educational reforms, proposed by the international organisms, make use of the notion of "competency" as an attribute to developing basic competences to basic education and to high school. It intends to unveil this discourse in accordance with the current stage of capitalism, where the so-called flexible production tries to increase through valorization of capital against labor. |
id |
UFC-7_4e2d47ea6440cd75189de0f2332b1a37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/15192 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê?EducaçãoQualificaçãoCompetênciaTrabalhoThe article presents some introductory reflections about the notion of "competency" as a substitute for the term "qualification" in the current phase of capitalism development as well as how these categories are analyzed in debates on the relation labor-education. It analyzes how educational reforms, proposed by the international organisms, make use of the notion of "competency" as an attribute to developing basic competences to basic education and to high school. It intends to unveil this discourse in accordance with the current stage of capitalism, where the so-called flexible production tries to increase through valorization of capital against labor.O presente artigo aborda reflexões introdutórias acerca da emergência da noção de "competência" em substituição ao termo "qualificação" no processo de desenvolvimento capitalista e a forma como essas categorias são analisadas no debate da relação trabalho-educação. Analisamos como as reformas educacionais propostas pelos organismos internacionais procuram utilizar a noção de competência ao outorgar à educação básica, sobretudo, ao ensino médio, a função de desenvolver competências básicas para o mundo do trabalho. Procuramos desvendar como esse discurso coaduna-se com o atual estágio do capitalismo em que a chamada produção flexível tenta aumentar a produção e garantir a valorização do capital às custas do crescimento do desemprego, da subcontratação, ou seja, da precarização do trabalho.Revista Educação em Debate2016-02-17T11:25:48Z2016-02-17T11:25:48Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARDOZO, Maria José Pires Barros. O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 47, p. 18-25, 2004.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15192ark:/83112/001300001km5zCardozo, Maria José Pires Barrosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:41:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15192Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:16.230099Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
title |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
spellingShingle |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? Cardozo, Maria José Pires Barros Educação Qualificação Competência Trabalho |
title_short |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
title_full |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
title_fullStr |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
title_full_unstemmed |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
title_sort |
O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? |
author |
Cardozo, Maria José Pires Barros |
author_facet |
Cardozo, Maria José Pires Barros |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardozo, Maria José Pires Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Qualificação Competência Trabalho |
topic |
Educação Qualificação Competência Trabalho |
description |
The article presents some introductory reflections about the notion of "competency" as a substitute for the term "qualification" in the current phase of capitalism development as well as how these categories are analyzed in debates on the relation labor-education. It analyzes how educational reforms, proposed by the international organisms, make use of the notion of "competency" as an attribute to developing basic competences to basic education and to high school. It intends to unveil this discourse in accordance with the current stage of capitalism, where the so-called flexible production tries to increase through valorization of capital against labor. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004 2016-02-17T11:25:48Z 2016-02-17T11:25:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARDOZO, Maria José Pires Barros. O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 47, p. 18-25, 2004. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15192 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/001300001km5z |
identifier_str_mv |
CARDOZO, Maria José Pires Barros. O ensino médio e a formação para o trabalho: competências para quem e para quê? Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 47, p. 18-25, 2004. 0102-1117 (impresso) ark:/83112/001300001km5z |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373979130298368 |