Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cherutti, Tauana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zucchetti, Dinora Tereza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65711
Resumo: This text addresses the concepts that permeate remote education introduced as an emergency measure by the closing of Brazilian schools due to the Covid-19 pandemic. The investigation is in its initial phase and composes the dissertation project, which aims to understand the access to online classes for children and young people in situations of social vulnerability. This is a bibliographical survey, based on authors who highlight the inequalities in education during the closing period of school institutions. In this scenario, Brazil became the country that remained in this condition for the longest time, in which a large portion of the population, belonging to classes D and E, did not have access to technological resources or did not have the knowledge to use them efficiently. In view of these aspects, added to interrupted learning, poor nutrition, unprepared parents, gaps in child care, social isolation, and increased school dropout rates, demonstrate the negative impacts of the lack of continuity in the teaching process. Thus, the lack of public policies aimed at the access of all students to education according to the right present in the Federal Constitution of 1988 was evident.
id UFC-7_4fd6bd0feeaebf88aeb5adef296e497b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65711
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotasDesigualidad y pandemia: niños y jóvenes en situación de vulnerabilidad social y acceso a clases remotasInequality and pandemic: children and young people in a situation of social vulnerability and access to remote classesExclusão escolarDesigualdade entre classesEducaçãoInequality between classesExclusión de la escuelaDesigualdad entre clasesExclusion from schoolThis text addresses the concepts that permeate remote education introduced as an emergency measure by the closing of Brazilian schools due to the Covid-19 pandemic. The investigation is in its initial phase and composes the dissertation project, which aims to understand the access to online classes for children and young people in situations of social vulnerability. This is a bibliographical survey, based on authors who highlight the inequalities in education during the closing period of school institutions. In this scenario, Brazil became the country that remained in this condition for the longest time, in which a large portion of the population, belonging to classes D and E, did not have access to technological resources or did not have the knowledge to use them efficiently. In view of these aspects, added to interrupted learning, poor nutrition, unprepared parents, gaps in child care, social isolation, and increased school dropout rates, demonstrate the negative impacts of the lack of continuity in the teaching process. Thus, the lack of public policies aimed at the access of all students to education according to the right present in the Federal Constitution of 1988 was evident.O presente texto aborda os conceitos que permeiam o ensino remoto instaurado como medida emergencial pelo fechamento das escolas brasileiras devido a pandemia da Covid-19. A investigação está em fase inicial e compõe o projeto de dissertação, em que objetiva-se compreender o acesso às aulas online de crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social. Trata-se de um levantamento bibliográfico, a partir de autores que evidenciam as desigualdades na educação durante o período de fechamento das instituições escolares. Nesse cenário, o Brasil se tornou o país que permaneceu por mais tempo nessa condição, em que uma grande parcela da população, pertencentes as classes D e E, não possuíam acesso à recursos tecnológicos ou não detinham conhecimento para utilizá-la de forma eficiente. Tendo em vista esses aspectos, somados à aprendizagem interrompida, má nutrição, pais despreparados, lacunas nos cuidados com as crianças, isolamento social e aumento de taxas de evasão escolar, demonstram os impactos negativos da ausência da continuidade no processo de ensino. Desse modo, foi evidente a falta de políticas públicas visando o acesso de todos os estudantes à educação conforme o direito presente na Constituição Federal de 1988.Este texto aborda los conceptos que permean la educación remota introducida como medida de emergencia por el cierre de escuelas brasileñas debido a la pandemia Covid-19. La investigación se encuentra en su fase inicial y compone el proyecto de tesis, que tiene como objetivo comprender el acceso a clases en línea para niños y jóvenes en situaciones de vulnerabilidad social. Se trata de un relevamiento bibliográfico, basado en autores que destacan las desigualdades en educación durante el período de cierre de las instituciones escolares. En este escenario, Brasil se convirtió en el país que permaneció en esta condición por más tiempo, en el que una gran parte de la población, perteneciente a las clases D y E, no tenía acceso a los recursos tecnológicos o no tenía los conocimientos para utilizarlos. eficientemente. Ante estos aspectos,sumados a la interrupción del aprendizaje, la mala alimentación, la falta de preparación de los padres, las brechas en el cuidado de los niños, el aislamiento social y el aumento de las tasas de deserción escolar, demuestran los impactos negativos de la falta de continuidad en el proceso de enseñanza. Así, se evidenció la falta de políticas públicas orientadas al acceso de todos los estudiantes a la educación conforme al derecho presente en la Constitución Federal de 1988.Revista Labor2022-05-10T14:53:51Z2022-05-10T14:53:51Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCHERUTTI, Tauana; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas. Revista Labor, Fortaleza, v. 2, n. 26, p. 262-274, jul./dez. 2021.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65711Cherutti, TauanaZucchetti, Dinora Terezainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:48:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65711Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-11T18:48:32Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
Desigualidad y pandemia: niños y jóvenes en situación de vulnerabilidad social y acceso a clases remotas
Inequality and pandemic: children and young people in a situation of social vulnerability and access to remote classes
title Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
spellingShingle Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
Cherutti, Tauana
Exclusão escolar
Desigualdade entre classes
Educação
Inequality between classes
Exclusión de la escuela
Desigualdad entre clases
Exclusion from school
title_short Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
title_full Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
title_fullStr Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
title_full_unstemmed Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
title_sort Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas
author Cherutti, Tauana
author_facet Cherutti, Tauana
Zucchetti, Dinora Tereza
author_role author
author2 Zucchetti, Dinora Tereza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cherutti, Tauana
Zucchetti, Dinora Tereza
dc.subject.por.fl_str_mv Exclusão escolar
Desigualdade entre classes
Educação
Inequality between classes
Exclusión de la escuela
Desigualdad entre clases
Exclusion from school
topic Exclusão escolar
Desigualdade entre classes
Educação
Inequality between classes
Exclusión de la escuela
Desigualdad entre clases
Exclusion from school
description This text addresses the concepts that permeate remote education introduced as an emergency measure by the closing of Brazilian schools due to the Covid-19 pandemic. The investigation is in its initial phase and composes the dissertation project, which aims to understand the access to online classes for children and young people in situations of social vulnerability. This is a bibliographical survey, based on authors who highlight the inequalities in education during the closing period of school institutions. In this scenario, Brazil became the country that remained in this condition for the longest time, in which a large portion of the population, belonging to classes D and E, did not have access to technological resources or did not have the knowledge to use them efficiently. In view of these aspects, added to interrupted learning, poor nutrition, unprepared parents, gaps in child care, social isolation, and increased school dropout rates, demonstrate the negative impacts of the lack of continuity in the teaching process. Thus, the lack of public policies aimed at the access of all students to education according to the right present in the Federal Constitution of 1988 was evident.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-10T14:53:51Z
2022-05-10T14:53:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CHERUTTI, Tauana; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas. Revista Labor, Fortaleza, v. 2, n. 26, p. 262-274, jul./dez. 2021.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65711
identifier_str_mv CHERUTTI, Tauana; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. Desigualdade e pandemia: crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e o acesso as aulas remotas. Revista Labor, Fortaleza, v. 2, n. 26, p. 262-274, jul./dez. 2021.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935800792514560