O gênero memorial na construção identitária docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Pollyanne Bicalho
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51309
Resumo: The objective of this work is to analyze the function of the memorial genre in formation processes, focussing, mainly, the implications of its hybrid nature for the identity construction of the teacher subject and his group. For putting in the scene and staging discursively knowledge constructed and deconstructed by the teacher subject, we had interest to analyze telling ways the to be/to do and its effects on interaction, in the midst of situations of apprenticeship/learning. The corpus is revealing while adressing answers of the relation of teacher subject, with himself, with the other and with the knowledge obtained through circumstanced meta cognitive process, guaranteed by the memorial genre. It is analyzed the configuration of the mentioned genre, and, mainly, as the existing correlation between the elements of its organization, the production conditions (enunciation circumstances and its historical-social context) and the participant social subjects of the discursive process in study. The guiding theoretical framework of this work brings studies concerning the social representations, identity (Pavloski, Py), formation and the functioning of the produced discuses in the social interaction (Bakhtin, Filliettaz, Machado), through Memorial genre (Passeggi).
id UFC-7_50023d99b1008660e7917017828ec73e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51309
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O gênero memorial na construção identitária docenteThe genre memorial in identity construction of the teacherConstrução identitáriaGênero memorialEducação de professoresThe objective of this work is to analyze the function of the memorial genre in formation processes, focussing, mainly, the implications of its hybrid nature for the identity construction of the teacher subject and his group. For putting in the scene and staging discursively knowledge constructed and deconstructed by the teacher subject, we had interest to analyze telling ways the to be/to do and its effects on interaction, in the midst of situations of apprenticeship/learning. The corpus is revealing while adressing answers of the relation of teacher subject, with himself, with the other and with the knowledge obtained through circumstanced meta cognitive process, guaranteed by the memorial genre. It is analyzed the configuration of the mentioned genre, and, mainly, as the existing correlation between the elements of its organization, the production conditions (enunciation circumstances and its historical-social context) and the participant social subjects of the discursive process in study. The guiding theoretical framework of this work brings studies concerning the social representations, identity (Pavloski, Py), formation and the functioning of the produced discuses in the social interaction (Bakhtin, Filliettaz, Machado), through Memorial genre (Passeggi).Este trabalho visa a analisar a função do gênero memorial em processos formativos, focando principalmente as implicações de sua natureza híbrida para a construção identitária do sujeito docente e de seu grupo. Por colocar em cena e encenar saberes discursivamente construídos e desconstruídos pelo sujeito professor, interessou-nos analisar modos de dizer o ser/fazer e seus efeitos na interação, em meio a situações de ensino/ aprendizagem. O corpus é (re)velador à medida que traz à tona respostas da relação do sujeito professor consigo, com o outro e com o conhecimento, advindas de processos metacognitivos, circunstanciados, garantidos pelo gênero memorial. É analisada a configuração do referido gênero, principalmente, como a correlação existente entre os elementos de sua organização, as condições de produção (as circunstâncias de enunciação e seu contexto sócio-histórico) e os sujeitos sociais participantes do processo discursivo em questão. O quadro teórico norteador deste trabalho reúne estudos a respeito das representações sociais, identidade (Pavloski, Py), de formação e do funcionamento dos discursos produzidos na interação social (Bakhtin, Filliettaz, Machado), através do gênero Memorial (Passeggi).Signum: Estudos da Linguagem2020-04-16T10:38:09Z2020-04-16T10:38:09Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRIBEIRO, Pollyanne Bicalho. O gênero memorial na construção identitária docente. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina (PR), v. 1, n. 19, p. 119-137, jun. 2016.2237-4876http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51309Ribeiro, Pollyanne Bicalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:25:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51309Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:21.481181Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O gênero memorial na construção identitária docente
The genre memorial in identity construction of the teacher
title O gênero memorial na construção identitária docente
spellingShingle O gênero memorial na construção identitária docente
Ribeiro, Pollyanne Bicalho
Construção identitária
Gênero memorial
Educação de professores
title_short O gênero memorial na construção identitária docente
title_full O gênero memorial na construção identitária docente
title_fullStr O gênero memorial na construção identitária docente
title_full_unstemmed O gênero memorial na construção identitária docente
title_sort O gênero memorial na construção identitária docente
author Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author_facet Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Pollyanne Bicalho
dc.subject.por.fl_str_mv Construção identitária
Gênero memorial
Educação de professores
topic Construção identitária
Gênero memorial
Educação de professores
description The objective of this work is to analyze the function of the memorial genre in formation processes, focussing, mainly, the implications of its hybrid nature for the identity construction of the teacher subject and his group. For putting in the scene and staging discursively knowledge constructed and deconstructed by the teacher subject, we had interest to analyze telling ways the to be/to do and its effects on interaction, in the midst of situations of apprenticeship/learning. The corpus is revealing while adressing answers of the relation of teacher subject, with himself, with the other and with the knowledge obtained through circumstanced meta cognitive process, guaranteed by the memorial genre. It is analyzed the configuration of the mentioned genre, and, mainly, as the existing correlation between the elements of its organization, the production conditions (enunciation circumstances and its historical-social context) and the participant social subjects of the discursive process in study. The guiding theoretical framework of this work brings studies concerning the social representations, identity (Pavloski, Py), formation and the functioning of the produced discuses in the social interaction (Bakhtin, Filliettaz, Machado), through Memorial genre (Passeggi).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2020-04-16T10:38:09Z
2020-04-16T10:38:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. O gênero memorial na construção identitária docente. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina (PR), v. 1, n. 19, p. 119-137, jun. 2016.
2237-4876
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51309
identifier_str_mv RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. O gênero memorial na construção identitária docente. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina (PR), v. 1, n. 19, p. 119-137, jun. 2016.
2237-4876
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028839410892800