Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11127 |
Resumo: | The present work studies the change on the epistemological paradigms in modern science. Many contemporary authors signalize that the human sciences are prioritizing ethics and esthetics issues. In this study, we make a brief way back of the hegemony of the iluminism ration and its changes to cynical ration, during upper modernity. Next, we present some post-modernism chacteristics and its results upon education. We finish this article stating the tesis that ethics cannot be separeted of epistemology, searching the fundamentation on the proposal of "Communicative Action Theory" (Habermas) and on the "Genetic Epistemology of Piaget". In this thesis we show some directions for education in the new millenium that is right ahead of us. |
id |
UFC-7_577becc606a8739737ee24b8f75882fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/11127 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivaçãoRacionalidadeModernidadePós-modernidadeAção comunicativaAutonomiaThe present work studies the change on the epistemological paradigms in modern science. Many contemporary authors signalize that the human sciences are prioritizing ethics and esthetics issues. In this study, we make a brief way back of the hegemony of the iluminism ration and its changes to cynical ration, during upper modernity. Next, we present some post-modernism chacteristics and its results upon education. We finish this article stating the tesis that ethics cannot be separeted of epistemology, searching the fundamentation on the proposal of "Communicative Action Theory" (Habermas) and on the "Genetic Epistemology of Piaget". In this thesis we show some directions for education in the new millenium that is right ahead of us.Este trabalho estuda a mudança dos paradigmas epistemológicos na ciência moderna. Diversos autores contemporâneos sinalizam que as ciências humanas estão priorizando as questões éticas e estéticas. Fazemos, neste estudo, um breve resgate da hegemonia da razão iluminista e sua transformação em razão cínica, na alta modernidade. A seguir, apresentamos algumas características da pós-modernidade e seus reflexos na educação. Terminamos este artigo afirmando a tese de que a ética não pode estar separada da epistemologia, buscando a fundamentação na proposta da teoria da Ação Comunicativa (Habermas) e na Epistemologia Genética de Piaget. A partir dessa tese, mostramos alguns rumos para a educação no milênio que se descortina à nossa frente.http://www.revistapsicologia.ufc.br2015-03-27T14:06:54Z2015-03-27T14:06:54Z1998info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPASCUAL, Jesus Garcia. Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 15/16, n.1/2, 1997/1998, p. 125-136.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11127Pascual, Jesus Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T12:28:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11127Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:23.887605Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
title |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
spellingShingle |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação Pascual, Jesus Garcia Racionalidade Modernidade Pós-modernidade Ação comunicativa Autonomia |
title_short |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
title_full |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
title_fullStr |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
title_full_unstemmed |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
title_sort |
Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação |
author |
Pascual, Jesus Garcia |
author_facet |
Pascual, Jesus Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pascual, Jesus Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Racionalidade Modernidade Pós-modernidade Ação comunicativa Autonomia |
topic |
Racionalidade Modernidade Pós-modernidade Ação comunicativa Autonomia |
description |
The present work studies the change on the epistemological paradigms in modern science. Many contemporary authors signalize that the human sciences are prioritizing ethics and esthetics issues. In this study, we make a brief way back of the hegemony of the iluminism ration and its changes to cynical ration, during upper modernity. Next, we present some post-modernism chacteristics and its results upon education. We finish this article stating the tesis that ethics cannot be separeted of epistemology, searching the fundamentation on the proposal of "Communicative Action Theory" (Habermas) and on the "Genetic Epistemology of Piaget". In this thesis we show some directions for education in the new millenium that is right ahead of us. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998 2015-03-27T14:06:54Z 2015-03-27T14:06:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PASCUAL, Jesus Garcia. Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 15/16, n.1/2, 1997/1998, p. 125-136. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11127 |
identifier_str_mv |
PASCUAL, Jesus Garcia. Pós-modernidade e educação: algumas reflexões sobre a subjetivação. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 15/16, n.1/2, 1997/1998, p. 125-136. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
http://www.revistapsicologia.ufc.br |
publisher.none.fl_str_mv |
http://www.revistapsicologia.ufc.br |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028846430060544 |