Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Raquel Montezuma Pinheiro
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8068
Resumo: This work is a proposal for the introduction of the study of vectors in the plane and in space, in the 3rd year of high school , with the prospect of a gain for studies of analytical geometry. In the study of the discipline of analytical geometry, the Masters Course Professional Mathematics ( PROFMAT ) it was found that the introduction of the study of vectors is simple understanding and a powerful tool for Analytic Geometry, facilitating the demonstration of contents , improved visualization of the alignment condition of three points of the straight line equation and its tangent and normal in the plane and space vectors, and simplify problem solving and be able to include some content that also become more accessible using such a tool. The content of that discipline is addressed in the 3rd year of high school without the vector treatment, leaving the learning of restricted analytic geometry. We present in this study a proposal to introduce the study of vectors in high school, showing that the time spent with their introduction is rewarded with greater ease to the approach of content, problem solving and expansion of the content.
id UFC-7_5887556f6cf188a697ce491e2383d2fe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/8068
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analíticaIntroduction of the study of vectors in high school: a significant gain for the study of analytic geometryGeometria analíticaVetoresEnsino médioLivros didáticos - AnáliseThis work is a proposal for the introduction of the study of vectors in the plane and in space, in the 3rd year of high school , with the prospect of a gain for studies of analytical geometry. In the study of the discipline of analytical geometry, the Masters Course Professional Mathematics ( PROFMAT ) it was found that the introduction of the study of vectors is simple understanding and a powerful tool for Analytic Geometry, facilitating the demonstration of contents , improved visualization of the alignment condition of three points of the straight line equation and its tangent and normal in the plane and space vectors, and simplify problem solving and be able to include some content that also become more accessible using such a tool. The content of that discipline is addressed in the 3rd year of high school without the vector treatment, leaving the learning of restricted analytic geometry. We present in this study a proposal to introduce the study of vectors in high school, showing that the time spent with their introduction is rewarded with greater ease to the approach of content, problem solving and expansion of the content.O presente trabalho trata de uma proposta para a introdução do estudo de vetores no plano e no espaço, no 3º ano do Ensino Médio, com a perspectiva de um ganho para os estudos de geometria analítica. No estudo da disciplina de Geometria Analítica, no Curso de Mestrado Profissional de Matemática (PROFMAT), verificou-se que a introdução do estudo de vetores é de simples compreensão e uma ferramenta poderosa para a Geometria Analítica, facilitando a demonstração dos conteúdos, melhorando a visualização da condição de alinhamento de três pontos, da equação da reta e de seus vetores tangentes e normais, no plano e no espaço, além de simplificar a resolução de exercícios e poder incluir alguns conteúdos que também se tornam mais acessíveis utilizando tal ferramenta. O conteúdo da referida disciplina é abordado no 3º ano do ensino médio sem o tratamento vetorial, deixando a aprendizagem da geometria analítica restrita. Apresenta-se, neste estudo, uma proposta de introdução do estudo de vetores no ensino médio, mostrando que o tempo gasto com sua introdução é recompensado com a maior facilidade para a abordagem dos conteúdos, resolução de problemas e ampliação dos conteúdos.Silva, Jonatan Floriano daCabral, Raquel Montezuma Pinheiro2014-05-15T13:42:10Z2014-05-15T13:42:10Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCABRAL, Raquel Montezuma Pinheiro. Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8068porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:48:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8068Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-03T13:48:08Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
Introduction of the study of vectors in high school: a significant gain for the study of analytic geometry
title Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
spellingShingle Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
Cabral, Raquel Montezuma Pinheiro
Geometria analítica
Vetores
Ensino médio
Livros didáticos - Análise
title_short Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
title_full Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
title_fullStr Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
title_full_unstemmed Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
title_sort Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica
author Cabral, Raquel Montezuma Pinheiro
author_facet Cabral, Raquel Montezuma Pinheiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Jonatan Floriano da
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Raquel Montezuma Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria analítica
Vetores
Ensino médio
Livros didáticos - Análise
topic Geometria analítica
Vetores
Ensino médio
Livros didáticos - Análise
description This work is a proposal for the introduction of the study of vectors in the plane and in space, in the 3rd year of high school , with the prospect of a gain for studies of analytical geometry. In the study of the discipline of analytical geometry, the Masters Course Professional Mathematics ( PROFMAT ) it was found that the introduction of the study of vectors is simple understanding and a powerful tool for Analytic Geometry, facilitating the demonstration of contents , improved visualization of the alignment condition of three points of the straight line equation and its tangent and normal in the plane and space vectors, and simplify problem solving and be able to include some content that also become more accessible using such a tool. The content of that discipline is addressed in the 3rd year of high school without the vector treatment, leaving the learning of restricted analytic geometry. We present in this study a proposal to introduce the study of vectors in high school, showing that the time spent with their introduction is rewarded with greater ease to the approach of content, problem solving and expansion of the content.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-15T13:42:10Z
2014-05-15T13:42:10Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CABRAL, Raquel Montezuma Pinheiro. Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8068
identifier_str_mv CABRAL, Raquel Montezuma Pinheiro. Introdução do estudo de vetores no ensino médio: um ganho significativo para o estudo da geometria analítica. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806586239320064