Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda Júnior, José Pedro Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mota, Erika Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063
Resumo: The conception and perception of teachers regarding climate change are important elements for environmental education. The aim of this article is to understand the conceptions and perceptions of climate change from the perspective of science teachers from schools located near the Piranji River (CE). For such, a7-question questionnaire was sent to three science teachers fromtwo schools located near the Piranji River, and the answers were analyzed using content analysis (Bardin). The participating teachers define climate change succinctly, without including elements of causes and consequences of the phenomenon. Moreover, the general effects on planet Earth whichthey perceive have a direct relationship with the effects they observe in the Piranji River. Therefore, the perception and conception of the participating teachers are essential for the development of environmental education projects at Piranji whichinvolve the schooland the riverine communities.
id UFC-7_5da8b8993be8419255bae0e4576145e4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63063
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?Climate change: what do science teachers in Beberibe/CE think?Educação ambientalMudanças climáticasPiranjiProfessores de ciênciasEnvironmental educationClimate changePiranjiScience teachersThe conception and perception of teachers regarding climate change are important elements for environmental education. The aim of this article is to understand the conceptions and perceptions of climate change from the perspective of science teachers from schools located near the Piranji River (CE). For such, a7-question questionnaire was sent to three science teachers fromtwo schools located near the Piranji River, and the answers were analyzed using content analysis (Bardin). The participating teachers define climate change succinctly, without including elements of causes and consequences of the phenomenon. Moreover, the general effects on planet Earth whichthey perceive have a direct relationship with the effects they observe in the Piranji River. Therefore, the perception and conception of the participating teachers are essential for the development of environmental education projects at Piranji whichinvolve the schooland the riverine communities.A concepção e a percepção dos professores com relação às mudanças climáticas são elementos importantes para a educação ambiental. O objetivo desse artigo é compreender as concepções e as percepções sobre as mudanças climáticas na perspectiva de professores de ciências de escolas situadas próximas ao rio Piranji (CE). Para tanto,um questionário com 7 perguntas foi enviado para três professores de Ciências de duas escolas situadas próximas ao Rio Piranji, tendo as respostas sidoanalisadas a partir da análise do conteúdo(Bardin).Os professores participantes definem as mudanças climáticas de forma sucinta, sem incluir elementos de causas e consequências do fenômeno. Além disso, os efeitos gerais no planeta Terraque elespercebem têm relação direta com os efeitos que observam no RioPiranji. Portanto, a percepção e a concepção dos professores participantes são essenciais para o desenvolvimento de projetos de educação ambiental no Piranji que envolvam aescolae a comunidade ribeirinhaEnsino em Perspectivas2021-12-17T13:18:15Z2021-12-17T13:18:15Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfARRUDA JÚNIOR, José Pedro Vieira; MOTA, Erika Freitas. Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE? Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2021..http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063Arruda Júnior, José Pedro VieiraMota, Erika Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-10T19:41:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63063Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:23.866013Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
Climate change: what do science teachers in Beberibe/CE think?
title Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
spellingShingle Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
Arruda Júnior, José Pedro Vieira
Educação ambiental
Mudanças climáticas
Piranji
Professores de ciências
Environmental education
Climate change
Piranji
Science teachers
title_short Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
title_full Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
title_fullStr Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
title_full_unstemmed Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
title_sort Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
author Arruda Júnior, José Pedro Vieira
author_facet Arruda Júnior, José Pedro Vieira
Mota, Erika Freitas
author_role author
author2 Mota, Erika Freitas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda Júnior, José Pedro Vieira
Mota, Erika Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Mudanças climáticas
Piranji
Professores de ciências
Environmental education
Climate change
Piranji
Science teachers
topic Educação ambiental
Mudanças climáticas
Piranji
Professores de ciências
Environmental education
Climate change
Piranji
Science teachers
description The conception and perception of teachers regarding climate change are important elements for environmental education. The aim of this article is to understand the conceptions and perceptions of climate change from the perspective of science teachers from schools located near the Piranji River (CE). For such, a7-question questionnaire was sent to three science teachers fromtwo schools located near the Piranji River, and the answers were analyzed using content analysis (Bardin). The participating teachers define climate change succinctly, without including elements of causes and consequences of the phenomenon. Moreover, the general effects on planet Earth whichthey perceive have a direct relationship with the effects they observe in the Piranji River. Therefore, the perception and conception of the participating teachers are essential for the development of environmental education projects at Piranji whichinvolve the schooland the riverine communities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17T13:18:15Z
2021-12-17T13:18:15Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARRUDA JÚNIOR, José Pedro Vieira; MOTA, Erika Freitas. Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE? Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2021..
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063
identifier_str_mv ARRUDA JÚNIOR, José Pedro Vieira; MOTA, Erika Freitas. Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE? Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2021..
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Ensino em Perspectivas
publisher.none.fl_str_mv Ensino em Perspectivas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028998305808384