O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Filho, Antônio
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47162
Resumo: This article is about the factor class off, this is, the absence of teacher by several factors, as a management challenge of people from public education in high school level and its implication in the learning and teaching process. This is an exploratory, comparative,bibliographic, documentary and qualitative analysis, which is considered, firstly, in conceptual aspects, a brief historical report, contemplating the main responsible factors by the teacher absenteeism, its incidence, basic features and its respective developments in the public high schools classrooms recurrent culture, culminating in the comparative studies result of learning among the scholar units with high and low level of class off and the analysis of the respective relationship between this phenomenon and the issue of the teaching and learning process. In this way, it is understood that the analysis and discussion of this topic is relevant, not only by the broadening discussion and deepening the theme, allowing a better comprehension of the mentioned educational phenomena, but also because of the possibility of reflection about the mentioned problem overcoming in viable alternatives, in the perspective of purpose improvements in the process of teaching and learning in the public high school.
id UFC-7_6069f01a3109a2ba16e22eda599af1ea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47162
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagemThe class off factor as a challenge in the management of people in public high schools and its implications in teaching and learning processAulaNovo ensino médioEnsino & aprendizagemThis article is about the factor class off, this is, the absence of teacher by several factors, as a management challenge of people from public education in high school level and its implication in the learning and teaching process. This is an exploratory, comparative,bibliographic, documentary and qualitative analysis, which is considered, firstly, in conceptual aspects, a brief historical report, contemplating the main responsible factors by the teacher absenteeism, its incidence, basic features and its respective developments in the public high schools classrooms recurrent culture, culminating in the comparative studies result of learning among the scholar units with high and low level of class off and the analysis of the respective relationship between this phenomenon and the issue of the teaching and learning process. In this way, it is understood that the analysis and discussion of this topic is relevant, not only by the broadening discussion and deepening the theme, allowing a better comprehension of the mentioned educational phenomena, but also because of the possibility of reflection about the mentioned problem overcoming in viable alternatives, in the perspective of purpose improvements in the process of teaching and learning in the public high school.O presente artigo aborda o fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem. Trata-se de uma análise exploratória, comparativa, de caráter bibliográfico, documental e de natureza qualitativa, em que se consideram, inicialmente, aspectos conceituais, breve relato histórico, contemplando os principais fatores responsáveis pelo absenteísmo docente, sua incidência, características básicas e seus respectivos desdobramentos na cultura recorrente da maioria das salas de aula das unidades de ensino médio da rede pública, culminando com o estudo comparativo dos resultados de aprendizagem entre as unidades escolares com alto e baixo índice de aulas vagas e a análise da respectiva relação entre o referido fenômeno e a questão do ensino e aprendizagem. Dessa forma, entende-se que a análise e discussão do referido tema é relevante, não só pela ampliação da discussão e aprofundamento do tema, permitindo melhor compreensão do mencionado fenômeno educacional, como também pela possibilidade de reflexão acerca de alternativas viáveis de superação do referido problema, na perspectiva de se propor melhorias no processo de ensino e aprendizagem no ensino médio da rede públicaEn el presente artículo se investiga sobre el elemento causador de grandes problemas en las escuelas públicas brasileñas que es la falta de profesores. Eso resulta en alumnos sin clases (horarios libres) y en sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Se trata de un análisis exploratorio, comparativo, de carácter bibliográfico, documental y de naturaleza cualitativa, donde se considera, inicialmente, aspectos conceptuales, breve relato histórico, contemplando los principales factores responsables por el absentismo docente, su incidencia, características básicas y sus aspectos en la cultura recurrente de la mayoría de las clases de las unidades de enseñanza media de la red pública, culminando con el estudio comparativo de los resultados de aprendizaje entre las unidades escolares con alto y bajo índice de clases sin profesores y el análisis de la relación entre el referido fenómeno y la cuestión de la enseñanza y el aprendizaje. De esta manera, se entiende que el análisis y discusión del referido tema es relevante, no sólo por la ampliación de la discusión y profundización del tema, permitiendo una mejor comprensión del mencionado fenómeno educativo, así como por la posibilidad de reflexión sobre alternativas viables de superación del referido problema, en la perspectiva de proponer mejoras en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la enseñanza secundaria de la red pública.Revista Educação em Debate2019-10-29T16:08:37Z2019-10-29T16:08:37Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA FILHO, Antônio. O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 41, n. 79, p. 66-76, maio/ago. 2019.0102-1117 (Impresso)2526-0847 (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47162Oliveira Filho, Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:23:38Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47162Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:21.800381Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
The class off factor as a challenge in the management of people in public high schools and its implications in teaching and learning process
title O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
spellingShingle O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
Oliveira Filho, Antônio
Aula
Novo ensino médio
Ensino & aprendizagem
title_short O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
title_full O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
title_fullStr O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
title_full_unstemmed O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
title_sort O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem
author Oliveira Filho, Antônio
author_facet Oliveira Filho, Antônio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Filho, Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Aula
Novo ensino médio
Ensino & aprendizagem
topic Aula
Novo ensino médio
Ensino & aprendizagem
description This article is about the factor class off, this is, the absence of teacher by several factors, as a management challenge of people from public education in high school level and its implication in the learning and teaching process. This is an exploratory, comparative,bibliographic, documentary and qualitative analysis, which is considered, firstly, in conceptual aspects, a brief historical report, contemplating the main responsible factors by the teacher absenteeism, its incidence, basic features and its respective developments in the public high schools classrooms recurrent culture, culminating in the comparative studies result of learning among the scholar units with high and low level of class off and the analysis of the respective relationship between this phenomenon and the issue of the teaching and learning process. In this way, it is understood that the analysis and discussion of this topic is relevant, not only by the broadening discussion and deepening the theme, allowing a better comprehension of the mentioned educational phenomena, but also because of the possibility of reflection about the mentioned problem overcoming in viable alternatives, in the perspective of purpose improvements in the process of teaching and learning in the public high school.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-29T16:08:37Z
2019-10-29T16:08:37Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA FILHO, Antônio. O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 41, n. 79, p. 66-76, maio/ago. 2019.
0102-1117 (Impresso)
2526-0847 (Online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47162
identifier_str_mv OLIVEIRA FILHO, Antônio. O fator aula vaga enquanto desafio da gestão de pessoas no ensino médio da rede pública e suas implicações no ensino e aprendizagem. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 41, n. 79, p. 66-76, maio/ago. 2019.
0102-1117 (Impresso)
2526-0847 (Online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028723163660288