Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Rafael Luz
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6158
Resumo: The statistics from very ancient times has its importance and now even more in fields such as research and research prices of intent to vote in an election. The methods of teaching mathematics have also been developed to adapt to changing students' behavior, but are not enough new approaches to teach any content requires a theoretical well beyond what the students have prior knowledge, since the teacher should at least try to get the student to think beyond what is proposed under the initial plan. Therefore, we begin covering the theory of probability to serve as the basis for readers who may be interested in the practice of this new approach methodology of descriptive statistics, based on students' everyday lives, their experiences both at school and in the environment that they live and socialize. This methodology was applied to an entire class of 3rd year of high school E.E.M. Eliezér de Freitas Guimarães and two others remained traditional, showing satisfactory results in yield, thus learning.
id UFC-7_636c3a6b77fedfdbb7b20470677f36d2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/6158
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunosIntroduction to statistics and probability: a contextualized approach in students' everyday livesEstatística - MetodologiaProbabilidadesThe statistics from very ancient times has its importance and now even more in fields such as research and research prices of intent to vote in an election. The methods of teaching mathematics have also been developed to adapt to changing students' behavior, but are not enough new approaches to teach any content requires a theoretical well beyond what the students have prior knowledge, since the teacher should at least try to get the student to think beyond what is proposed under the initial plan. Therefore, we begin covering the theory of probability to serve as the basis for readers who may be interested in the practice of this new approach methodology of descriptive statistics, based on students' everyday lives, their experiences both at school and in the environment that they live and socialize. This methodology was applied to an entire class of 3rd year of high school E.E.M. Eliezér de Freitas Guimarães and two others remained traditional, showing satisfactory results in yield, thus learning.A Estatística desde tempos muito antigos tem a sua importância e atualmente ainda mais em campos como a pesquisa de preços e pesquisa de intenção de votos de uma eleição. As metodologias de ensino de matemática também têm sido desenvolvidas para se adaptarem a mudança de comportamento dos estudantes, porém não bastam apenas novas abordagens, para lecionar qualquer conteúdo é necessário um embasamento teórico bem além do que os alunos possuem de conhecimento prévio, já que o professor deve no mínimo tentar levar o aluno a pensar além do que é proposto pelo plano inicial. Por isso, começamos abrangendo a teoria das probabilidades para servir de embasamento para os leitores que venham a se interessar pela prática dessa nova metodologia de abordagem da estatística descritiva, baseada no cotidiano dos alunos, suas vivências tanto na escola como no ambiente que vivem e convivem. Essa metodologia foi aplicada em uma turma inteira do 3º ano do ensino médio da escola Eliézer de Freitas Guimarães e em outras duas manteve-se a tradicional, mostrando um resultado satisfatório em rendimento, consequentemente no aprendizado.Silva, Jonatan Floriano daDuarte, Rafael Luz2013-10-11T17:13:05Z2013-10-11T17:13:05Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfDUARTE, Rafael Luz. Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6158porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:50:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6158Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:27.322670Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
Introduction to statistics and probability: a contextualized approach in students' everyday lives
title Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
spellingShingle Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
Duarte, Rafael Luz
Estatística - Metodologia
Probabilidades
title_short Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
title_full Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
title_fullStr Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
title_full_unstemmed Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
title_sort Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos
author Duarte, Rafael Luz
author_facet Duarte, Rafael Luz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Jonatan Floriano da
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Rafael Luz
dc.subject.por.fl_str_mv Estatística - Metodologia
Probabilidades
topic Estatística - Metodologia
Probabilidades
description The statistics from very ancient times has its importance and now even more in fields such as research and research prices of intent to vote in an election. The methods of teaching mathematics have also been developed to adapt to changing students' behavior, but are not enough new approaches to teach any content requires a theoretical well beyond what the students have prior knowledge, since the teacher should at least try to get the student to think beyond what is proposed under the initial plan. Therefore, we begin covering the theory of probability to serve as the basis for readers who may be interested in the practice of this new approach methodology of descriptive statistics, based on students' everyday lives, their experiences both at school and in the environment that they live and socialize. This methodology was applied to an entire class of 3rd year of high school E.E.M. Eliezér de Freitas Guimarães and two others remained traditional, showing satisfactory results in yield, thus learning.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-11T17:13:05Z
2013-10-11T17:13:05Z
2013
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DUARTE, Rafael Luz. Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6158
identifier_str_mv DUARTE, Rafael Luz. Introdução à estatística e probabilidade : uma abordagem contextualizada no cotidiano dos alunos. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029011760087041